antal kg hö / ha?

Moppa123

Trådstartare
jag undrar hur många kg hö man kan ca räkna med på 1 ha åker?!
finns det NÅGON riktlinje eller någon bra litteratur man kan läsa om vall mm???

Sv: antal kg hö / ha?

Det beror på väldigt många olika saker. Vad det är för växter i vallen på åkern, om den är gödslad, när man skördar höet... Grovt räknat kanske en 5-10 ton hö, men det kan bli både mer och mindre...

oh tusan, men man alltså få ut ca 5 ton hö från 1 ha ?! 1 eller 2 skördar?

så om jag har 4 borde det kunna försörja mina två hästar ..
sedan förstår jag det beror på växtligheten osv osv... men på ett ungefär iaf :)

Hejsan,

Vet att det är olika för alla beroende på många faktorer, men vi fick 6 ton på knappt 1½ ha ( 1 skörd). Det räcker för mina 2 hästar i alla fall. Har 1 storhäst (sv halvbl/varmblod) och en max c ponny (korsningsponny).

På 4 ha och 2 skördar kan du nog mata måååååånga hästar till...kanske sälja lite? :smirk:

Jacky

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama