Antal dagar och resultat

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bizznizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 178
  • Visningar Visningar 11 164
B

bizznizz

Tänkte det kunde vara kul och se om det är sant att stoföl föds tidigare än hingstföl. Så om man fyller i antal dagar och Hingst/Sto.
Nu har inte mitt föl fötts ännu, så någon annan får börja:smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Antal dagar och resultat

Bara jag som tycker det skulle vara kul....

Mitt sto fölade på dygn 330 och fick ett sto (år 2003). Mer erfarenhet än så har inte jag!
Återkommer nästa år, då samma sto får en till och avkomman från 2003 också ska föla :D

Mitt sto fick ett stoföl förra året på dygn 322.

Lite statistik på mina uppfödningar och en del föl i samma stall ( räknar +/- 0 som 335 dygn)
Hingstföl 1990 10 dagar +
Hingstföl 1991 8 dagar +
Hingstföl 1992 7 dagar +
Hingstföl 2003 10 dagar +
Hingstföl 2004 21 dagar +
Hingstföl 2006 16 dagar +
Hingstföl 2006 +/- 0 dagar
Stoföl 2006 - 2 dagar
Stoföl 2007 12 dagar -
Stoföl 2007 6 dagar -
Stoföl 2007 2 dagar +

Tänkte egentligen att vi bara skulle ta årets, fast det kvittar ju. Mitt förra sto fölade exakt på dagen vid två tillfällen. Betäckte sedan inte mer pga hennes ålder och hon har fått ett av vardera.

Fler som har lite dagar och resultat?

Sto 1
stoföl dygn 335
stoföl dygn 330
hingstföl dygn 317

sto 2
stoföl dygn 330
stoföl dygn 330
hingstföl dygn 330
stoföl dygn 331
stoföl dygn 329

*lånar*

sto 1
stoföl dygn 329
stoföl dygn 329
hingstföl dygn 339

sto 2
hingstföl dygn 340
stoföl dygn 321

sto 3
stoföl dygn 328

Av 17 ston är det bara en som gått över 335 dagar(337). 2 punktliga. Annars som det ser ut nu har flest ston kommit runt 329-330 dagar. Hingstarna är mer utspridda. Av 13 hingstar ligger 2 under 335. 2 är punktliga. Resterande är spridda.
Fortsätt gärna rapportera.

Mina ston

Sto 1 hingstföl 336
hingstföl 335
hingstföl 337
stoföl 351

Hon har ännu inte fölat i år och är nu på dag 328. Hon har tre föl med tidigare ägare, men de vet jag inte på vilken dag hon fölade.

Sto 2 stoföl 336
stoföl 339

Hon har heller inte fölat i år och är nu på dag 317.

Sto 3 är förstföderska och är nu på dag 328.

kl

AMEO: !!!!! *ropar ut i fjärran*

Kan inte du var jättegullig och göra en omröstning? Så får man en procentuell "korrekt" fördelning av resultaten från början.
Tex:
Sto, fölat på eller innan dag 330
Sto fölat efter dag 330
Hingst fölat på eller innan dag 300
hingst född efter dag 330
Övriga större avvikelse

och så ska man självklar specifiera i sina inlägg om man hade en större avvikelse.
Något sånt! :)

hmmm....hade ju tänkt att räkna procentsats när jag fått in ett antal ston. Som det är nu är det för få, tycker jag, men visst lämna över uppgiften till någon annan...:cry:

Mitt sto har fått

-04 hingst 30+
-05 hingst 14+
-06 sto 0+/-

Vi har än sålänge endast fått ett föl i år.

Räknat 335 som fullgången:

Fölade ett stoföl på dag 338.

Förra gången fölade hon en hingst på dag 335.

Nu har jag två förstföderskor som är 4 dagar över tiden, samt två omföderskor som är beräknade till på söndag. Ena omföderskan har tidigare gått 14 dagar över tid med båda de två hingstföl hon fått. Den andra gick 4 dagar över förra gången och fick då en hingst.
Som läget ser ut nu, så tror jag inte att första omföderskan kommer gå 14 dagar över, men säkerligen någon dag. Den andra har inte satt juver än!!! Möjligvis en liiiten förändring. Så funderar på om hon tänker gå 365 dagar eller nåt.
En oroande tanke är att hon förra året råkade ut för en kraftig juverinflammation (under denna dräktigheten) och det gick väldigt illa åt ena juverhalvan. Den andra verkade klara sig bättre, men visst funderar man på om det blivit så skadat att hon inte kan sätta mjölk och ge di ordentligt. Spec. då hon nu ska vara fullgången.
Vet. trodde i somras att det skulle gå komplikationsfritt. -Återstår att se. Kan konstatera att märren kommer gå i pension efter denna fölning....

Övriga ston ska inte föla än på en månad så återkommer om dessa 3.

Gira :banana:

04.hingstföl 356 dagar
01.stoföl +/-
01.stöföl 329

årets föl är beräknat till 20/5

Är jättebra om ni skriver antal dagar och inte bara + eller -. Vet ju inte vad ni utgår från. Jag utgår från 335 dagar. Tack

Det förra blev en hingst på dygn 357 ungefär (vet inte exakt)

Nu har jag två ston dräktiga, den ena nu på dygn 335, den andra på 332 så det återstår att se när de får...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 094
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka