Antal byten av koppjärn på Wintecsadel

CarEr

Trådstartare
Hoppas med en ny tråd kanske kunna få lite mer svar på min frågan angående Wintecsadeln eller alternativ till dressyrsadel.

Har haft en Wintec Cair dressyrmodell ett tag och har bytt koppjärnet en gång under denna period, märker nu att sadeln börjar att få mittpunkten fel dvs börjar att hamna mer i bakvikt.

Positivt iofs då det innebär att pållen musklat sig mer kring manken men ger lite funderingar angående koppjärnen igen.

Hur många gånger har ni kunnat byta koppjärnet innan sadeln har blivit förändrad i längsgående böjning eller har ni uppplevt att det inte är någon skillnad?

Alternativet jag har i nuläget är att byta till bredare koppjärn, vilket jag gärna gör men jag vill fortfarande ha en sadel med samma bra passform som tidigare. Alternativet är att byta sadel igen, vilket inte heller skulle vara ett problem i sig, men...

Någon som har samma erfarenhet eller kunskap om detta med koppjärnen? Wintec eller Batessadlar spelar ju ingen roll.

Tackar på förhand! :bow:

Sv: Antal byten av koppjärn på Wintecsadel

Tycker man märker skillnad så fort man byter koppjärn, och skillnaden mellan 2 järn är rätt stor.
Byt sadel istället...

Misstänkte detta..

Numera är det det röda järnet som ska i om det ska bytas och det började kännas lite fel :crazy:

Fler synpunkter?

Jag köpte min Bates i april och har inte behövt byta några kopparjärn än, min har redan vid, vet inte om dte finns mer än extra vid?

Men om jag känner min häst rätt så kommer hon vilja ha sadeln ändrad om någon månad, men då tar jag ut en sadelutprovare så att det säkert blir rätt, skulle faktiskt inte våga göra det själv.

Vilket kopparjärn har du?

har tre bates och en wintec.

Bates kvalite på bommen är högre än wintecen. Jag har endast bytt koppjärn på bates utan någon skillnad någon annan stans på sadeln.
Har hört förut att wintecen gärna böjer sig tillslut.

Lancet - har du vitt koppjärn? det finns koppjärn som är extra breda men de är gjorda till wintecsadeln som redan har en bredare bom. Jag vet inte om det funkar. Men eftersom bomen är formad efter det vida järnet bör det gå en storlek till utan skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 876
Utrustning Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen...
2
Svar
20
· Visningar
3 287
Senast: super
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 598
Senast: insearchof
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025