ansträngningsastma

ameo

Trådstartare
Moderator
När vi nu ändå har femtioelva andra sjukvårdstrådar igång, så kör vi en till... ;)

Jag och två av mina avkommor har olika grad av ansträngningsastma. Avkommorna som tävlar behandlas med Pulmicort (turbuhaler) och Ventoline (diskus). De har egentligen bättre effekt av Bricanyl, men den står på dopinglistan, så den får vi stå över.

I somras, medan äldsta avkomman - som har störst problem - fortarande bara fick Ventoline, försökte vi få till stånd en rejäl undersökning av henne för att gå till botten med problemet, men på VC fick hon då bara ett recept på Pulmicort och ingen direkt undersökning.
Vi har nu insett att nuvarande medicinering inte räcker för henne. Hon kan inte ens köra ett vanligt relativt lugnt löppass utan att luften tar slut. (nyårsaftonens Sylvesterlopp på 2,4 km genomfördes med nöd och näppe, det gick väldigt sakta på slutet. Och ja, hon var sist i mål...)
Det är ju lite frustrerande när vårdcentralen inte ens undersöker (det krävs ju nån form av arbetsprov för att besvären ska visa sig) och ser man mot framtiden så lär ju en undersökning krävas OM det skulle vara så att vi behöver söka om dispens för medicinering eller så.
Nu kommer vi högst troligt försöka få till stånd en undersökning genom att "gå bakvägen" via en läkare i klubben, som kan dra i rätt trådar så att vi hamnar rätt. Men jag är ju en nyfiken typ, så jag luskar lite på egen hand också :p . Så, här kommer några frågor.

Är det någon här som har/har haft ansträngningsutlöst astma? Med vad har Ni behandlat? Har det haft bra effekt?

Har gått på lite olika, men det var inte förrän jag var med i ett handledarlett arbete på USIL som jag fick ordentlig medicinering. Det tog bara närmare 30 år...

Det var som en ny värld öppnade sig, jag fick plötsligt tillräckligt med luft. Inte vara precis på gränsen till ett anfall hela tiden.

Nu har jag Seretide Diskus och Buventol Easyhaler. Tyvärr VÄLDIGT svårt att få utskrivet.

Jag kan ju förstås parkera oss på akuten och kräva MR :angel: så får vi nog alla svar direkt... :p
(kunde inte låta bli... Och nej akuten åker vi inte till förrän den dag då hon verkligen inte får luft...)

Har gått på lite olika, men det var inte förrän jag var med i ett handledarlett arbete på USIL som jag fick ordentlig medicinering. Det tog bara närmare 30 år...

Det var som en ny värld öppnade sig, jag fick plötsligt tillräckligt med luft. Inte vara precis på gränsen till ett anfall hela tiden.

Nu har jag Seretide Diskus och Buventol Easyhaler. Tyvärr VÄLDIGT svårt att få utskrivet.
Tack för ditt svar!
Det är ju troligen så, som med andra läkemedel också, att det är individuellt vilket läkemedel som funkar bäst för varje individ. Jag är ju också lite nördig eftersom det är farmaceut jag ska bli när jag blir stor :p så jag luskar gärna på de olika själv. Med mina studier i bakfickan kan jag ju ställa lite mer obekväma frågor om alternativ medicinering... :angel:

Edit: De var okej ur dopingsynpunkt i alla fall...
Just den biten litar jag inte på att läkare i allmänhet har koll på. Så det kan jag ju kolla upp i förväg.

Jag har haft konstaterad ansträngningsastma sedan 17-års åldern å hela tiden gått på Bricanyl. Det funkar bra till den träning jag gör.
Fick göra arbetsprov och spirometer-test (?) innan jag fick medicinen.

Skicka en egenremiss till astma/allergiavdelningen på sjukhuset, det rådet fick jag för att utreda varför det inte hjälpte med den inhalationsmedicin jag fått (blev feldiagnostiserad med ansträngningsastma på VC, det tros nu vara ansträngningsutlöst laryngeal obstruktion).

Buventol är samma som Ventoline
http://www.fass.se/LIF/substance?userType=0&substanceId=IDE4POENUACEWVERT1
Listan med biverkningar var inte så roligt att läsa. Ventolin har 0 effekt på mig..
Biverkningslistor är aldrig roliga att läsa. Men den glada nyheten är att långt ifrån alla får några biverkningar alls. (hjärtklappning är oftast övergående, när kroppen vant sig vid dosen) och de som får biverkningar får väldigt sällan alla...

Hej!

Jag har bricanyl och pulmicort. Funkar bra. Tar jag bricanyl för sent på kvällen kan jag inte sova och behöver jag ta den för ofta får jag hjärtklappning. Inget jag direkt lider av :-).

/Lavinia, som har både ansträngnings och allergisk astma

ansträngningsutlöst laryngeal obstruktion
DET var intressant läsning! För det stämde ju liksom på pricken hur det fungerar för avkomman. Och för mig också...
Så, det är absolut något jag tar med mig att diskutera med läkaren när vi väl kommer dit.

Jag har ansträngningsutlöst astma plus att jag blir dålig vid kyla och lite andra grejer. Jag tar Giona och Oxis, ventoline eller extra Oxis vid behov.

Är dina barn inte uttagna till landslag inom sin sport så är det bara att köra på med Bricanyl - de omfattas i så fall av retroaktiv dispens. Om de utövar sin sport på landslagsnivå så hoppas jag att de har fått information från sin tränare om möjligheten att söka dispens för Bricanyl.

Jag har inte ansträngningsutlöst astma, men väl vanlig astma och tar vid behov en puff Bricanyl några minuter före start. Det funkar bra.

Jag har pulmicort maxdos av den mörkbruna och oxis rätt hög dos och de funkar bra.
Har haft obehandlad astma sen tonåren men fick diagnosen efter 2004 då jag ständigt var vrålsjuk varje vinter.
Har bricanyl vid behov med men är inte helt symptomfri.
Kan om jag räknar bort andra problem springa 100 m sen kan jag inte andas men efter att tagit mig igenom det kan jag hålla rätt bra fart.

Jag har Symbicort, Bricanyl och Oxis. Fick diagnosen i sjuårsåldern och har tidigare haft Pulmicort istället för Symbicort. Bricanylen hjälper egentligen bäst vid akuta besvär men hatar biverkningarna.

Jag fick diagnoserad ansträngningsastma i högstadiet.Gick aldrig till någon vc var skolsköterskan som gjorde någon form av blås i någon sak i två veckors tid. Morgon kväll och möjligtvis efter gympan. Sen remis till sjukhuset.

Brikanylen kan dock varken jag eller kompisen rekommendera. Kompisen får biverkningar av den hon har inte sagt vilka vad jag kan minnas, och jag får sån huvudvärk så jag tror hjärnan kommer spränga sig igenom huvudet om jag kör något pass där man hoppar runt.

DET var intressant läsning! För det stämde ju liksom på pricken hur det fungerar för avkomman. Och för mig också...
Så, det är absolut något jag tar med mig att diskutera med läkaren när vi väl kommer dit.[/QUOTE
låter som mig också

jag har ansträngningsastma och hade från början Pulmicort och Bricanyl. Sen blev jag övertalad om att vara med på en blindtest och råkade då få ett annat medel och blev så himla mycket bättre och kunde minska mängden medicin massor. Det jag fick i blindtestet var Seretide och Ventoline så det har jag fortsatt med efter det. Jag som var så emot blindtestet från början och sen blev det så bra. :D

När vi nu ändå har femtioelva andra sjukvårdstrådar igång, så kör vi en till... ;)

Jag och två av mina avkommor har olika grad av ansträngningsastma. Avkommorna som tävlar behandlas med Pulmicort (turbuhaler) och Ventoline (diskus). De har egentligen bättre effekt av Bricanyl, men den står på dopinglistan, så den får vi stå över.

I somras, medan äldsta avkomman - som har störst problem - fortarande bara fick Ventoline, försökte vi få till stånd en rejäl undersökning av henne för att gå till botten med problemet, men på VC fick hon då bara ett recept på Pulmicort och ingen direkt undersökning.
Vi har nu insett att nuvarande medicinering inte räcker för henne. Hon kan inte ens köra ett vanligt relativt lugnt löppass utan att luften tar slut. (nyårsaftonens Sylvesterlopp på 2,4 km genomfördes med nöd och näppe, det gick väldigt sakta på slutet. Och ja, hon var sist i mål...)
Det är ju lite frustrerande när vårdcentralen inte ens undersöker (det krävs ju nån form av arbetsprov för att besvären ska visa sig) och ser man mot framtiden så lär ju en undersökning krävas OM det skulle vara så att vi behöver söka om dispens för medicinering eller så.
Nu kommer vi högst troligt försöka få till stånd en undersökning genom att "gå bakvägen" via en läkare i klubben, som kan dra i rätt trådar så att vi hamnar rätt. Men jag är ju en nyfiken typ, så jag luskar lite på egen hand också :p . Så, här kommer några frågor.

Är det någon här som har/har haft ansträngningsutlöst astma? Med vad har Ni behandlat? Har det haft bra effekt?
Jag har också ansträngningsastma. Inte ordentligt utredd efterom jag inte är påverkad när jag är inomhus och inte anstränger mig. Kyla jag jag också svårt för och får torrhosta...
...Eller fick! :D
Nu är jag inte påverkad längre. Jag testade olika. Symbicort var för starkt.
Fick sedan enbart Ventoline. Bättre men inte tillräckligt och torrhosta kvar. Det som gjorde det hela komplett var när jag fick Novopulmon sin jag tar morgon och kväll. Ventoline innan träning eller vid lungkänning (tryck i bröstet).
Jag tävlar en del. Ofta längre lopp inom längdskidor. Testade ta bort Novopulmon vid ett tillfälle på prov vilket gjorde att jag blev helt orkeslös igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka