ansträngningsastma

Ni som är nöjda med medicineringen, känner ni att ni är som friska så länge ni medicinerar?

Jag har ganska svår ansträngningsastma som blir ännu värre i kyla och fukt, har gjort arbetsbelastning och större utredningar. Har hamnat på akuten några ggr tex för en så simpel sak som att ta in spån... Var tvungen att få intravenöst ventolin för att häva anfallet. Har provat olika mediciner men antigen hjälper de inte eller så är biverkningarna outhärdliga. Så numera tar jag ingenting och låter bli att anstränga mig. Har ventolin hemma i krisfall men jag skakar så fruktansvärt att jag inte kan göra annat än gå och lägga mig. Och det håller i sig länge, upp till en timme. Bricanyl är ännu värre! Då skakar jag i många timmar.

Känner inte att jag får någon hjälp, läkarna verkar inte ha några andra alternativ. Finns det inga andra mediciner att få? De jag kommer i håg att ha provat är serevent, flutide, pulmicort, bricanyl och ventolin.

Ni som är nöjda med medicineringen, känner ni att ni är som friska så länge ni medicinerar?

Jag har ganska svår ansträngningsastma som blir ännu värre i kyla och fukt, har gjort arbetsbelastning och större utredningar. Har hamnat på akuten några ggr tex för en så simpel sak som att ta in spån... Var tvungen att få intravenöst ventolin för att häva anfallet. Har provat olika mediciner men antigen hjälper de inte eller så är biverkningarna outhärdliga. Så numera tar jag ingenting och låter bli att anstränga mig. Har ventolin hemma i krisfall men jag skakar så fruktansvärt att jag inte kan göra annat än gå och lägga mig. Och det håller i sig länge, upp till en timme. Bricanyl är ännu värre! Då skakar jag i många timmar.

Känner inte att jag får någon hjälp, läkarna verkar inte ha några andra alternativ. Finns det inga andra mediciner att få? De jag kommer i håg att ha provat är serevent, flutide, pulmicort, bricanyl och ventolin.

Jag tycker inte att det du beskriver låter riktigt som ansträngningsastma. Med så kraftig astma vid låg ansträngning tycker jag att det snarast låter som allergisk astma. Har det hänt flera gånger just när du har hanterat sågspån?

Jag tror de flesta medicinerna tagits upp i tråden. Jag vet inte om det är ansträngningsastma jag har, det diagnostiserades som endogen astma, dvs icke allergisk astma. Kommer som ett brev på posten vid ansträngning. I min ungdom fick jag Isoprenalin samt efedrin, jag lovar, biverkningarna var inte så roliga, Bricanyl är rena sommarvinden i jämförelse. Bricanyl kom först i flytande o tablettform, sen i spray, Bricanyl i turbohaler ger mycket mindre biverkningar.
Jag mixar med Cocillana vid förkylning/bronkit/lunginflammation.
Sköter jag grundmedicineringen (Pulmicort o Acetylcystein) klarar jag mig bra så länge jag inte får någon infektion.

Jag tycker inte att det du beskriver låter riktigt som ansträngningsastma. Med så kraftig astma vid låg ansträngning tycker jag att det snarast låter som allergisk astma. Har det hänt flera gånger just när du har hanterat sågspån?

Nej, bara en gång just vid sågspån. Jag skulle fylla upp en hel box så det var mycket skottande och det var lite kyligt ute. Jag är allergisk mot massa saker men reagerar mest med snuva, kliar i ögon och hals etc även om jag känner det i lungorna också. Riktigt svåra andningsproblem får jag endast om jag gör något. Men såhär års kan det räcka att gå uppför en backe...

Själv kan jag inte ha katt som sover i sängen, trots att jag inte är allergisk mot katt. Har kommit fram till att det är den mekaniska retningen i bronker/lungor av katthår som utlöser astmaattacker.

Vill även dela med mig att de flesta problemen avklingade efter 20 årsåldern. I min ungdom gick jag regelbundet på Centraldispensären för skärmbild o sänka (kommer från länder där TB var vanligt förekommande). Astman var gräslig i tonåren, speciellt under perioder med dåligt psykiskt mående.

Nu har vi varit på undersökningar på klin-fys på sjukhuset.
Först spirometri utan och med luftrörsvidgande (Bricanyl) - exakt samma resultat...
Och en vecka senare arbetsprov med ekg och rubbet. Och om man bortser från att cykeltestet inte var tillräckligt för att utlösa andningsbesvären (hon blev trött i musklerna långt innan andningen var ens i närheten av vad som brukar ge andningsbesvär), så var läkarens snabbutlåtande att det inte fanns något som tydde på ansträngningsutlöst astma. Men hon skulle kolla lite mer noga och skicka svar till läkaren på vårdcentralen. Tyvärr har vi ju en väldigt trögpratad läkare där (funderar allvarligt på att byta) och jag vet inte riktigt om vi kommer fastna här med att "problem ej påvisat" eller nåt - det känns som att risken är stor för det. :(
Så jag misstänker att jag kommer få gå vidare på andra sätt.

Den där laryngeala obstruktionen känns ju fortfarande rätt trolig, även om jag inte har framfört teorin för läkaren än...

En bekants son hade vansinniga besvär, han fick prova Singulair och fick ett nytt liv. Verkar ju ofarligt att prova.
Fast det finns ju, enligt läkaren som snabbtolkat undersökningarna, inget som tyder på att det är astma. Luftrörsvidgande har ingen effekt, vilket väl är ungefär det vi själva också konstaterat. Det var ju därför vi sökte vidare undersökningar.

Bara fyra sidor biverkningar.
Man måste bara komma ihåg att listan med biverkningar tar upp ALLA biverkningar som någon av testpersonerna upplevt när läkemedlet testats. Det betyder inte att alla får biverkningar. Väldigt många kan förmodligen använda läkemedlen utan några större besvär.
De läkemedel som godkänts av läkemedelsverket har bedömts ha tillräckligt stor effekt i förhållande till risken för allvarliga biverkningar.
Just biverkningslistan är inget som skrämmer mig.

Man måste bara komma ihåg att listan med biverkningar tar upp ALLA biverkningar som någon av testpersonerna upplevt när läkemedlet testats. Det betyder inte att alla får biverkningar. Väldigt många kan förmodligen använda läkemedlen utan några större besvär.
De läkemedel som godkänts av läkemedelsverket har bedömts ha tillräckligt stor effekt i förhållande till risken för allvarliga biverkningar.
Just biverkningslistan är inget som skrämmer mig.
Vad får dig att tro att jag inte är medveten om det?

När vi nu ändå har femtioelva andra sjukvårdstrådar igång, så kör vi en till... ;)

Jag och två av mina avkommor har olika grad av ansträngningsastma. Avkommorna som tävlar behandlas med Pulmicort (turbuhaler) och Ventoline (diskus). De har egentligen bättre effekt av Bricanyl, men den står på dopinglistan, så den får vi stå över.

I somras, medan äldsta avkomman - som har störst problem - fortarande bara fick Ventoline, försökte vi få till stånd en rejäl undersökning av henne för att gå till botten med problemet, men på VC fick hon då bara ett recept på Pulmicort och ingen direkt undersökning.
Vi har nu insett att nuvarande medicinering inte räcker för henne. Hon kan inte ens köra ett vanligt relativt lugnt löppass utan att luften tar slut. (nyårsaftonens Sylvesterlopp på 2,4 km genomfördes med nöd och näppe, det gick väldigt sakta på slutet. Och ja, hon var sist i mål...)
Det är ju lite frustrerande när vårdcentralen inte ens undersöker (det krävs ju nån form av arbetsprov för att besvären ska visa sig) och ser man mot framtiden så lär ju en undersökning krävas OM det skulle vara så att vi behöver söka om dispens för medicinering eller så.
Nu kommer vi högst troligt försöka få till stånd en undersökning genom att "gå bakvägen" via en läkare i klubben, som kan dra i rätt trådar så att vi hamnar rätt. Men jag är ju en nyfiken typ, så jag luskar lite på egen hand också :p . Så, här kommer några frågor.

Är det någon här som har/har haft ansträngningsutlöst astma? Med vad har Ni behandlat? Har det haft bra effekt?

Det vanliga är tyvärr inte att det görs "arbetsprov". Vissa kliniker har apparatur för torrluftstest och liknande, men oftast saknas utrustningen.
En väg att gå kan vara att göra PEF-kurva med värden före och efter ansträngning och vid besvär, för att få en bild på variabiliteten.

Har hört talas om att man ibland, förutom betatvåstiumluerare (fast jag skulle nog heller tycka Oxis än Ventoline men har dålig koll på dopinglistan), kan använda montelukast (singulair) men huruvida den finns på dopinglista eller inte vet jag inte heller...

Den där laryngeala obstruktionen känns ju fortfarande rätt trolig, även om jag inte har framfört teorin för läkaren än...

Jag tror att du vinner mer på att diskutera det med en sjukgymnast än med en läkare.
Det är ju så, vilket verkar kunna vara fallet för "avkomman", att alla andningsbesvär inte är astma. Men astma är en vanligt "arbetsdiagnos".

Om någon agerar såsom moderator i denna tråden så kommer denna även att signera sitt inlägg med moderator. Alla andra inlägg är från vanliga användare och bör bemötas därefter. (Alltså respektfullt och med fokus på ämnet.)

Mvh
/moderatorn

Nu har kvarnarna malt vidare.
Arbetsprov på löpband utfört. Inget som påvisar astma.
Sjukgymnast besökt för andningsteknikövningar.

Åsså idag besök hos ÖNH-läkaren som tittade i halsen.
Och jag säger bara tack @cili för tipset som fick oss att söka vidare!
Just denna läkaren hade lnte hört talas om laryngeal obstruktion. Men det han såg var detsamma som jag läste om i artikeln jag hittade från läkartidningen.
Så nu vet vi vad det beror på. Äntligen!
(Och avkomman ska få träna andning hos logopeden... )
Skicka en egenremiss till astma/allergiavdelningen på sjukhuset, det rådet fick jag för att utreda varför det inte hjälpte med den inhalationsmedicin jag fått (blev feldiagnostiserad med ansträngningsastma på VC, det tros nu vara ansträngningsutlöst laryngeal obstruktion).

DET var intressant läsning! För det stämde ju liksom på pricken hur det fungerar för avkomman. Och för mig också...
Så, det är absolut något jag tar med mig att diskutera med läkaren när vi väl kommer dit.

Åh vilken intressant tråd just idag :banana:
Jag har sedan tidig tonår trott jag vart allergisk mot gräs och starka dofter. har provat olika receptfria läkemedel mot det utan några som helst resultat. Fick även göra en spirometri som fjortonåring där resultatet var att jag hade ungefär 70% lungkapacitet. de röntgade då lungorna, hittade inget fel och utredde inget mer.
Sen dess har jag förutom allergin inte kunnat anstränga mig om det vart nollgradigt eller kallare ute utan att få fruktansvärt ont i luftrören och jag har vart konstant förkyld hela vinterhalvåret.

Nu fick jag något astma anfalls liknande (som jag trodde var en allergisk reaktion) och besökte hälsocentralen. Berättade om alla de besvär jag haft under åren och läkaren sa att hon trodde jag hade astma och att vi kollar det!
Nu ska jag få göra två spirometrier, en vanlig och en där jag ska få något för att reta luftrören. Ingen är gladare än mig! tänk om jag kommer kunna leva som en vanlig människa snart :D (trodde aldrig jag skulle bli glad över en ev. astmadiagnos men nu hoppas jag nästan)

Hoppla, är det det man hade? Stämmer på pricken. Nu springer jag inte längre så det får vara som det är.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka