Anställa?

B

bondelinda

Har en verksamhet med häst och vagnsturer. I dagsläget kan jag bara erbjuda turer då min sambo kan hjälpa till som medhjälpare. Men min tanke är ju att jag så småningom ska ha en medhjälpare som kan följa med på turerna och även hjälpa till vid inkörning och inridning hemmavid. Jag kan lätt motivera en lön under uppdragskörningen, det svåra är att få betalt för kostnaden före uppdragen ( upplärning etc ) och tiden emellan. För man får väl inte ha "ring-in" arbetskraft hur som helst?

Hur svårt / lätt är det? Att hitta rätt arbetskraft ? Att det inte kostar för mycket (vill ju ge avtalsenlig lön)? Eller är det kanske bättre / lättare att hitta en samarbetspartner?

Hur gör ni andra som har inkörning / inridning? Är det släkten / vänner / bekanta som får rycka ut eller har ni anställda?

Sv: Anställa?

Anställd låter ju rimligare, behovsanställning (intermittent anställning) känns som det aktuella i ditt fall.

Arbetsgivaravgiften är f n 31,42 % (om den anställde är född mellan 1944-1982, annars 1983 - 15,49 %). Men först läggs semestersättningen på (12 %). Om man räknar bort försäkringar och andra utgifter kostar alltså en timme á 100 kr (timlönen till den anställde) strax över 147 kr för arbetsgivaren (c a 129 kr om personen är född 1983 eller senare).

De övriga frågorna är andra bättre skickade att svara på, men generellt tycker jag det är SVÅRT att hitta bra personal (fast vi sysslar med något helt annat än hästeri).

Har en verksamhet med häst och vagnsturer. I dagsläget kan jag bara erbjuda turer då min sambo kan hjälpa till som medhjälpare. Men min tanke är ju att jag så småningom ska ha en medhjälpare som kan följa med på turerna och även hjälpa till vid inkörning och inridning hemmavid. Jag kan lätt motivera en lön under uppdragskörningen, det svåra är att få betalt för kostnaden före uppdragen ( upplärning etc ) och tiden emellan. För man får väl inte ha "ring-in" arbetskraft hur som helst?

Hur svårt / lätt är det? Att hitta rätt arbetskraft ? Att det inte kostar för mycket (vill ju ge avtalsenlig lön)? Eller är det kanske bättre / lättare att hitta en samarbetspartner?

Hur gör ni andra som har inkörning / inridning? Är det släkten / vänner / bekanta som får rycka ut eller har ni anställda?

Jag har haft timanställda som jobbat ett bestämt antal timmar/veckan samt extra vid behov när det passat både dem och mig.

Ett anlitade jag också en tjej som hade egen firma och som fakturerade mig. Den totala timpenningen blev något dyrare men det var mycket skönt att slippa arbetsgivaransvar. (För att det ska fungera skattemässigt måste hon ha flera uppdragsgivare och kan inte jobba enbart för dig). Dessutom betalade jag bara för henne när jag behövde henne. Nackdelen är förstås att denna person ibland kan vara uppbokad med annat, när du behöver henne, så det gäller att ha hyfsat god framförhållning.

Ok, då blir jag lite klokare.

Det bästa för mig hade varit om vi var två med liknande verksamhet som hjälpte varandra med uppdrag. Dvs när jag har ett uppdrag betalar jag min kollega timpeng och när hon/han har uppdrag betalar hon/han mig timpeng för att vara medhjälpare.

Ni som har anställda, hittar ni dem genom kontakter eller söker ni på t ex arbetsförmedlingen etc?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka