B
bondelinda
Har en verksamhet med häst och vagnsturer. I dagsläget kan jag bara erbjuda turer då min sambo kan hjälpa till som medhjälpare. Men min tanke är ju att jag så småningom ska ha en medhjälpare som kan följa med på turerna och även hjälpa till vid inkörning och inridning hemmavid. Jag kan lätt motivera en lön under uppdragskörningen, det svåra är att få betalt för kostnaden före uppdragen ( upplärning etc ) och tiden emellan. För man får väl inte ha "ring-in" arbetskraft hur som helst?
Hur svårt / lätt är det? Att hitta rätt arbetskraft ? Att det inte kostar för mycket (vill ju ge avtalsenlig lön)? Eller är det kanske bättre / lättare att hitta en samarbetspartner?
Hur gör ni andra som har inkörning / inridning? Är det släkten / vänner / bekanta som får rycka ut eller har ni anställda?
Hur svårt / lätt är det? Att hitta rätt arbetskraft ? Att det inte kostar för mycket (vill ju ge avtalsenlig lön)? Eller är det kanske bättre / lättare att hitta en samarbetspartner?
Hur gör ni andra som har inkörning / inridning? Är det släkten / vänner / bekanta som får rycka ut eller har ni anställda?