Anställa, vad kostar det?

S

Svanhild

Undrar lite vad det kostar som arbetsgivare om man anställer en person/timme allt inkluderat. Alla avgifter, försäkringar rubbet. Säg att den som jobbar ska ha en timlön på 110 kr före skatt vad kostar timmen för arbetsgivaren?

Sv: Anställa, vad kostar det?

Beror lite på anställningsform (vilka försäkringar som måste tecknas), men 110 kr/timme + 12 % semesterersättning + arb.giv.avgift 32,42 % är början.

Tillsvidareanställning...

Är det olika försäkringar för tillsvidare, vikarie, projekt o så?

Finns numera bara tillsvidre och allmän visstidsanställning. Försäkringar beror bl a på anställningsform och om det är arbetare eller tjänstemän som avses, och så klart kollektivavtal.

Mer om försäkringar kan läsas här: www.fora.se

Beror lite på anställningsform (vilka försäkringar som måste tecknas), men 110 kr/timme + 12 % semesterersättning + arb.giv.avgift 32,42 % är början.

Komplettering:
Det finns inga obligatoriska försäkringar som måste tecknas, såvida man inte avser teckna kollektivavtal. En grundbult bör väl dock vara att man försäkrar mot olycksfall på något sätt. (LRF Försäkring har en del ganska kostnadseffektiva alternativ.)

Arbetsgivaravgiften är i grunden 32,42% men sedan finns ett antal undantag för vissa grupper, bland annat unga.

där jag jobbar betalar hon ingen el knappt ng arbgivaravgift det e för att hon anställt en under 25år,jag får 95kr i timmen, är ej utbildad men har ca 16årshästvana. detta handlar om ca ägarens fyra hästar och 3inhyrda, de inhyrda ska ja bara fodra fylla på vatten,utsläpp ev byta täcken,hennes samma sak fast jag ska mocka ,göra mm

Nja, det stämmer inte riktigt. Åldersskillnaden är följande (i år):

Full arbetsgivaravgift för födda fr.o.m 1942 32,42%
Arbetsgivaravgift för födda 1982-1988 21,31%

Det är knappast "ingenting". Bara lite mindre.

Sedan finns ett gäng andra regler kring långtidssjuka och andra grupper....

Jag måste erkänna att för oss - som har några anställda - kostar det mer i jobb att redovisa två grupper än vad vi får in på de få anställda som ligger i åldersintervallet.

Men självklart är jag för snål för att redovisa alla i samma grupp :D

Jag måste erkänna att för oss - som har några anställda - kostar det mer i jobb att redovisa två grupper än vad vi får in på de få anställda som ligger i åldersintervallet.

Men självklart är jag för snål för att redovisa alla i samma grupp :D

Fast så jobbigt kan det inte vara att fylla i två rutor på Skattedeklarationen istället för 1 ? Med de flesta löneprogram/kalkylblad (även gratis) får man uträkningen på köpet - och fyra tangentbordstryckningar extra kan knappast kosta 10% av en bruttolön. Eller har jag missat något fundamentalt i administrationen? :confused:

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka