Fideli
Trådstartare
Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något abbonemang eller sim-kort till den, så den borde verkligen inte fungera om det inte finns wifi. Kollar live-sändningar så det är heller inte att det redan är nedladdat), på mobilen fungerar internet endast om jag kör via mobildata och chromecasten fungerar men får inte kontakt med vare sig mobil eller platta, men hittar rätt nätverk.
Har provat att dra ut alla sladdarna till routern och sätta i igen och även provat "reset". Innan reset så fick chromecast kontakt med plattan ibland, men efter har inte det fungerat heller.
Krånglet började när abbonemanget skrevs över på mig från tidigare hyresgäst, jag övertog även hennes router just för att krångla så lite som möjligt, men det hjälpte ju uppenbarligen inte... Jag vet att allt fungerade innan, eftersom vi har delat på internet via henner router i flera år, då vi hyrt varsin våning på huset, routern sitter fortfarande kvar i "hennes" uttag på övervåningen eftersom jag kommer flytta upp så snart renovering är klar. När vi pratade med Bahnhof om att skriva över abbonemanget sa de att det var ett gammalt abbonemang och att de nu skulle byta till ett nyare, med samma hastighet och lägre pris och det tyckte jag lät bra så jag sa ok till det. Kan krånglet bero på att det är någon uppdatering i abbonemanget som routern är för gammal för att klara av? Den är 4-5 år gammal. På dosan i väggen, som routern är kopplad till, så blinkar det gult, jag tror att det ska blinka grönt när att är ok, för det gör det hos en granne, men jag vet ju inte om det betyder att det är routern det är fel på eller dosan eller om det är kopplingen in i huset.
Har såklart även pratat med Bahnhof och de kan inte se att det skulle vara något fel från deras sida, det nya abbonemanget är aktiverat, det finns inga driftstörningar i området och vad de kan avläsa så går internetet hela vägen in i väggen hos mig. (Och eftersom plattan fungerar så måste det ju uppenbarligen finnas internet i huset.) Ska jag ringa igen och kräva att de gör en större felsökning? Eller ska jag prova att köpa en ny router? Eller har någon något annat förslag på vad jag kan prova för att få det att fungera? Jag har redan provat att tvinga alla enheter att "glömma" nätverket och sedan logga in igen.
Ja, just det, alla enheter är android, så det är inte så att plattan är en Ipad och att det är därför den fungerar när inte android-grejerna fungerar.
Har provat att dra ut alla sladdarna till routern och sätta i igen och även provat "reset". Innan reset så fick chromecast kontakt med plattan ibland, men efter har inte det fungerat heller.
Krånglet började när abbonemanget skrevs över på mig från tidigare hyresgäst, jag övertog även hennes router just för att krångla så lite som möjligt, men det hjälpte ju uppenbarligen inte... Jag vet att allt fungerade innan, eftersom vi har delat på internet via henner router i flera år, då vi hyrt varsin våning på huset, routern sitter fortfarande kvar i "hennes" uttag på övervåningen eftersom jag kommer flytta upp så snart renovering är klar. När vi pratade med Bahnhof om att skriva över abbonemanget sa de att det var ett gammalt abbonemang och att de nu skulle byta till ett nyare, med samma hastighet och lägre pris och det tyckte jag lät bra så jag sa ok till det. Kan krånglet bero på att det är någon uppdatering i abbonemanget som routern är för gammal för att klara av? Den är 4-5 år gammal. På dosan i väggen, som routern är kopplad till, så blinkar det gult, jag tror att det ska blinka grönt när att är ok, för det gör det hos en granne, men jag vet ju inte om det betyder att det är routern det är fel på eller dosan eller om det är kopplingen in i huset.
Har såklart även pratat med Bahnhof och de kan inte se att det skulle vara något fel från deras sida, det nya abbonemanget är aktiverat, det finns inga driftstörningar i området och vad de kan avläsa så går internetet hela vägen in i väggen hos mig. (Och eftersom plattan fungerar så måste det ju uppenbarligen finnas internet i huset.) Ska jag ringa igen och kräva att de gör en större felsökning? Eller ska jag prova att köpa en ny router? Eller har någon något annat förslag på vad jag kan prova för att få det att fungera? Jag har redan provat att tvinga alla enheter att "glömma" nätverket och sedan logga in igen.
Ja, just det, alla enheter är android, så det är inte så att plattan är en Ipad och att det är därför den fungerar när inte android-grejerna fungerar.