Anpassa Westernsadel till Islandshäst?!

Gullan86

Trådstartare
Ja som rubriken lyder hur ska man göra för att det ska bli rätt....är nybörjare inom området o skulle vilja ha er åskikt och kunnighet=) :bump:

offret e då en Islandshäst på 126cm i mkh...och
Ser ut såhär dålig bild? begär en annan :D

han har mkt kort rygg och nuvarande sadel är ca 43cm i anläggningsyta och är lite för stor den ser ut såhär på hästen tyvärr ingen bild utan männsika på(inte jag då) :cool: och såhär utan här o människa det är en dressyrsadel.
e det då någon chans att jag kan ha en westernsadel på han känner att jag vill kunna fördela trycket lite bättre....
vad har ni för råd att ge och hur ska jag tänkta vilken str blir ev bra till honom...
sitsen har jag 16,5 i nu de e lagom(vanliga mått) vad har jag då i westernsadel? vill ta så kort som möjligt ju. va tror ni?

tacksam för alla tips och råd :bow:

Sv: Anpassa Westernsadel till Islandshäst?!

Hmm.. dein häst ser ut att ha väldigt kort rygg..
Du ska ju satsa på en rundskuren sadel, kanske prova en syntet-westernsadel, dom verkar ganska små! Om du har 16,5 på vanlig sadel skulle jag tro att du har 15 på westernsadel.

Jag har själv en islänning som jag rider western på, men han är betydligt större än din. 142 i manken, stor och grov, med ganska lång rygg. Till honom har jag HAFT(nån :devil: har stulit den) en Premier sadel, inte helt rundskuren, men inte helt fyrkantig bak heller. Det är en mycket skön sadel, men tyvärr tror jag att den nog är för stor till din häst.

Hoppas du blev något klokare av det här... :)

tack för svaret=) ska kolla lite....har du nåt bra exempel på bra sidor?...hur har du tränat din islänning....vanlig ridning(island) lr western?

Jag vill tipsa om bladsadeln Montségur. Jag har en måttsydd sådan till min "problematiska" häst och är supernöjd! Dom går att specialbeställa till islandshästar: http://www.montsegur.se/islander.html Om du väljer modellen Trappeur så får du en jättesnygg sadel som ser ut som en amerikansk westernsadel :)

Senast ändrad:

När jag köpte Reykur för7år sen tränade och tävlade jag islandsridning med honom, han har dock lite svårt med tölten och jag kände att det inte riktigt var min grej... Så då började jag träna wester och dressyr med honom! Har tävlat mycket western med honom och några småtävlingar i dressyr... det är mer vår grej! :)

Va gör du med din pålle?? Berätta lite....!!

min pålle e 5år och blev inriden typ vid januari nån gång av förre ägaren jag köpte han i februari nyinriden och endast mkt lätt grundriden kunde trava och galoppskänkel sådär men han va mkt stressad och förstod för de mesta inte va man höll på med på ryggen. nu kan han de mesta hm för att ha varit riden i ett halvår=). han kan inte öppna och sluta än men de håller vi på att träna på nu...han kan framdelsvändning och gå hyffsat på volt....börjar bära sig bättre och går på tygeln i skritten och galoppen.
har börjat träna tölten mer nu...rider alltså mest dressyr/gångartsridning på han. men jag funderar starkt på att testa på nån dressyrtävling sen senare...tävlar du då på vanliga tävlingar me olika raser? har de gått bra?.
jag tycker islandstävlingarna de mer udda verkar roliga som att rida barbacka o massa grejer som att hoppa och rida över pressening öppna grinadar o sånt.

just nu har vi de lite jobbigt med sadeln(dressyr) för han e så oliksidig så han skjuter över mej till höger har du nåt bra tips på hur jag ska träna bort det? därför tänkte jag mer på en westernsadel de verkar så stabila och ligger bra på hästen (fördelar tryck bra) jag rider mkt på långa tyglar och försöker hitta blansen innan jag inverkar för mkt på hästen...ev ska jag i framtiden testa på lite western när jag testat själva isridningen ett tag=).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 719
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Träning Hej! mitt första inlägg här :) Jag är en tjej på 21 år som ridit litegrann till o från större delen av mitt liv, dock aldrig på...
Svar
17
· Visningar
1 906
Senast: Elina8
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 641
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar