anpassa sadel

Mirre

Trådstartare
hur ser man igentligen om sadeln (menar westernsadel då då)
passar? Tycker min ser ut och luta framåt och trycka på bogbladen. Men alla andra säger att den inte gör det. :confused:

Det är nästan bäst att ta ut en sadelinprovare... svårt när man inte är utbildad själv ju... Men generellt ska ju sadeln se ut att ligga i jämvikt och väl nere över hästens rygg, den ska ligga stilla när hästen rör sig och det ska inte bli massa konstiga rufsiga ställen där sadeln legat. Om man sedan lyfter upp hästens framben i 90 graders vinkel så kan man ta handen och känna om bogbladet stöter i sadeln... Men som sagt, bäst att ta ut någon som är utbildad.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar