Sv: Anorexia?

Prova vetekli!!!

Funkat jättebra på min pålle! Får 2 liter per dag.
Tog ett tag men det har verkligen gett resultat! Ska försöka fota och visa :).

Man kanske säger anorexia hos en häst som är mager och inte äter men det är ju inte samma benämning på det som om vi skulle få anorexia.

Men om nu hästen äter bra men inte går upp i vikt så skulle jag ta och åka till en veterinär. Något är det ju som inte stämmer.
Verkar ju som att du ger honom bra foder. Är hö't/ensilaget av bra kvalité och rikligt med protein? Försök att alltid ge hästen första skörden. Den är som bäst!
/C

en vetrinär har undersökt han och det var inget fel enligt han iaf.

Ja, men det låter ju som du kör bra foder. Men kan rekomendera fibergi ! melassen gör att dom går upp och det är ju även halmstrån i och det är oxå bra. :smirk:

okej, tack ska köpa hem en säck o prova.. finns de många olika sorters fibergi? :confused: :) vilken isåfall ska ja köpa?

Det är ett vanligt misstag att tro att första skörden är den som har högst värden. Värdena på höt beror på i vilken tillväxtfas grässtrået är i när det skördas oberoende av om det är andra skörd eller till och med tredje skörd. Har varit med om flera sena skördar där det varit mycket höga värden tack vare bönder som vet när det skall skördas. Har för mig att det var ThomasN här på forumet som hade skördat i september och fått en kvot på 10.

Mitt eget hösilage är slaget i augusti och är en andra skörd har 80 smbr/kg och 7,5 Mj/kg. Alltså helt i klass med kraftfoder som tex havre och Krafft Grund.

Så det enda sättet att verkligen veta vad det är för värden på höt är att ha en analys på det.

Mvh

Tora

Okej då vet jag det i fortsättningen;) /C*

Hästen står i ett lugnt stall med två boxar på landet.
ja, hästen är lugn i all hantering och ridning.
nej han har inga olater vad jag märkt av.
Han går på fri tillgång på hösilage.
Hagen är både en öppen äng och skog, dom står ute från ca 07.00-21.00 på vardagarna. På helgerna släpps dom ut nån timme senare o tas in nån timme senare.
Ja, hästen är regelbundet avmaskad.
Ja, en vetrinär har kollat tänderna.
nej det tror jag inte.
Hästen är 12 år.

Med tanke på att hästen ändå verkar äta det den ska och alltså inte matvägrar så hade jag gett den lucern. Det är ju mycket proteinrikt och det är ganska troligt att det är protein som fattas. Jag hade testat lucern först innan jag hade börjat ge en massa andra tillägg i form av kraftfoder etc. :)

Lucern finns ju antingen som pellets (bör blötas eftersom det sväller) eller som hackat strå. Pelletsen är nog billigast tror jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok TRIGGER VARNING Jag tror att domflesta här iallafall vet att jag har haft anorexi i väldigt många år. Och att först gick jag i en be...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka