Sv: Anorexia?

Nej en häst kan inte få anorexia. Anorexia är en kompliserad psykisk sjd som hästar inte har förmåga att drabbas av. Hästar kan mat vägra av olika orsaker men det är inte anorexia.;)

Fast anorexia betyder väl "nervöst ätande" eller liknande och jag tror att när veterinärerna säger anorexia menar de att hästen äter pga av olika anledningar, typ stress. En häst slutar ju inte för att banta men den kan ju sluta att äta av andra anledningar och det kallar dom det anorexia.

Rätta mig om jag har fel, men våran veterinär brukar använda det yttrycket så.

Nej, anorexia får man av att man har en dålig självbild.
En häst som slutar äta gör det inte för att den upplever sin kropp som tjockare än den är.
Klart den kan sluta äta men det beror inte på att de har fått en förvriden kroppsuppfattning.

uttryck är lätta att använda, det gör inte att den medicinska termen blir riktig. Ibland kan det vara enklare att förklara något genom att använda ett uttryck som är känt även om det inte blir riktigt rätt.
nervöst ätande kallas väl bullemi?
Hästar kan säkert få ätstörningar av många olika anledningar.
Har berättat i en annan tråd om mitt fullblod som gick på fint bete men vägrade äta och vi fick ta in henne och de andra i stallet för att hon skulle äta. hennes nervösa beteende behandlade vi inte med psykoterapi utan med att hon i sin takt fick lära sig att stressa av och på något vis fick vi känslan av att hon inte visste vad gräs var förnågot, så småning om började hon äta av gräset och kunde koppla av så pass att vi inte behövde ta in alla för att hon skulle äta sitt kraftfoder.

Anorexi står för undernärdhet men samtdigt en psykisk ovillja att äta. Det finn ju hästar som är allergiska mot gräs och hö och dom ser inte så fina ut :(

Vad ger man dessa hästar i stället? Det måste va väldigt grymt av naturen att göra så för jag har svårt att förstå vad man kan ge dessa hästar i stället? Som gör att tarmar och hela matsmältnings procesen funkar alltså ock det psykiska i att stå o pilla med hö etc

jo,ja undrar därför att min häst kan verkligen inte gå upp i vikt!
har prövat med allt från fölmix till korn,kli,krafft groov osv.
nån som har något tips?

Vilken miljö står hästen i?
Är hästen lugn i övrigt? vid ridning? hantering?
Har hästen några olater? väver? krubbiter?
Hur mycket grovfoder får hästen?
hur ser hagen ut? hur länge får hästen gå ute på dagarna?
Är hästen avmaskad?
Är tänderna kollade?
Kan hästen tänkas ha ont nånstans?
Hur gammal är hästen?

Det finns många saker som kan göra att hästen äter dålig.

Vilken miljö står hästen i?
Är hästen lugn i övrigt? vid ridning? hantering?
Har hästen några olater? väver? krubbiter?
Hur mycket grovfoder får hästen?
hur ser hagen ut? hur länge får hästen gå ute på dagarna?
Är hästen avmaskad?
Är tänderna kollade?
Kan hästen tänkas ha ont nånstans?
Hur gammal är hästen?

Det finns många saker som kan göra att hästen äter dålig.

Hästen står i ett lugnt stall med två boxar på landet.
ja, hästen är lugn i all hantering och ridning.
nej han har inga olater vad jag märkt av.
Han går på fri tillgång på hösilage.
Hagen är både en öppen äng och skog, dom står ute från ca 07.00-21.00 på vardagarna. På helgerna släpps dom ut nån timme senare o tas in nån timme senare.
Ja, hästen är regelbundet avmaskad.
Ja, en vetrinär har kollat tänderna.
nej det tror jag inte.
Hästen är 12 år.

Äter hästen bra men går inte upp i vikt? Eller äter den dåligt?
Om den äter dåligt så prova att ge den magsårskur. Dyrt men mycket bra.
gulan

Äter hästen bra men går inte upp i vikt? Eller äter den dåligt?
Om den äter dåligt så prova att ge den magsårskur. Dyrt men mycket bra.
gulan

Jag tycker han äter bra, men jag är ju inte i hagen och bevakar han hela dagen, men på natten så har han ätit upp sitt hönät.

Det viktigaste är att du kollar fettinnehållet på det fodret du kör och inte hålla på att byta. Har själv haft en hel del undernärda hästar som jag har fått jobba med i ett halv år för att få upp i normal hull. Men byta foder ofta hjälper inte. Jag körde med fibergi och kraft grov betfor och korn, han gick upp av detta. Men det kan ta ett tag innan dom gör detta.

Djur kan mycket väl bli diagnostiserade att de har anorexia. Denna benämning är inte bara förbehållen för människor.

Men det finns en skillnad. Med människor är det oftast komplexa psykiska och eventuellt fysiska bakomliggande orsaker. Med djur så är det så enkelt att när de slutar äta så kallas det anorexia. Det är alltså en benämning av själva sjukdomstillståndet.

Hos människor heter det väl Anorexia nervosa eller liknade. Medan hos djur benäms det bara som anorexia dvs djuret äter inte.

Ta tex när jag lämnade in min kanin på klinik när den hade slutat äta. Då stod det anorexia i journalen. Men då i betydelsen att den inte ville äta. När proppen i tarmen hade försvunnit så åt den igen utan problem. Riktigt så enkelt är det inte hos människor.

Men det du beskriver att hästen inte går upp trots mycket mat är inte anorexia hos häst. Det är säker andra bakomvarande orsaker som tex dåliga värden på grovfoder, mask, tandproblem osv.

Har du någon analys på grovfodret?

Mvh

Tora

Det viktigaste är att du kollar fettinnehållet på det fodret du kör och inte hålla på att byta. Har själv haft en hel del undernärda hästar som jag har fått jobba med i ett halv år för att få upp i normal hull. Men byta foder ofta hjälper inte. Jag körde med fibergi och kraft grov betfor och korn, han gick upp av detta. Men det kan ta ett tag innan dom gör detta.

Han går just nu på

Krafft grov
Betfor
Kornkross
Kli

ska köpa mineraler i pelletsform till han.

Ja, men det låter ju som du kör bra foder. Men kan rekomendera fibergi ! melassen gör att dom går upp och det är ju även halmstrån i och det är oxå bra. :smirk:

Anorexia är ju en form av ätstörning och det kan hästar få, har haft en häst som i perioder får "anorexiaanfall", är då galet svår att hålla i hull och blir allmänt hängig och nedsatt. Det man får göra är att se till att hålla foderrutinerna extremt noga och alla övriga rutiner också, se till att det är lugnt i stallet och att fodret är av bra kvalitet. Ge många små mål varje dag, fodra med många olika fodermedel och "lite av varje"- ge hö ofta , ej fri tillgång för då brukar de "ge upp ätandet". Detta fungerar på min häst . Lycka till med din!

Man kanske säger anorexia hos en häst som är mager och inte äter men det är ju inte samma benämning på det som om vi skulle få anorexia.

Men om nu hästen äter bra men inte går upp i vikt så skulle jag ta och åka till en veterinär. Något är det ju som inte stämmer.
Verkar ju som att du ger honom bra foder. Är hö't/ensilaget av bra kvalité och rikligt med protein? Försök att alltid ge hästen första skörden. Den är som bäst!
/C

Det är ett vanligt misstag att tro att första skörden är den som har högst värden. Värdena på höt beror på i vilken tillväxtfas grässtrået är i när det skördas oberoende av om det är andra skörd eller till och med tredje skörd. Har varit med om flera sena skördar där det varit mycket höga värden tack vare bönder som vet när det skall skördas. Har för mig att det var ThomasN här på forumet som hade skördat i september och fått en kvot på 10.

Mitt eget hösilage är slaget i augusti och är en andra skörd har 80 smbr/kg och 7,5 Mj/kg. Alltså helt i klass med kraftfoder som tex havre och Krafft Grund.

Så det enda sättet att verkligen veta vad det är för värden på höt är att ha en analys på det.

Mvh

Tora

knapplån

Anorexi betyder bara ”ingen aptit”. Det kan finnas 1000 anledningar och drabbar förståss både människor och djur.

Anorexia nervosa har kommit att beteckna tillståndet där en människa pga av en förändrad kroppsuppfattning självsvälter sig. Kan inte tänka mig att djur kan få det.

Ts häst har inte ngn sorts anorexi. Kanske får den i sig för lite näring? Har du räknat på vad den kan tänkas få i sig i protein och energi?
De vanligaste orsakerna till att hästar är för smala enl min erfarenhet är för litet protein i foderstaten eller parasiter - ffa hos yngre.
HH

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok TRIGGER VARNING Jag tror att domflesta här iallafall vet att jag har haft anorexi i väldigt många år. Och att först gick jag i en be...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka