Anonymitet på internet?

S

Sveipur

Jag skulle hjälpa en äldre vän att kolla på dejtingsidor. Jag har själv aldrig kommit i kontakt med sådana sidor tidigare. Nu när jag surfade runt lite såg jag att man måste fylla i namn och adress och andra uppgifter som kanske är känsliga att lämna ut. Hur gör ni folk egentligen? Lämnar ni ut fullständiga och korrekta personuppgifter när ni registrerar användarkonton? Detta gäller ju inte bara dejtingsidor utan alla möjliga forum och liknande.

Sv: Anonymitet på internet?

jag lämnar ut. (fast jag e inte medlem på någon dejtsida)
eftersom vemsomhelst kan ändå hitta min adress, personnummer mm på www.upplysning.se

Det beror lite på vad det är för sida jag registrerar mig på. Men om det bara är i informationssyfte och jag inte känner för att lämna ut mina uppgifter, så gör jag inte heller det. Då skriver jag vad som faller mig in i de rutorna. Det är ändå ganska lätt att luska ut vem jag är, så om någon verkligen vill behöver de knappast leta ihjäl sig.

Jag petar inte gärna in information i några rutor. Databaser med adresser och email-adresser går att sälja till mer eller mindre nogräknade reklamföretag. Så i allmänhet ger jag bara information om mig om jag får garantier på att den inte kommer ges till/säljas till/användas av tredje person och jag litar på företaget som samlar in den. Jag är heller inte medlem på så många forum och inga dejtingsidor etc.

Undrar om det är helt lagligt egentligen att ge inkorrekt information om namn/adress/emailadress? Urkundsförfalskning är det väl t.ex. om man utger sig för att vara en uppdiktad person (eller någon annan)? Någon som har koll?

Det beror på. Det har hänt att jag angivit fejkade personnummer, felaktiga/uppdiktade adresser o.s.v. När man ombeds lämna namn och adress vid installation av programvara brukar jag skriva förnamnsinitial, efternamnsinitial, och "asfv 34875" som adress, typ. Har även ett antal nätbaserade e-mailadresser för just sådana syften.

Nu har jag ju inte längre något behov av datingsidor och har dessutom vuxit ifrån communities så antalet sidor där jag tvingats registrera lite allt möjligt, ibland med fejkade uppgifter, minskat drastiskt. De som är kvar, är ju det för att de är värda att besöka, och då lämnar jag också en större andel korrekta uppgifter.

Liknande trådar

Äldre Jag brukar ha kontantkort av visst märke i min mobil som det inte är registreringskrav på. Men så fick jag ett bra erbjudande på en...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: Svarta
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 333
Senast: Draumsyn
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp