Ännu sämre hörsel :-(

pepp

Trådstartare
Våran Totte har ändå sen liten valp hört riktigt illa, han reagerade aldrig på ringklockan eller lärde sig sitt namn när man ropade.
Många svängar till vet. med akuta öroninflammationer med jästsvamp (han är allergiker) och nu var vi ännu en sväng i fredags och det var samma visa nu, så det blev droppar igen.

MEN, han verkar höra ännu sämre nu, förut kunde han iallafall höra höga signaler, som när jag med gäll röst ropade "pappa", så visste han att det kom någon, idag när jag gjorde samma så reagerade han inte överhuvudtaget :-( och ni ser ju på videon att han inte reagerar...

http://www.youtube.com/watch?v=wedpQb7DKqA&context=C39c993aADOEgsToPDskKWl_qrt-4srWe_L1L4ex_C

Var bara tvungen att beklaga mig lite :( han tar det betydligt bättre än mig ;)

Sv: Ännu sämre hörsel :-(

Man kan ju kolla hörseln hos bland annat dalmatiner, och då bör man ju kunna kolla det på din hund också. Prova att lära honom olika tecken för olika saker. T ex ett handtecken för sitt, ett annat för att det ringer på dörren. Hundar lär sig handtecken lika bra som ord för olika saker.

Kan det inte vara tillfälligt sämre just för att han har en pågående öroninflammation?

är han kollad hos veterinär ?

Vet hundar som betraktats stendöva till veterinären upptäckt vaxproppar längst ner i hörselgången....

Tänkte också det, men han har ju haft det tidigare utan att blir såhär mycket sämre... tänkte sen att det kanske är örondropparna som täpper igen, men det har heller aldrig hänt förut, vi får vänta och se en vecka till...

dpmatte: Han är kollad hos vet med tyst visselpipa precis vid öronen för flera år sen, finns det andra sätt man kan göra på? Vet inte hur avancerade grejer våra djursjukhus har tillgång till.
Vi har redan en massa handtecken, sitt, ligg, kom m.m. men det är ju fortfarande himla trist tycker jag!

russinbulle: Hur upptäcker man såna? Han har ju blivit kollad i öronen x antal gånger hos vet. kan dom ha missat det?

russinbulle: Hur upptäcker man såna? Han har ju blivit kollad i öronen x antal gånger hos vet. kan dom ha missat det?

Okej, visste inte dom hade kollat.

Det finns tester som man använder bland annat till dalmatinervalpar för att kolla deras hörsel (görs via elektroder utanpå huvudet som mäter hjärnvågor när hunden sover och man kollar reaktioner vid ljud), men inte alla djursjukhus har det. Kolla mer ert.

Står han på behandling just nu? Vissa örondroppar kan orsaka dövhet, oftast är den övergående men kan i värsta fall bli permanent. Jag hade ringt veterinären igen för att höra vad dom säger, bara för säkerhets skull. Annars kan du kolla själv på FASS hemsida, där kan du klicka på FASS om djurläkemedel och söka på det preparat han behandlas med. Kolla under biverkningar.

Hoppas han blir bättre! :)

Jo, han är på behandling nu, och 6 dagar till, ska kolla FASS och om det inte står något där så ringer vi vet! Tack för tipset :)

"I sällsynta fall kan användningen av detta läkemedel vara förbundet med dövhet, speciellt hos äldre hundar. Dövheten är för det mesta övergående."

Hoppas hoppas han får tillbaka lite hörsel sen!

Se där! Hör med veterinären ändå, dom kanske vill sätta över honom på ett annat preparat eller oral antibiotika (om det är det han får i öronen?) för att inte riskera att det blir värre.

Håller tummarna för att det blir bättre!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp
  • Misstänkt rävskabb

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka