Jag fick just en branschartikel skickad till mig som handlar om Evanoff Group, företaget som står bakom matvarumärket Paolos. Företaget står nu med ett helt lager proppfullt av Paolos-märkta varor, från glass till krossade tomater, men samtliga inköpare har satt tvärstopp och vägrar hjälpa till att omsätta lagret. Ett lysande exempel på varför det är så enormt riskfyllt med varumärken namnsatta med en persons namn...
Evanoffs VD säger att de har brutit alla band med Paolo och köpt ut honom ur företaget för hela 126 kr. "Det är helt fruktansvärt det som hänt och vi tar givetvis starkt avstånd från brottet. Men någonstans måste man ändå sansa sig. Det här är en tragedi som nu drabbar ett livskraftigt bolag, medarbetare och samarbetspartners som inte har något som helst med allt detta att göra. (...) Det kommer att bli en gigantisk matsvinnsskandal. Det handlar om hundratusentals konsumentförpackningar som ingen längre vill ha."
Företaget kommer att rebranda varorna, men behöver en övergångsperiod för att möjliggöra detta. Möjliga lösningar som diskuteras är ett samarbete med en kedja som värnar om matsvinn och som dessutom skulle kunna skänka en del av pengarna till välgörenhet. Det är något som en ICA-handlare i Solna redan gjort - de har lagt ut alla sina Paolos-märkta produkter på matsvinnsappen Karma och kommer att skänka pengarna som kommer in till organisationen Talita, som ju arbetar för att hjälpa kvinnor ur prostitution.
Vad säger ni, hade ni kunnat tänka er att se förbi skandalen och hjälpa till att köpa upp de sista Paolos-varorna? Under vilka omständigheter, i så fall?
Evanoffs VD säger att de har brutit alla band med Paolo och köpt ut honom ur företaget för hela 126 kr. "Det är helt fruktansvärt det som hänt och vi tar givetvis starkt avstånd från brottet. Men någonstans måste man ändå sansa sig. Det här är en tragedi som nu drabbar ett livskraftigt bolag, medarbetare och samarbetspartners som inte har något som helst med allt detta att göra. (...) Det kommer att bli en gigantisk matsvinnsskandal. Det handlar om hundratusentals konsumentförpackningar som ingen längre vill ha."
Företaget kommer att rebranda varorna, men behöver en övergångsperiod för att möjliggöra detta. Möjliga lösningar som diskuteras är ett samarbete med en kedja som värnar om matsvinn och som dessutom skulle kunna skänka en del av pengarna till välgörenhet. Det är något som en ICA-handlare i Solna redan gjort - de har lagt ut alla sina Paolos-märkta produkter på matsvinnsappen Karma och kommer att skänka pengarna som kommer in till organisationen Talita, som ju arbetar för att hjälpa kvinnor ur prostitution.
Vad säger ni, hade ni kunnat tänka er att se förbi skandalen och hjälpa till att köpa upp de sista Paolos-varorna? Under vilka omständigheter, i så fall?