Ännu en tunn häst tråd

Sv: Ännu en tunn häst tråd

Myt skulle jag kanske inte kalla den, men en icke bekräftad misstanke. Skrev vagt just för att man inte visat några bevis på att det måste vara så, men att det finns vissa oklarheter. Jag tycker det känns bra att använda majsolja, där har man iaf inte hittat några konstigheter hos hästarna som ätit det. :) man kan säkert ge rapsolja utan några problem, men better safe than sorry som jag brukar tänka.

Har köpt matolja nu, men hur mycket kan jag ge honom ? har ökat nu så han får det dubbla i soja och 2 kg müsli nu, grovfodret går inte öka då han inte äter mer nu när det är gräs ute.

Man kan ge flera dl, men det som begränsar lite är att det måste var ordentligt nerrört i annat foder för att komma till nytta. Oljedropparna måste vara finfördelade, för gallan verkar på ytan av oljepartiklarna. En stor blobba olja gör alltså inte så stor nytta utan kommer oftast ut outnyttjad.

Jag skulle börja med en dl om dagen, nerrrört i foder. Sedan gå upp till kanske 2 dl delat på flera mål. För oljigt foder tycker många hästar är äckligt:grin:

Sojan tror jag inte du hade behövt öka. Det är proteinkoncentrat, jag tro det är på mj sidan du behöver lite extra. Muskelmassan såg ju redan större ut än de flesta hästar har.

Senast ändrad:

har nu gett honom 1 dl om dagen och bara ökat lite mer på soja sidan, höt har vi fått minska då han inte ätit det som han får i hagen pga gräset, nu får han iof gå själv i liten hage då han tror han är hingst, är bara orolig att han skall tappa i vikt nu när han blivit hingstig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 478
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 645
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka