Ännu en tråd om hingstförslag

Jessica.B.

Trådstartare
Stoet är Heartbeat-Cortez-Turban Rose tanken var att betäcka henne med Lux Z men jag tror att denna avkomma kommer att bli alldeles försiktig.

Stoet har bra exteriör och hoppar trevligt med bra teknik men hon kommer att behöva ryttarens hjälp då hon är väldigt försiktig och frågande. Hon kommer inte kunna gå treårstest då hon helt enkelt inte är mogen för denna uppgift samt att hon kommer att behöva sin ryttare. Så målet är att betäcka henne och satsa på kvalitén då jag denna extra tid kommer att göra henne gott.

Vad jag söker är en hingst med mycket mera mod och lite mer okänslig.

Vill ha en hingst som har presterat på tävlingsbanan.

Tacksam för all hjälp med förslag.

Sv: Ännu en tråd om hingstförslag

Fast nedärver inte Lux mod?

De avkommer jag fött upp efter honom har varit väldigt framåt och nyfikna!

Likaså de andra jag träffat... Annars är det väl Libero H och Nimmerdor blod som sägs ge mod frammåt anda. (säkert fler men de jag kommer på på rak arm! Fanns det inte en tråd om det för inte så länge sen?)

Hur är det med Kannan? Sägs inte han ge mkt bra ridbarhet/mod?

Fast kom på att fryst inte är att föredra på 3 åringar och då faller både Lux och antagligen Kannan bort...

Hur är det med Tornesch? Både Lux ovh Libero blod?

Tornesch kommer också bara att finnas på fryst i år efter vad jag hört. Jag skulle kolla på Wests hingstar. Alla tävlas och gör fina resultat. Jag gillar Careful och han tvivlar jag inte på att han är modig. Dessutom så ser han så fantastiskt ridbar ut och han tar sig an alla uppgifter på ett lika säkert sätt.

Fast kom på att fryst inte är att föredra på 3 åringar och då faller både Lux och antagligen Kannan bort...

Hur är det med Tornesch? Både Lux ovh Libero blod?

Det var lite därför jag valde bort Lux då det är fryst. Stoet är sent född så hon kan ju vara sämre utvecklad och kanske inte är mogen för betäckning fören senare på säsongen

Tornesch kommer också bara att finnas på fryst i år efter vad jag hört. Jag skulle kolla på Wests hingstar. Alla tävlas och gör fina resultat. Jag gillar Careful och han tvivlar jag inte på att han är modig. Dessutom så ser han så fantastiskt ridbar ut och han tar sig an alla uppgifter på ett lika säkert sätt.

Ska titta lite närmare på Careful. Vet du vad han lämnar i typ och storlek?

Vad menar du med att hon är väldigt försiktig och kommer att behöva stöd från ryttaren?

Stannar hon i löshoppningen?

Vänta isådanafall med att betäcka och visa henne på kvalitets eller hoppa lite små klasser först. Då först får du ju ett kvitto på hur hon tar sig an hindren med ryttare på ryggen.

Vad menar du med att hon är väldigt försiktig och kommer att behöva stöd från ryttaren?

Stannar hon i löshoppningen?

Vänta isådanafall med att betäcka och visa henne på kvalitets eller hoppa lite små klasser först. Då först får du ju ett kvitto på hur hon tar sig an hindren med ryttare på ryggen.

Hon är stor och vinglig samt mycket försiktig och vill ha stöd från ryttaren. Så hon stannar när hon blir osäker, men man kan driva på henne men tycker inte detta är rätt. Hon är idag hos en professionell unghästberidare som också tycker att hon ska betäckas för att sedan komma tillbaka.
Hennes mor var exakt likadan som detta sto. Är lite sena och behöver mogna.
Mamman löshoppar helst inte heller då hon också vill ha sin ryttare. Har nu startat svårklass och fått två föl och år nio år.

Jag skulle ta lux z eller calido. Båda är på fryst men båda har också erkänt bra sperma kvalitet. Jag har calido på min orlando avkomma i år och hon tog sig på tre små frysta strån förra året och då hade hon precis gått 3års testet innan.

Om din 3åring är bra hanterad och inte stressar upp sig lätt skulle inte jag tveka med att använda fryst. Risken med tre åringar och fryst är ju att märren stressar upp sig av alla gyn undersökningarna och därför har svårare att ta sig pga stressen.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Sitter redan och funderar på vad jag ska ta för hingst till henne inför nästa betäckning. Har varit inne på att skicka henne till...
Svar
10
· Visningar
3 428
Senast: rebeckasff
·
Avel Kommer troligen betäcka mitt sto nu i vår men känner inte att jag är helt säker på hingst så jag tänkte få lite hjälp med det.. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Ia*
·
C
Avel Pga en skada ska vi nu ev betäcka vårat 6-årssto.. Första gången för både sto o ägare! :o Så nu skulle jag gärna vilja höra lite tankar...
Svar
3
· Visningar
1 182
Senast: cool_soffi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka