Ännu en torrfodertråd..

bollen__

Trådstartare
Jag skall byta torrfoder då jag tycker att han inte riktigt funkar hundra på detta. Tycker att han bajsar, fiser och dricker mycket. Han äter Magnussons meat & biscuit nu, samt antingen fodax eller vom og hundemat.
Jag vill ha ett torrfoder att ge då jag tycker att det känns lättare när man åker bort, eller har hundvakt.

Fick tips att Arion har ett spannmålsfritt foder, är det något att ha?
Har annars kikat på Acana, Orijen och Taste of the wild. Problemet är att de är ganska dyra, och jag är student..samtidigt så räcker ju en säck länge när han äter färskfoder också.

Vill ha ett foder som de inte stoppat i en massa hokuspokus i typ. Känner mig lite avskräckt när det är långa innehållsförteckningar och jag inte ens vet vad det är för något som är stoppat i!

Tips?
 
Mina får taste of the wild och det mår de fint av på alla sätt och vis.

Fast å andra sidan så har jag aldrig haft nån hund som mått dåligt av något foder heller av alla de olika (högenergi)foder jag gett hundarna genom åren..
 
Standart innehåller förvisso spannmål men inget hokus pokus. Enkel och ren innehållsförteckning. Vår har blivit jättefin sen jag blev tipsad om det :)
 
Kan du inte köpa på dig ett lager av Fodax frystorkade om det inte är så ofta som du vill ge torrt?
Det ska bara blötläggas några minuter.
Vi hade det till Ladda när vi campade drygt två veckor i somras, funkade prima!
 
Kan du inte köpa på dig ett lager av Fodax frystorkade om det inte är så ofta som du vill ge torrt?
Det ska bara blötläggas några minuter.
Vi hade det till Ladda när vi campade drygt två veckor i somras, funkade prima!
Visste inte att det fanns, det låter ju som ett smart alternativ! :)
 
Jag kastade mig in i tråden för att rekommendera Magnussons Meat & Bisquit, men det verkar ju bortkastat :D
 
Spannmålsfria innehåller ofta ärtor och baljväxter istället, vilket kan ge gaser (baljväxter är inte bra för hund) och även potatis. Potatis är väl okej, men om det är bättre än ris tvista de lärda om :D

Standardt är nog mitt första val om jag skulle ge torrfoder (jag ger färskt), därefter Four Friends som många av mina vänners hundar fungerar superbra på. Acana eller Orijen får mina enbart som godis och inget jag skulle ge på heltid pga innehållet :)
 
Jag ger visserligen färskfoder och en del barf, men om jag skulle ge torrfoder så skulle jag ge Orijen Regional Red. Svindyrt, ja, (är också student) men jag anser att det är det bästa fodret på marknaden - eventuellt TotW också men vet att hunden gillar Orijen. Det som är bra är att man inte behöver ge lika mycket av orijen som andra torrfoder, så det räcker länge :) Ger det som godis just nu.
 
Nu ger jag endast Vom og Hundemat och tycker inte att det är något problem när man åker iväg, tar bara med mig några korvar i en kylbag.
Men om jag ändå skulle komplettera med torrfoder så skulle jag välja ett köttbaserat torrfoder såsom Acana eller Orijen. Finns kanske andra märken också. Förstår inte hur man vill ge spannmålsbaserade eller grönsaksbaserade foder när hunden är köttätare?
 
Applaws, orijen, acana, purizon och standardt är enligt mig bra :) dock inte testat det sistnämnda men hört gott om det. Resten har jag använt som träningsgodis och enstaka portioner (ger VoH och fodax annars).
 
Jag skall byta torrfoder då jag tycker att han inte riktigt funkar hundra på detta. Tycker att han bajsar, fiser och dricker mycket. Han äter Magnussons meat & biscuit nu, samt antingen fodax eller vom og hundemat.
Jag vill ha ett torrfoder att ge då jag tycker att det känns lättare när man åker bort, eller har hundvakt.

Fick tips att Arion har ett spannmålsfritt foder, är det något att ha?
Har annars kikat på Acana, Orijen och Taste of the wild. Problemet är att de är ganska dyra, och jag är student..samtidigt så räcker ju en säck länge när han äter färskfoder också.

Vill ha ett foder som de inte stoppat i en massa hokuspokus i typ. Känner mig lite avskräckt när det är långa innehållsförteckningar och jag inte ens vet vad det är för något som är stoppat i!

Tips?

Jag säger bara - Carrier!!
Vet inte hur mycket foder jag stoppat i min stackars hund. Har bytt lika ofta som jag byter trosor (nä, men typ). Han tål inte spannmål, är känslig för köttproteiner och vete och carrier är det ända som har fungerat. Dom har olika typer utav foder och jag kör på lamm och ris. Kostar cirka 480. I stort sett alla mina vänner med hundar kör på samma foder och är hur nöjda som helst!
 
Nu ger jag endast Vom og Hundemat och tycker inte att det är något problem när man åker iväg, tar bara med mig några korvar i en kylbag.
Men om jag ändå skulle komplettera med torrfoder så skulle jag välja ett köttbaserat torrfoder såsom Acana eller Orijen. Finns kanske andra märken också. Förstår inte hur man vill ge spannmålsbaserade eller grönsaksbaserade foder när hunden är köttätare?

Ja, både Acana och Orijen har jag tittat på. Hur kan jag eg. se att de innehåller mer kött än andra torrfoder? Alla fodertillverkare försöker väl skriva så att det ska låta så bra som möjligt, men jag antar att man kan se det i siffror någonstans? Är som sagt helt novis.

Tog med oss färskfoder i kylbag men upplevde att det hann bli dåligt då vi var borta en längre tid utan tillgång till kyl/frys, kylklamparna tinade ju efter ett tag :/
 
Spannmålsfria innehåller ofta ärtor och baljväxter istället, vilket kan ge gaser (baljväxter är inte bra för hund) och även potatis. Potatis är väl okej, men om det är bättre än ris tvista de lärda om :D

Standardt är nog mitt första val om jag skulle ge torrfoder (jag ger färskt), därefter Four Friends som många av mina vänners hundar fungerar superbra på. Acana eller Orijen får mina enbart som godis och inget jag skulle ge på heltid pga innehållet :)

Är det då för att de stoppat så mycket växter och stuffs i dem? Jag läste innehållsförteckningarna och insåg att jag inte visste vad för slags växter/grönsaker allt var.
Jag velar mellan Standardt och den Arion no grain som jag skrev om. Potatis i Arion och ris i Standardt då. Han ska ju huvudsaken äta färskt ändå. Tycker priset känns ok för dessa också.
Man vill ju ge honom det bästa han kan få men samtidigt är det inte riktigt rimligt att ge ett torrfoder för över 1000 kronor säcken känner jag. Så jäkla bra kan det väl inte vara liksom.
 
Är det då för att de stoppat så mycket växter och stuffs i dem? Jag läste innehållsförteckningarna och insåg att jag inte visste vad för slags växter/grönsaker allt var.
Jag velar mellan Standardt och den Arion no grain som jag skrev om. Potatis i Arion och ris i Standardt då. Han ska ju huvudsaken äta färskt ändå. Tycker priset känns ok för dessa också.
Man vill ju ge honom det bästa han kan få men samtidigt är det inte riktigt rimligt att ge ett torrfoder för över 1000 kronor säcken känner jag. Så jäkla bra kan det väl inte vara liksom.

Vet inte var du tittar men både Purizon och Taste if the Wild kostar drygt 500 kr för ca 12 kg. Så någon tusenlapp handlar det inte om.
 
QUOTE="bollen__, post: 16688398, member: 9990"]Ja, både Acana och Orijen har jag tittat på. Hur kan jag eg. se att de innehåller mer kött än andra torrfoder? Alla fodertillverkare försöker väl skriva så att det ska låta så bra som möjligt, men jag antar att man kan se det i siffror någonstans? Är som sagt helt novis.

Tog med oss färskfoder i kylbag men upplevde att det hann bli dåligt då vi var borta en längre tid utan tillgång till kyl/frys, kylklamparna tinade ju efter ett tag :/[/QUOTE]
Acana och Orijen går ju öppet ut med kötthalten så det är bara att läsa på påsen. Orijen har 80 % kött och Acana varierar lite beroende på sort. Mellan 55-60 % har jag för mig. Andra märken går inte ut med kötthalten och frågar man dom så svarar de inte eller försöker förhala på något sätt. Ofta svarar de hur mycket protein som finns istället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 814
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp