Ännu en sadeltråd ;)

Nomina

Trådstartare
Jag letar nu hoppsadel till mitt fullblod. Han har en IW-dressyrsadel som passar bra (behöver dock breddas lite då han musklat sig).

Jag vill ha en svart sadel med mycket stöd, den får heller inte vara för smal i midjan då jag får musskav :angel: Vill heller inte lägga mer än 10000kr (några tusenlappar till kan jag gå upp, men bara för att säga på ett ungefär), så den ska helst gå att hitta begagnad under det priset.

Frågan är bara vad som kan passa hästen? Han är rak i ryggen, men har en gigantisk manke som dels lurar ögat att tro att han är svängd, och dels är ivägen för många sadlar :grin: Min sadelutprovare har sagt till mig att försöka få tag på en Pfiff Gotthard som vi kan prova, då hon tror att den skulle passa bra. Problemet är bara att jag kollat alla ställen som säljer sadlar här i närheten, och ingen av dem har den inne. :( (OBS! Har någon i Halland en Pfiff Gotthard bomvidd 2-3 som ni kan tänkas låna ut någon timme? :angel: :rofl:)

Har nu fått låna hem en Globus Clic, en Lippo någonting och en Bates Caprilli från en ridsportaffär i närheten, har dock inte hunnit prova dem än så kan inte uttala mig om hur de sitter.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1227125_page0.html <---- Här kan ni se lite bilder på hästis rygg. Han har breddat sig en del sedan bilderna togs, men formen har väl inte ändrat sig något vidare. :)

Nu har jag till slut två frågor:
1. Tror ni det är värt att köpa en Pfiff Gotthard begagnad (ev. öppet köp om säljaren går med på det)? Fraktkostnaden får jag ju betala i vilket fall, och det känns onödigt om chansen inte är så värst stor att den passar.

2. Vad finns det för andra sadlar jag kan titta på? Min sadelutprovare (jag vågar inte uttala mig, är så dålig på sadlar :p) har sagt att han behöver en sadel med rak bom och mjuk och bred anläggningsyta.

Hjääälp! :rofl:

Sv: Ännu en sadeltråd ;)

Varför ska jag anlita en annan sadelprovare? :confused:

Oxo: Får kika på det :)

Nej, emn förlåt! Sitter på iPhonen och läste lite för fort märkte jag. Jag trodde det stod att utprovaren är så dålig på sadlar att du inte vågade uttala dig om det, inte att du var det ;)

Vad provade din utprovare för sadlar och vad trodde h*n att din häst skulle passa i?

Haha det är ingen fara, jag blev lite förvirrad bara :p

Vi har inte provat några sadlar på honom än, förutom dressyr då när det var det jag letade efter, hon kommer med sadlar nästa helg. Det var ju just det att hon sade att hon trodde på en Pfiff Gotthard men de hade ingen hemma, och ingen annan här i närheten heller såklart :grin:

Jag tror faktiskt att Pfiff blir för rak om jag ska gå efter bilderna. Om inte hästen blir väsentligt rakare vid arbete skulle jag kolla på t.ex. Prestige istället. De är mer böjda och har samtidigt plats för manke, finns också en hel del beg.

Vi köpte en Knights Camelot till vårt fullblod, passar honom mycket bra, mycket manke å kort rygg. Även döttrarna tycker den är störtskön att rida i, kostar ca 12.000 ny.

Du kanske har rätt, men som sagt "är han rakare än han ser ut" :p

Första omgången sadlar min sadelutprovare tog ut (hon fick samma bilder som ni sett nu) var alldeles för svängda allihop, men jag vet inte. Är som sagt väldigt dålig på sånt.

Lunketuss: Får titta på den :)

Jag får se om jag kan lyckas hitta något vettigt, fler tips i välkomna! :D

Det är dressyrsadlar vi provat då, vi provade bla. HDR och Kieffer, betydligt fler men det var ett tag sedan så jag minns inte riktigt. Annars hade jag nämnt det i ursprungsinlägget :p

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Thera
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 183
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 588
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har kikat lite smått på sadlar till vår foderponny. Hon är ett russ av större modell, fortfarande ganska omusklad. Sonen har ridit med...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Idacent0207
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama