Ännu en sadelfundering

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 693
E

emelit

Ska man ha en svängd bom eller en rak bom om hästen är överbyggd men har rak rygg, om ni förstår vad jag menar.

*kliar mig i huvudet* :p

Sv: Ännu en sadelfundering

Hellre svängd än rak! Och ffa är det ett must med rundbossor. Jag har Prestige på min häst, som är normalt rak, men är lite överbyggd och har hög manke. Många bedömer sin häst att ha rak rygg, och köper en rak sadel, bara för att rygglinjen inte är som en båge. Men om den går lite ned framtill, och sen uppåt, så spelar det ingen roll att själva rygglinjen inte är svängd. Hänger du med? ;) Men som sagt, väldigt viktigt med rundbossar på en sån häst!

Precis som Centaur sa, köp hellre än svängd och gärna med rundbossor (typ Prestige eller Stubben passar lätt överbyggda hästar bra)
Det är likadant om hästen ahr lång och hög manke, då måste man ha en sadel som är lite svängd i bommen, för annars hamnar sadeln alldeles för långt bak.

Så bra, för det är en prestige jag är på jakt efter! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Fibusen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
473
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka