Ännu en "passar sadeln?"-tråd

parfymflaska

Trådstartare
Jag har hittat en fin dressyrsadel till bra pris, men är lite osäker på om den passar hästen. Så jag vänder mig till det allvetande buke!

Svårt att få bra bilder med mobilkamera, men den ligger an bra med ett jämnt tryck under. Låg stilla vid ridning och rufsade inte till pälsen.

Men det är väldigt mycket plats mellan manke och framvalv, ca sex-sju cm när jag sitter i sadeln. Tror ni att den är för smal? (Och kan det isf vara värt att testa att byta till ett vidare koppjärn?) Det är en Bates.
Eller har den bara fel form för min häst? Eller ser den ok ut? Tacksam för synpunkter!
4919-1422219985-6f8d2b692ecd2217b34e6613f1be4259.jpg

4918-1422219510-530d970ee3cea4c4a19507c98ff16980.jpg

4917-1422217709-e27e41e84a0e2bbeb502b046a981a259.jpg

4912-1422215855-a68af4e475e99a0c13cdaf996bfcdbbd.jpg

(Resten av hästen försvann på sidobilderna när jag laddade upp bilderna, hoppas att det som blev kvar räcker för en bedömning)

Jag skulle utifrån bilderna säga att den har en bra form framtill för din häst, samt att formen på bommen passar ryggen. Däremot ser det ut som att den ligger an lite för långt bak. Antingen kan en mindre sätestum göra skillnad eller så skulle jag kolla på modeller med små bossor baktill för kortare anläggningsyta.

Nä, den ligger illa. Varför det är mycket plats mellan framvalv och manke är för att den är för smal och kommer inte ner ordentligt på hästen. På översta bilden ser den alldeles för rak ut, se hur bossan bak ser ut att tryckas in i hästens ländrygg. Kan vara värt att prova nått järn vidare, men jag tycker det ser ut som den är fel för hästen

Tack för era synpunkter! Jag fick låna ett vitt koppjärn (x-vid) idag för att testa, men det gick inte till denna sadeln, själva bommen var för smal.

Järnet som medföljer är blått (medium/wide) och jag skulle ju kunna köpa ett rött (wide) och se om det går att få i, men med tanke på att jag ändå tycker att den är lite lång för hennes rygg så lämnar jag nog bara tillbaka den och letar vidare.

Den är 17,5" i sitsen och jag behöver verkligen inte en så stor, ev kan jag ju kolla efter samma modell med mindre sits och vidare bom. Även om det ser så ut så är den inte för rak iaf, utan ligger an jämnt och bra längs hela ryggen, men för lång och för smal stämmer nog.

Senast ändrad:
Den ser ju för lång ut i alla fall. Känn vart sista revbenet på din häst är, sadeln får absolut inte ligga bakom det. :)

Tack för tipset! Jag ska leta efter en med mindre sits, om jag går ner till 16 eller 16,5 och ev lite rundare bossor så borde det ju vara lugnt. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 868
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 202
Senast: super
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 132
Utrustning Ja, i dag var vi och provade sadlar som en sadelutprovare tog med sig. Jag är intresserad av en ny dressyrsadel, men utprovaren gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 184
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025