Ännu en mjölk fråga

pricccen

Trådstartare
Mitt avelssto som beräknas föla runt mitten av Juni har fått mjölk i juvren redan :confused:

Hennes föl såldes efter avvänjning i mitten av januari iår och sakta har hennes juver återgått till det normala men för två dagar sedan började hon sakta fylla juvren och jag tyckte att det var ju lagom att hon började då med tanke på att hon ska föla om ca en månad. Men idag hade hon mjölk i juvren, vit mjölk!

Jag vet inte vad jag ska tro, har ni någon erfarenhet av detta?

Inget onormalt alls eftersom hon hade föl 2003!

Håll inte på att mjölka nu bara, det kan sätta igång överproduktion så att hon sen rinner ur sig råmjölken innan fölningen!!!

Tack för ditt svar Bia :bow:
Vad bra då behöver jag inte oroa mig alltså.. bara invänta fölningen :d

Men våra ston har inte mjölk förrens nån dag innnan fölning trots att de fölar varje år!

Inte ALLA mina heller (fast ej provmjölkade heller), men vissa av dem!

T.ex. ett sto som avvandes i månad 8, släppte sedan ihop dem i månad 10.. den ungen började dia igen på sin högdräktiga mor, där kom vit mjölk.. blev snabbt att sära på dem igen!!!

Sen stoet fölat så fick åringen återgå till flocken.. jahaja, vem stod och diade ett föl OCH sin åring.. avvänjning igen blev det! :D

Det konstiga är att hon fått tillbaka mjölken från att den försvunnit helt efter förra årets avkomma.. Hade väl förstått det bättre om hon haft lite hela tiden men att det plötsligt kommer tillbaka är för mig lite annorlunda..

Hon har alltså inte gått ihop med sin åring sen i januari... :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Avel Vi har ett sto i stallet som gick med föl i somras, fölet såldes i höstas. Hon gick sen med en 1 åring o en 2 åring. Eftersom han...
Svar
2
· Visningar
1 732
Senast: Linnah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025