Ännu en kisstråd.

aemaria

Trådstartare
Ja jag vet att det kryllar av sånna här trådar men jag vill ändå skriva en egen.

Scenariot är följande: mamma o pappa förbarmade sig över en vuxen katt för ca 3 år sen. Matten hade flyttat från landet in till stan och nu trivdes inte katten i lägenhet. Mamma och pappa bor på landet. Katten var då 12 år (fast kärringskrället :devil: ljög och sa att hon var 7, tänkte inte längre än näsan räckte. Katten har nämligen tatuering och mamma o pappa fick reda på hennes rätta ålder av en slump längre fram).

Allt gick bra till en början. Halvåret senare skaffade de en katt till, en unge. Det fungerade väl sådär. Gamkatta är inte så överförtjust i andra katter och fräser på lillkatten när han vill leka. Hon höll sig dock undan och de kunde leva under samma tak.

Så något år senare har hon börjat kissa inomhus. På alla mattor i huset. Om mattorna tas bort kissar hon inte men så fort de kommer fram igen kissar hon. Det har blivit värre och värre och nu har hon även kissat på kläder som legat på golvet. Hon har aldrig gått på låda tidigare i livet men de har testat med lådor på olika ställen i huset nu utan framgång. Mamma har även tagit henne till veterinären som kunde konstatera att hon var ovanligt pigg och kry för sin ålder (15). Inga urinbesvär med andra ord.

Lillkatten (inte så liten numera dock..) har varit rätt bråksam med henne på sistone så det kanske kan vara en anledning till varför hon pinkar. De har ju även köpt feromoner men det verkar inte heller fungera. Vad ska man då göra. Det funkar ju inte att ha en katt som pinkar inne flera gånger varje dag men det känns ju jävligt för dem att avliva en annars frisk katt. Omplacering är helt uteslutet- både för henne och för den andra katten. Vi har en teori om att hon inte blivit så bra behandlad tidigare i livet för hon är liksom strykrädd och kan vara ganska aggressiv mot människor såväl som katter.

Har ni någon teori om varför hon kissar inne och vad man kan göra åt det? Varför kissar hon bara på mattorna och inte på bara golvet?

//aemaria
 
Sv: Ännu en kisstråd.

Okej. Typiskt. Annars hade det kunnat vara lätt. Jag har ju själv levt ihop med en katt i över 7 år som kissade inne, för mig var det inget alternativ att avliva utan jag fick stå ut.
Kan nog som du skriver bero på att lillkillen är för på, att hon protestkissar pga det. Kan ni inte stänga in henne nånstans under nån timme ibland så hon får vara ifred? Kanske där hon har låda, mat och vatten? Vet inte om det funkar, men kanske.
 
Sv: Ännu en kisstråd.

Ja det kanske vore en idé. Ska tipsa dem om det.
Hade det varit min egen katt som började kissa inne hade jag nog haft svårt att ta bort honom. Mamma vill ju absolut inte avliva men pappa tycker att det är jättejobbigt att inte kunna ha mattor framme osv.

//aemaria
 
Sv: Ännu en kisstråd.

Jag har en kisse som har samma problem, hon är dock lite yngre, Hon har kissat på kläder mattor plastpåsar det mesta. När hon började kissa i sängen kände jag att jag inte orkade längre. Hennes problem är att hon inte gillar andra katter, hon är lite speciell. Jag har flara katter så det är det som är problemet. Nu har hon fått hjälp via en veterinär som har skrivit ut ett antidepressivt medel som egentligen är för hundar. Hon blev lite trött först men nu mår hon bra. Hon kissar bara i lådan nu, vi håller tummarna för att det ska fortsätta!!!
 
Sv: Ännu en kisstråd.

Vår förra katt bajsade överallt, och det var hemskt eftersom det verkligen luktar. Så pappa gick till vetrinären och han skrev ut ett antidepressivt medel som funkade några veckor, men sen började han igen.
Så vi fick tyvärr sälja honom, och nu bor han hos pappas kollega som har 2 andra katter och stormtrivs. Så jag är jätteglad att vi tog beslutet och sålde honom.
Men nu har vår lilla kattflicka börjat skvätta överallt, och det är förjäkligt. Tidigare gjorde hon allt utomhus och det var jätteskönt, för vi slapp göra rent lådan och så :P
Så nu har vi börjat vänja henne vid lådan igen, och eftersom hon aldrig lärde sig att vara rumsren av sin mamma eller förra ägarna har det alltid varit ett problem, plus att hon är litet seg.
Men hon är alldeles underbar, och jag vill för allt i världen inte sälja henne eller något ännu hemskare.
Det vill jag inte ens tänka på..
Har ni några idéer på hur man kan lära henne gå på "pottan" igen?
 
Sv: Ännu en kisstråd.

Ett litet utrymme avgränsat, med matskålen i ena hörnet och toan i andra och lite envishet. Hoppas kan man ju alltid att det går att lära om.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
R
Övr. Katt Min bästa kompis är försvunnen :cry::cry:.... Min katt bor för tillfället på landet hos mina föräldrar då jag är utomlands och jobbar. I...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Raderad medlem 124573
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
13 818
Senast: brukshund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp