Ännu en hjälp-med-sadel tråd!

ss5

Trådstartare
Funderar på att köpa en westernsadel till min unghäst men har en del krav och inte lika mycket koll... :confused:

Den ska helst inte va för tung, syntetsadel okej, ska ha den till fritidsridning. Jag vill inte ha för hög gullet, heter det så? Och inte så högt horn, vill att sadeln ska funka till lättridning och även en del klättring... Gärna roundskirt, har en korsning arab/varmblod med ganska, kort bred rygg, just nu omusklad och överbyggd och kommer nog att vara det när han vuxit klart. Överbyggd alltså... ;)
Funderade först på en distanssadel av westerntyp men har konstaterat att hornet kan va bra att nappa tag i om hästen bestämmer sig för att leka flygplan eller nåt! :D

Har ni några förslag på vad för typ av sadel jag ska kolla efter? :bump:

Sv: Ännu en hjälp-med-sadel tråd!

Kolla efter sadel på beg.marknaden. Syntetsadlarna är ofta rakare i bommen och passar inte om din häst är överbyggd. Du måste ochså ha en sadel som bogarna får plats i och det syntetsadlarna ofta ligger bäst på är raka varmblod som inte är breda. Och för lite hobbyridning. Det är min uppfattning. Men det finns säkert olika bommar osv. Men du får bättre stöd i en lädersadel om du ska ut och "hoppa runt"... Har du ingen kompis i närheten som har westernsadel som du kan prova? du kan ju låna runt lite och se utan att det behöver vara till salu sadlar. :bump:

Jo jag kollar på begagnatmarknaden... Har ingen kompis i nuläget som rider western så det blir svårt att prova på det sättet.

För några år sen provred jag i en kompis premier, minns inte modell, och tyckte den var skön, inte alltför klumpig och inte så hög ifram... Har därför tittat på just premiersadlar och det verkar som om det är en av reining modell jag letar efter.

Vill ju helst ha i läder trots vikt och om det är som du säger att syntetsadlarna oftast är raka i bommen så lägger jag ner det.
Känns lite extra knepigt att om/när jag får tag på nåt som passar så kan jag iaf inte provrida sadeln och se om den passar mig eftersom grabben inte är inriden än! :grin:

Vad tycker ni om premier annars då? Nån speciell modell att föredra eller undvika? Vill ju som sagt att den inte är alltför "hög" ifram så att den funkar att klättra och stå upp i utan att det tar i i magen osv... :angel:

Jag har en premier och trivs riktigt bra i den.
Kommer inte ihåg vad den heter exakt, men det är en rundskuren reiningmodell.
Går utan problem att stå i fältsits i (när man inte är gravid. :angel:) och är ganska smidig.

Den passar dock inte hästen helt till 100 och jag känner att jag vill ha något annat än just en reiningsadel just nu. (vilket syns i min sadeltråd. ;) )

hur gammal är hästen? Tänk på att även om sadeln passar nu, så är det inte säkert att den passar/sitter bra när hästen väl ska ridas in och/eller är riden ett litet tag.

He he, jag vet nog vem du är... :p
Du vikarierade för mig i somras på bröd!
Hur går det med magen?

Jo det finns med i tankarna. Han är två och ett halvt nu, ganska stor men växer säkert mer, om inte annat så på breddden! Han är hälften arab och räknar med att han kommer att ha vid bom.
Han har en engelsk sadel nu med normal bom.

Skickade efter en distanssadel av westernmodell från e-bay förra vintern med normal bom och semi quarterbars och det gick inte alls, ens då när han bara va ett och ett halvt! Den låg bra ifram men inte bak på ryggen... :( Synd för den va superlätt och i läder och nu törs jag inte skicka efter mer eftersom man inte vet om man blir av med grejorna om dom inte passar!

Haha, tänk vad världen är liten. :)

Jo, den växer och blir stor! Har typ 7 mm kvar fram till sadelhornet nu men än så länge går det bra att rida! Snart är det bara två månader kvar till jag återfår mitt normala omfång. Eller nått. :angel: :rofl:

Ja håll fast vid det där "eller nåt"! :D Fast det beror ju på hur mycket extra du lagt på dig, är ju nu det roliga börjar........ ;)

Än så länge har jag inte lagt på mig så mycket. Men det är ju snart jul oxå till råga på allt... :D

aha tja, då börjar det ju bli dags att hitta en sadel att rida in i i och för sig... jag väntar på en simco som jag hoppas ska passa på varmblodet.. förhoppningsvis passar den på unghästen sen med, men han är bara 1½ än så det är ju ett tag tills jag ska rida in honom...

Jag har tittat på simco med. Arabmoddellen och så finns det en som heter 1/2 wheel hos bö**es som ser ut som verkar intressant för mig. Alltså med litet horn och låg ifram eller vad man ska säga...

Till sommaren blir det inridning! Om han ser normal ut i kroppen vill säga! :p

Om det är en unghäst du har, så kan det vara värt att hitta en sadel som är lite för stor just nu, och så köper du en pad som du kan ändra med ilägg så du kan rycka bort ju mer hästen grovnar till sig.

Många missar en sak till. Det som passar på stallgången, kanske inte alls passar när hästen går i form. Så att få en sadel som passar vid lugna ute turer, och vid träning i form, är omöjligt då ryggen har olika karaktär. Men med en pad som går att ändra kan man göra det bästa utan att behöva köpa två sadlar. Bättre att köpa två paddar som man fixar i ordning till respektive ändamål. :idea:

Tack för tipset! :bow:
Känns som om det går att använda en westernsadel mer och längre än en engelsk just för att man kan trixa med paddar.
Vi kollar vidare...:)

gör så, kolapsa inte av alla intryck, utan använd sunda förnuftet så kommer du långt.. ;)

Hmm ja finns hur många olika ideer som helst och lyssnar man på alla så blir man knäpp! :crazy:

Jag har alltid försökt sålla ut det jag själv tycker låter bra och testa. Funkar det inte, testa nåt nytt osv... Förr eller senare blir det bra! :angel:

Den här tråden var ju mest till att försöka få fram vilken typ av sadel jag skulle kolla på utefter mina "krav", eller behov, eller va man ska säga... Alltså det där med litet horn, låg gullet, gärna lätt och roundskirt. Är det t ex reining, som den premiersadeln jag tittat på, eller trail, eller roping eller ? osv... ;)
så att det blir lättare att sålla i alla annonser och på hemsidor!

Tack alla snälla för tips och sånt! Guld värt i denna sadeldjungel! :bow:

Vad tycker ni om hector som "westernsadel"...?

nej, inte en hector..... inte som sadel så. Den är bra, men om du ska ha en western, leta upp något annat....

Hakar på här lite o ber om ursäkt för den tillfälliga trådkapningen! ;)

Är det nån som har koll på vad det är för bomvidd på Simco Draft Horse Special som finns hos Bö¤¤es??? Det står bomvidd 82 på nätet...82 vaddå?!

Sen en sak till...vad är det för skillnad på WI ½ wheel by Simco och Simco Draft Horse...de ser väldigt lika ut?! :confused:

Liknande trådar

Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Indigo15
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
Western Provade westernutrustningen här om dagen när en westernkompis var med ute för att provrida hästen för skojs skull... Hästen gick...
Svar
1
· Visningar
1 081
Senast: Anneli
·
S
Western :confused: Hej, nu är det så att jag har köpt mig en fjording o vill ha en westernsadel på henne när vi är ute på skogridnig, jag hade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 374
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar