Ännu en hingstvalstråd...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eastwick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 917

Eastwick

Trådstartare
Behöver hjälp att stöta och blöta lite... ;)

Mitt sto f. 04 skulle eg. inte betäckas alls i år men pga. olyckliga omständigheter står hon nu konvalecent efter en ledinfektion i hasen. Jag hoppas fortfarande att hon skall bli ok igen men om så inte sker lutar jag åt att betäcka henne. Då till frågan, vilken hingst? Vad tror ni om Ludwig´s Champion? Andra förslag?

Sierra är 161 cm, e. Blue Talk**- Stanford- Herrera**- Moderne**
Friröntgad som 2,5 åring.

Startade treårs med klass I som hopptalang och en futtig poäng från gångartstalang, 6 på skritten. Erbjöds stimulanspaket som jag dumt nog inte utnyttjade.

Hon är mycket ridbar och har en bra skalle, jag vill ha en gångartshäst men vill samtidigt inte avla bort hennes fantastiska hoppförmåga. Hon är eg. bättre än klass I men pga. smitta i stallet tidigare på vintern orkade hon inte riktigt när det gällde. Den muntliga kritiken var dock riktigt fin.

Foto från i somras:
Sierraliten1.jpg

Samt från förra vintern:
Sierraminskad.jpg

Senast ändrad:
Sv: Ännu en hingstvalstråd...

Ludwigs champion :love: :banana:
Tror jag skulle bli kanon om du ska sälja avkomman.
Om den e till dig själv varför inte Briar?

Briar tror jag kan bli för mycket skalle på då hon ligger så högt i blod, till mig själv vill jag ha en filbunke att rida på... :rofl:

Vad tycker du om Feliciano eller Hip Hop?

De har ju ridna avkommor med bevisat gott temperament ifall det är viktigt för dig.

Har ingen eg. erfarenhet av någon av dem, sett en avkomma till Feliciano som jag inte minns som något särskilt. Hip Hop hade jag en bekant som fick föl från 07 men har inte sett dem. Hemsida till honom?

Det sa jag inte men man vet ju aldrig... ;) Blir man förälskad så blir man! :love:

Jag fick själv en Felicianounge för två år sen undan ett sto med lite för mycket nerver ibland. Han har ett underbart temperament, vaken och nyfiken, men cool, och lätt att tas med. När han var fyra månader fick han gå före sin mamma förbi läskiga saker:D
Han fick också bättre trav än båda sina föräldrar, men jag tror att det kom från morfar Ceylon.

Både Feliciano och Hip Hop finns på Möllerup http://www.mollerup.nu/

Feliciano går nog bort då han endast står till förfogande runt hemmaplanen och Hip Hop känns för mig väl hoppinriktad. Finns det några gångartspoäng att hitta någonstans tro?

Nobel 994.

Står på Gränsbo. Multitalang (150 hopp, svår dressyr) med bra huvud och trevliga avkommor, jag har själv betäckt med honom och väntar föl till sommaren.

Jag röstar också på Nobel ,fast Ludde verkar ju vara en cool kille också och mkt tjusig.
Båda står på min lista för mitt fbl sto.

Den hade det inte alls varit så tråkigt att avla vidare på, hon är riktigt fin, iallafall på film :). Enda minuset kan väl vara att hon är lite kort i rocken, 161 är iallafall lite litet för min den kan jag tycka. Kanske helt perfekt till dig?
Nackdelen med LC är att han är helt oprövad, vi har ingen aning om vad han ger, men har nar trevlig stam, och jag tycker att han har "DET". Är du modig nog så tror jag att det finns chans att det blir en riktigt bra avkomma, vi vet dock inte om han nedärver sig lika bra som han själv är bra (om det bara varit så lätt med avel ;)).
Du har inte kollat på Lambourghini? Inte helt omöjligt att det blir en elegant rörlig avkomma, enda nackdelen jag sett är att han kan lämna smått. Ska genast tänka lite.

U

Jo, del i problemet är ju att hennes mamma är väldigt liten, 152 cm, så med hennes 161cm är jag trots allt väldigt nöjd. Jag tror dock att mammans mankhöjd är en rest från Moderne** då hennes första avkomma med hingst på 156cm (sades lämna smått så jag hoppades på D-ponny) också blev 160 cm. Sierras lillebror med samma pappa blev inte mer än 6 månader men han var mycket större och resligare än hon själv var i samma ålder så jag tror han hade blivit ännu större. Alla hingstar bakom henne är ju över 164 cm (har jag för mig att Herrera** var) så med en normalstor hingst tror jag avkomman blir större.

Jag tycker dessutom att det är lite roligt med oprövad hingst... någon sport får det ju vara?? :angel: I första hand är det ju för att sälja men man vet aldrig, jag ville ju rida nu, avlat har jag ju gjort i några år och var trött på det, mest för att det har varit svårt att sälja avkommorna. Det här stoet är ju dock betydligt mer meriterat än hennes mamma var.

Jaa... Nobel är ju också helt klart ett alternativ! Mindes bara honom som ren hopphingst, ett minus är väl bara att även han bedömts med en 6:a på skritten.

Det hörde jag var 'fel' p.g.a. nånting just den dagen, att han har 8-mässig skritt normalt.

Jo, visst kan det vara så. Jag ser ju bara på min egen, hon har haft svårt med sin skritt, främst framåtbjudningen och det är ju lätt att räkna ut att blir man trött och dessutom lite spänd blir inte framåtbjudningen bättre...

Precis. Jag har ju en häst med en mycket bra skritt så även om Nobel skulle ha den där 6an på riktigt så känns det inte så riskabelt. Men eftersom jag fick höra att han inte visade skritten till sin fördel den dagen den bedömdes så är jag ännu mindre orolig.

Jag har sett Nobel och någon 6-mässig skritt har han då rakt inte. Han måste ha varit spänd eller något på visningen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka