Ännu en halt-tråd

Lona

Trådstartare
Min medryttarhäst, ett 15-årigt islandssto, är halt sedan i våras.
Hon började halta på höger fram och efter ett par dagar åkte vi till hästkliniken på Åby. När man bedövade kotleden visade hon i stället hälta på höger fram. Röntgen gjordes på båda kotlederna och visade på högerbenet viss "orolighet" och små pålagringar som veterinären inte kunde svara på om de var nya eller gamla.
Hon fick diagnosen dubbelsidig kotledsinflammation, behandlades med tuppkam + kortison lokalt i båda kotlederna samt beordrades två veckors vila + Metacam i 8 dgr.

Vid återbesöket två veckor senare var hon inte ett dugg bättre på något av benen. Mera tuppkam + kortison, ny omgång Metacam och tre veckors vila.

Vid nästa återbesök var hon heller inte bättre. Man bedövade då i omgångar höger ben från knät och neråt, vänster ben från kotleden och ner. Hältan blev bättre ffa vid bedövandet av kotlederna men gick inte att släcka ut helt.
Ny röntgen från knäna och neråt. Man såg då när bilderna togs i en annan vinkel att hon har förslitningar i båda kotlederna samt en felaktig ställning på hovbenet.
Hovslagaren kollade på henne men kunde i nuläget inte göra något. Veterinären vet inte om det är förslitningarna som gör att hästen är halt eller om det är något annat (i så fall vad??). Hon kände igenom ryggen utan att hitta något särskilt. *Enligt veterinären är det inte sannolikt med fästingburna sjukdommar men det kan inte uteslutas (prov har inte tagits).
Butta i en månad och sex veckors vila, får gå ute i hage.
Nu har hästen alltså stått sedan i maj, medicinerats med diverse olika och är inte ett dugg bättre. Det känns som om veterinären inte har en aning om vad hon skall hitta på nu och vi funderar på att gå någon annanstans.
Självklart får hon vila så länge som det behövs men när ingen förbättring sker blir man ju rätt less.
Borde vi byta veterinär/klinik? I så fall, till vilken (Västsverige)? Vad borde vi kolla mer?

Dessutom har hästen fått eksem, något hon inte tidigare haft. Funderar på om det kan vara medicinerna som utlöst det hela eller det faktum att hon inte mår riktigt bra.

Sv: Ännu en halt-tråd

Byt klinik om du inte är nöjd med din nuvarande och/eller vill ha en second opinion. Men jag tycker du bör börja fundera på att det kanske tyvärr är dags att ta farväl av din vän. Hon har förslitningsskador och pålagringar, och en felställning i hovbenet. Det är tyvärr stor risk att det är just detta som är hältutlösande, och då hon inte alls svarar på behandling tycker jag du ska börja fundera på det där svåra beslutet som är baksidan av djurägandet =/

Är det förslitningarna så kan inte en annan veterinär göra speciellt mycket mer heller tyvärr.

Edit - såg att det var medryttarhäst, men mitt svar gäller ändå, men att det snarare är ägaren som borde börja fundera på om det inte är dags att tacka för trogen tjänst.

Jag håller med ovanstående, det verkar inte vara en så särskilt ljus prognos.

Vill ni ha en second opinion så fråga om det på Åby, de är jättebra med sånt, jag har fått sån hjälp vid flera tillfällen när veterinären varit osäker.

Vill ni åka någon annan stans kan ni testa Ale Djurklinik eller Slöinge (Hallands Djursjukhus), men jag tror inte det blir så mycket skillnad där om hästen har konstaterade förslitningar och andra röntgenförändringar tyvärr.

Tack för era svar! Nej, vi har väl också insett att det troligen inte går att göra så mycket mer men samtidigt vill man ju vara säker både på diagnosen och möjlig behandling innan man tar ett mycket tungt beslut.
En second opinion vill vi helt klart ha innan vi (ägaren) tar bort hästen. Inte mitt beslut att fatta vilket visserligen är skönt men tungt nog ändå.
Fan, det här är verkligen nackdelen med att ha djur.

Jag hade bytt klinik. Var med om liknande resa i våras. X antal besök till klinik, de kunde inte säga vad som var fel på hästen, alt. att det inte var något fel på hästen.
Jag fick ändock hur många recept på smärtstillande och ordinerades att jag skulle rida på min stackars häst, vilket jag blåvägrade.

Bytte klinik och fick reda på var som var fel och därmed rätt behandling.

Har de gjort ultraljud på senorna fram?

Ja min häst röntgades och böjdes och fixades med, Men det var något som inte stämde, och det hittade vi på UL!

Ok, skall vidarebefodra detta till ägaren som ju är den som fattar diverse beslut. Helt klart värt att kollas upp! Det är möjligt att vi griper efter halmstrån men det vore fruktansvärt att ta bort henne och sedan komma på saker vi borde ha gjort/kollat...

Man kan ju alltid prova! Blodprov med kanske?

Har man röntgat ryggen?

Vet. provade att bedöva kota + knä på båda fram utan skillnad när vi var inne. Visserligen så har min knappt varit halt öht. men har haft en rörelsestörning. Men UL påvisade en skada på senan!

Fast TS häst har de ju initialt hittat kotledsinfl båda fram, samt pålagringar på båda kotorna. Då svarade hästen på bedövning med på det ben som bedövades,

Den är behandlad men utan minsta svar, och man har behandlat om. Hästen svarade inte på den behandlingen heller. Man bedövar andra benet, får en förbättring men inte bort hältan helt. Ny röntgen visar förslitningar/pålagringar i båda kotlederna samt en felställning av hovbenet.

NSAIDbehandling och lång hagvila, inte bättre alls.

Som jag ser det så där har man hittat flera fel. De behöver dock inte vara de ENDA felen, det kan finnas fler. Men det skiljer sig ju ändå mot din.

Sen, TS ska absolut ta en second opinion om h*n vill det, men jag tycker det är viktigt att inte få falska förhoppningar, förslitningsskadorna försvinner ju tyvärr inte även om hästen förutom de skulle visa sig ha en senskada. Och läget förändras inte mycket heller, då den ju vilat 3 månader och behandlas ggr flera utan minsta svar. Tyvärr.

Så det är halmstrån. Sen, för sin egen skulle som TS skriver så kan man behöva gripa efter alla de där halmstråna för att själv känna att man gjort allt, men viktigt komma ihåg att det ju, tyvärr, hittats fel som inte kommer försvinna.

Det är väl mest det att vi vill VETA (fast det kanske inte är möjligt) varför hon haltar. Har pratat med en del folk och det verkar som om det inte är helt ovanligt att en häst har förslitningar men inte lider av det.
Nu skulle i alla fall veterinärerna på Åby konferera och så får vi besked på måndag hur/om vi skall gå vidare. Man kan ju inte vända ut och in på hela hästen när det ju faktiskt finns fel som framkommit även om vi inte säkert vet att det är därför hon är halt.

Innerst inne har jag väl ändå insett att det förmodligen är dags att ta farväl även om det gör ont. 15 år är ju ingen ålder på en isis.

Nej, någon ålder är det inte, men tyvärr går ju en del i förtid.

Veta vill man ju, det förstår jag absolut, jag är precis likadan. Och utesluta andra tänkbara orsaker kan man ju, men som jag fattat det har de inga eg andra tänkbara anledningar? De kan ju dock precis som du säger ha pålagringar men ej besvär, men exvis av annan anledning få en ledinfl i leden med förändringarna. Men när de inte svarar på behandling är det värre. Frågan är väl också om ett ev annat fel är behandlingsbart? IOm att hältan förbättras/släcks till stor del av bedövning i kotleden säger det ju att stor del av problemet sitter där. NU kan det ju komma från rygg, bakdel etc - men finns det pålagringar är alltid risken att de är utlösande. Spec som hon inte ens temporärt svarar (dvs t ex skulle bli bra men det kom tillbaka).

Men jag håller tummarna!

Fast jag blir misstänksam när det står att hästen blev bättre när de bedövade kotorna, men inte helt bra. Jag skulle inte avlivat om jag inte gjort UL.

Jag vet att jag kanske ältar detta men rent teoretiskt, OM vi hittar något mer fel eller påtaglig orsak till hältan, hur stora chanser har hon egentligen att bli bra? För hon är ju trots allt redan behandlad med butta, Metacam, tuppkam, kortison + vila utan att visa någon som helst förbättring... Vad skulle de mer kunna hitta på förutom det de redan har gjort?
Well, vi får besked i morgon vad de på Åby tycker att vi skall göra.

Liten skulle jag säga tyvärr, men beror ju också på VAD, men teoretiskt skulle jag tyvärr se chansen som liten. Därför jag inte skulle begrava mig i så mkt undersökningar.Samtidigt, om hon t ex är halt från hovlederna med, så skulle ju en beh av kotleder + hovleder t ex kanske ge effekt, ändrad skoning. Det ändrar dock inte pålagringarna i kotorna - om de är hältutlösande.

Islandshäst, kotledsinflammation som inte läker = kolla bakben för spatt.

Deras sjukhovslagare är ju redan konsulterad så det finns nog inte mycket som går att ändra mha beslag etc.

Det beror ju på om ni hittar ett till fel.

T ex min dam, hon hade upprepade kotledsinflammationer. Vi visste dock de var sekundärt, att grundproblemet satt bak någonstans. Medan vi letade det fick vi symptombehandla kotorna. Sen slutade hon svara på behandling, och hon blev utdömd. Jag förmådde inte fylla i papprena utan ville ge det en chans till. Då behandlades hon i kotleder, hovleder samt vid hovbrosken, samt att hon fick ringskor. Detta hjälpte, hon var hältfri länge. Dock gick det inte i förlängningen, och hon blev bara fyra år.

Men om ni t ex har hälta lägre ner i hoven och man kan identifiera den, så kan det ev finnas saker att göra beslagsvägen. MEN, haken är ju att kotorna redan är skadade, så risken finns alltid att det inte hjälper, alt bara köper en kort tids frist.

En uppdatering: Vi var inne idag och spattröntgade och tyvärr har hon spatt i ena bakbenet. Det såg illa ut på röntgen och prognosen är inte god. Just nu är hon halt på tre ben och har ont i hela kroppen eftersom hon har försökt avlasta.
Ösp kommer att få somna in senare i veckan.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar