Ännu en gnälltråd.........

K

klabbarparn

Måste få gnälla av mej lite o kanske få lite "gnäll" från er oxå... :smirk:
Är så himla trött på alla hältor och elände! Min 4-åring blev halt i maj, o sen dess har det varit vila, sjukhage, korta promenader,oro,veterinärbesök, operation, o bara jävelskap helt enkelt.
Är så TRÖTT på det nu!
Finns det ingen som kan säja några värmande ord, eller kanske komma med nån liten solskenshistoria eller så?....

Jag -------) :cool:

Sv: Ännu en gnälltråd.........

Vi är nog många fler som kan gnälla i kör! :) Det sägs att inget tröstar så bra som att höra om andra som har det ännu värre....

Min häst hann jag rida i ett år innan hon vrickade foten allvarligt. Det blev 1½ år med rehabilitering och en massa besök på kliniken och behandlingar och allt. Det var en hemsk tid med allt traskande med hakan i backen och hästen på släptåg efter. Efter en slutspurt med rehabiliteringen så konstaterade vet. att hon måste dömas ut. Det var plåster på såren att få pengarna och dem använde jag till två nya unghästar. Jag lät betäcka mitt sto och i somras fick hon sitt föl och alla hästarna är jättelyckliga, trygga och harmoniska. Det är verkligen roligt. Men min vanliga "otur" så står jag nu med arbete och kostnader för 4 hästar och fortfarande ingenting att rida på.....:crazy: Men om några år kanske det är tre sprallisar som ska ha motion i ur och skur...? Stoet blir en dyr gräsklippare och gullgris, men hon är såpass "bra" i stammen etc. att hon gott kan få något föl till längre fram.

Igår pratade jag med en kvinna som först hade en häst som fick avlivas för den bröt bakbenet (eller blev avsparkad e.d.), sedan köpte hon en andra häst och den fick kronisk fång och när det hände en grej till med den (minns ej vilket) så blev det avlivning. Nu hade hon en tredje häst som varit vandringpokal tidigare, och inte haft det helt bra, och hon har haft den i tre år men inte fått rida mycket alls, för så fort hon sätter igång hästen så blir den halt. Ingen veterinär, hon har provat flera, hittar felet. Nu har hon fått ett föl på den och stoet har fått vila länge, och hon lever fortfarande i ovisshet. Det låter väl rätt grymt, va? Tre på rad! Hon hoppas på att få ordning på sin häst, men annars står hoppet till fölungen.

Lycka till annars med din häst och hoppas att ni får både tur och otur! Jag säger så, därför att vi behöver framgångar för att orka hålla på och motgångar för att inte bli bortskämda!!!:) Uppskatta det du har, för lyckan är skör!

Jag vill också vara med att gnälla. Förlorade ena fyraåringen i april. (egen uppf). Den andra fyraåringen, inköpt i nov 06, skadade ett knä och konvalescentade mitten på dec - mitten av januari 06/07. Sen igång, tills maj 07 då hon slog upp knäskadan. Sen dess har hon behandlat, stått i sjukhage, behandlats, promenerats, opererats, behandlats och.. blev utdömd igår =/

Så du har mitt fulla medlidande, och jag hoppas din häst snart blir frisk.

Som sagt tidigare här...det känns alltid liiite bättre när man hör om andras otur.... suck...tråkigt att det inte bara kan flyta på jämt :smirk:

Som sagt tidigare här...det känns alltid liiite bättre när man hör om andras otur.... suck...tråkigt att det inte bara kan flyta på jämt :smirk:

Säg bara till om du behöver muntras upp mer. Det där var den korta versionen. Jag har fler hästar vet du :devil:

Min häst skadar sig, blir frisk, skadar sig, sen skadar hon sig under konvalescensen och under igångsättning skadar sig lite till... Nu står hon blockhalt i boxen utav okänd orskak. Framdelen behöver rörelse för att kunna läka ordentligt men bakkärran ska stå helt stilla, DET är en ekvation jag skulle vilja lösa!

Imorgon får jag se om jag ska röntga hästen eller lägga mig i ett hörn i fosterställning...

Åh.. får man gnälla? Känns som om jag tar varje chans här på buke för att få "gråta ut" på allas axlar...

Min historia då.. Köpte mitt fina fuxsto i början på juni.. Hon var lite öm i ryggen vid köp men både fd äg och vet sa att det var gamla tryckskador ( ok, redan här borde jag sagt tack och adjö, men hon var ju så fin och så härlig att rida, jag var helt borta:love:). Det skulle bli bra med en fårskinnsvojlok. HÄsten förblev öm i ryggen och jag ringde till ägaren; "oroa dig inte för ryggen, rid som vanligt".. Så det gjorde jag. Det var mitt i sommaren och väldigt mkt broms så det blev mest korta ridturer på kvällen.
Sen fick hon en sårskada och fick stå en-två veckor, jag antar att det var dets om blev dödsstöten.. Det gick bra att sätta i gång henne, men efter ett par veckor gick det inte att ställa henne i vänster varv. Helt omöjligt! Det måste ju vara något fel.. jag tänkte direkt på att det var ryggen som var stel och bokade en ET. HOn sa direkt, denna häst ska till klinik, och klinik blev det..
Pålagringar och KS..Hon var halt på alla fyra och sprutades. Jag märkte en enorm skillnad på ryggen, och på frambenen, för hon vilade dem inte när hon bara stod. Men vä bak... gick kort med det hela konvalesensen från första behandlingen, och ingen förändring efter andra..

Ok, det låter kanske barnsligt och oansvarigt, men jag är SÅ TRÖTT på dessa eviga promenader i mörkret, stå och massera, massera, massera med hårtstrån yrande kring huvudet, när det inte hjälper....:(

Otur, eller vad ska man kalla det.... :crazy: Jag köpte min drömhäst när hon var 14 månader gammal. Tog hem henne, detta var i Juni månad så hon skulle få gå på bete med två andra ettåriga ston, superbra! Tyckte jag... Efter två veckor på bete blir mitt sto så illa sparkat så att en spricka i bakknäet uppstår.... En låååång boxvila följer, sedan låååång tid i sjukhage, hela sommaren/hösten/vintern blev hon "inlåst" och skvatt galen :devil: så när hon skulle ut i sjukhagen sprängde hon staket, stack iväg när man ledde henne, så hon bröt upp sin skada x antal gånger, i två år höll hon på så, Summan av det hela är att hon aldrig blev bra, så jag fick en promenadhäst som har fått några föl. Har behållt två föl, en fyraåring som har vrickat sig i hagen så illa att han skadat hovleden, och är utdömd.... Men jag har en tvååring också som peppar, peppar håller så att jag kan få träna och kanke tävla en dag också.... :bump:

Min häst skadar sig, blir frisk, skadar sig, sen skadar hon sig under konvalescensen och under igångsättning skadar sig lite till... Nu står hon blockhalt i boxen utav okänd orskak. Framdelen behöver rörelse för att kunna läka ordentligt men bakkärran ska stå helt stilla, DET är en ekvation jag skulle vilja lösa!

Imorgon får jag se om jag ska röntga hästen eller lägga mig i ett hörn i fosterställning...
Shit va jobbigt DET lät då! Hur löser man det lixom... :smirk:

Alltså, egentligen är det ju ETT UNDER att dessa djur inte har dött ut av sej själva! :D

..iaf är det ett under att folk orkar ha hästintresset kvar!

Sällan mig till klagokören...Fröken blev halt efter att ha bräckt sig illa i fram vid en sedering, röntgades och man fann en cysta. Dock var den troligen inte orsak till hältan utan hon hade stukat sig illa. Kramar om alla som sitter kvar i hältträsket. Jag håller mina tummar nu så håååårt, hååååårt....fröken är ohalt och jag ska börja sätta igång henne vid handen...:cool:

härligt.. du får du oxå gå på långa promenader med uttråkad häst i släptåg....

Shit va jobbigt DET lät då! Hur löser man det lixom... :smirk:

Jo tack! Idag är hästen fortfarande extremt halt! Men det intressanta är att hon kan vila på benet men hon kan inte använda det :confused: En andra veterinär ska komma ut om några timmar och se om han kan gissa bättre... Eller om jag ska plåga hästen in i en lastbil och köra henne till Ultuna *SUCK* Menar, hon kan inte gå, så jag tänker inte transportera hästkraken i onödan. Annars får jag gipsa henne och vinscha in henne :confused:

härligt.. du får du oxå gå på långa promenader med uttråkad häst i släptåg....

Japp...och när fröken är uttråkad är hon mer i luften än på marken:cool:...ska prova att tömköra henne på promenaderna och se om hon är mindre "i luften" då...

Suuz: Min var rejält halt men kunde stå ordentligt på hoven. Hon la ordentligt med vikt på den men när hon skulle gå ville hon enbart sätta i tån så steget blev mycket egendomligt och graderades till 2:a-3:e grad utan böjprov...

härligt, en tråd som passar mig.
en häst akut avlivad idag, två andra som är halta. varav en förvärrade hältan i sjukhagen. YIPPIE va kul det är med hästar..

Diagnos: rejäl sträckning högt upp! Inga leder, bara muskler :bump: (va fan, nått måste jag vara glad över!) 4 gradigt halt i skritt :crazy:

Nu ska min övertända 650kg klump spendera minst helgen i total boxvila :devil: Undrar om jag kan koppla fast hästen i bilen när jag ska leda ut henne för första gången?

Piraja, hur länge har du hållt på med din häst?

Suuz - känns som om jag har vunnit på lotto!

Jag förstår dig verkligen, här kommer min historia...

Inte nog med att alla mina hästar har haft otur att skada sig ganska allvarligt så var droppen nog när vi var tvungna att ta bort våran unghäst förra året pga någon form av kolik, efter det valde vi att inte skaffa en ny häst föränns i somras då jag och min syster äntligen trodde att vi hittat den perfekta hästen.
Han är skit snygg rör sig bra och helt underbar att ha och göra med..
Men enda sen vi köpte den har det varit ngt problem och när vi åkte till kliniken igår så hittade vi både hovledsinflammation och kotledsinflammtion.
När vi sen röntgade hittade vi både lösa benbitar och pålagringar på koterna och han är bara 5 år, så nu vet vi inte om han kommer att kunna fungera ordentligt som ridhäst i framtiden :cry:

Men jag hoppas verkligen att din häst blir frisk så du slipper detta elände...

Piraja, hur länge har du hållt på med din häst?
Hon vrickade sig illa under en sedering den 5/10 (borttagning av vargtänder), var blockhalt 12/10 då vi skulle jobba första gången efter det. Vet.besök 16/10 med röntgen där man hittade små förändringar på strålbenen och även en cysta i kotbenet (som troligen funnits där mycket längre och som vet.inte trodde hade med denna hälta att göra). 10 dagar med butta och sjukhage. Hon är nu till synes ren trots galna upptåg i hagen:mad:. Lindas nattetid med BoT och går fortfarande i mindre hage. Ska börja tömköra henne efter helgen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 885
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 484
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka