Ännu en fråga om stall....

S

super mario

Vi ska så småningom bygga stall hemma och jag går och funderar på olika lösningar. Nu har funderingen hamnat på utestall!
Någon som har utestall? Hur fungerar det? Blir det kallt att te x hålla på med hästarna, borsta, sadla etc mitt i vintern om stallet inte är ett "helstall"? Fördelar? Nackdelar?

Sv: Ännu en fråga om stall....

Ska tillägga att detta kommer att vara isolerade uteboxar med god ventilation!

Vi ska så småningom bygga stall hemma och jag går och funderar på olika lösningar. Nu har funderingen hamnat på utestall!
Någon som har utestall? Hur fungerar det? Blir det kallt att te x hålla på med hästarna, borsta, sadla etc mitt i vintern om stallet inte är ett "helstall"? Fördelar? Nackdelar?

Så kallade kallstall är överlägsna för hästarnas hälsa - nästan lika bra som lösdrift....

Har haft uteboxar hela förra vintern och jag kan bara säga att jag inte ångrade mig en sekund, förutom när jag skulle mocka de allra kallaste dagarna :crazy:. Hästarna har aldrig varit så lugna och harmoniska som de blev när de stod ute. Jag upplevde att stressnivån sänktes bland mina hästar. Kunde pga arbetstider och likande inte ha rutinerna så som jag velat, men det störde inte hästarna anmärkningsvärt.
Jag hade tänkt ha tak över hela stallgången. Hade tänkt ha det som modellen Wångenstallet, men pga ek skäl blev det inte så när taket ingick i boxarna jag köpte. Nu har det blivit så att jag drar mig lite för att fixa till det, men känner att jag vill ha det när det regnar och senare i vinter pga snön. Jag har förberett för ett "stall" med 4 boxar på varje sida och en stallgång på 3 meter i mitten.
Enda negativa som jag upplevde det var att det frös och inte gick att mocka om det var kallare än -20. Finns i princip bara spån att få tag i här så jag hade ju begränsat urval på strö. Skulle inte vilja ha mina hästar i något isolerat varmstall idag.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 189
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar