Annorlunda rumsrenhetsproblem!

HeddaVovven

Trådstartare
Hej Alla!

Jag är hundvakt åt en valp/unghund (cavalier) på sju månader för tillfället. Valpen kommer nog stanna hos mig någon månad till (minst) och har varit hos mig sedan oktober.
Hunden är snäll och go på alla sätt, men jag får henne inte rumsren! Hon kissar i princip aldrig inne men däremot hittar jag bajs lite då och då. I början gick det jättebra, men nu på sista tiden har det bara blivit sämre och sämre. Nästan varje dag hamnar kvälls-bajset inne på golvet trots promenader och rastning på tomten.
Jag har funderat mycket på hur jag skall komma tillrätta med detta och det jag kommit fram till är att hon får vara i buren på kvällarna med kontinueliga rastningar tills jag sett att hon gjort ifrån sig. Sedan mycket beröm när hon bajsar ute förstås. Vad tycker ni om detta?
Hon får mat tre gånger om dagen, 8.00, 14.00 och ca 19.30.

Är det någon annan som haft detta problemet? Tips, råd och peppning mottages tacksamt! Min egna hund var helt rumsren vid fem-sex månader. Jag börjar bli orolig att hon aldrig kommer att bli helt rumsren, finns det hundar som aldrig blir helt rumsrena trots idogen träning?

Sv: Annorlunda rumsrenhetsproblem!

Jag tycker det låter som en bra strategi du lagt upp för att få honom rumsren.

Jag börjar tvivla på min egen hund som är 13 månader, jag lär få gå och torka piss efter henne hela livet om jag inte skaffar en låda. Och det är tydligen karaktäristiskt för Italienska vinthundar :( Tur att de har så många andra goda egenskaper.

Ursäkta jag rånar din tråd :)

Vid 7 mån kan du utan besvär dra ner måltiderna till 2 ggr per dag. Då kan du ge andra målet innan du tar en längre vända, så hinner hunden bli nödig och göra ifrån sig under vägen. Inget sätter så bra fart på tarmarna som lite sprall och bus.

Jag vette fan asså, om de vore min hund som (åter igen, om och om) bajsade inne fast jag hade rastat henne, skulle jag nog fya henne vid bajset och sedan ta ut henne en stund igen. Sen får man ju vara väldigt uppmärksam om man har en sådan här hund, hon kanske går runt på ett speciellt sätt eller liknande när de börjar bli dax!

Jag hade problem med min förra hund (doberman), hon tjuvbajsade inne så fort hon hade fått en tillsägelse för något och jag vände ryggen till. Hon smög ner till källaren och straffbajsade på golvet. (Kunde gå någon timme mellan tillsägelsen och bajsandet)
Det beteendet höll säkert på i 5 år, men även som valp var hon svår att få rumsren, tog nästan ett år innan hon helt slutade kissa inne (hon var dessutom rädd för att vara utomhus) , och då var ju bajsproblemet kvar. Har tyvärr inga bra tips, men en tröst är att du inte är ensam.

Min nuvarande hund blev rumsren vid 13 veckor ålder! Det är så olika...

Min sheltie får bara mat två ggr nu, han är 10 mån. Jag har upptäckt att om jag ger honom mat för sent, efter 18, då blir han väldigt rastlös om natten och piper för att han vill ut (men sedan gör han inget där ute :mad: ). Så han får sin mat ca 7 på morgonen och klockan 15 eller 16 på kvällen.
Han är helt rumsren sedan flera månader tillbaka, men så är han ju så vänlig och säger till om det är något på väg :D.

Jag har tyvärr inga råd att ge, men jag sitter lite i samma situation själv :(. En sexmånaders valp som fortfarande inte riktigt fattat att man inte ska bajsa inne, inte heller att man ska säga till om man behöver gå ut...

Jag försöker att passa honom hela tiden, och läsa av minsta lilla tecken han ger på att vara nödig. Men ibland så smiter han iväg och bajsar inne, om man så missar vad han säger med en sekund.

Mina andra hundar har jag aldrig haft detta problemet med, och de har sen de var valpar sagt till när de behöver gå ut, så jag står lite handfallen om vad jag ska göra mer än att bara vara uppmärksam och konsekvent.... :confused:.

Kommer följa denna tråden med stort intresse efter tips och andras erfarenheter :bow:.

Jag kan bara hålla med om rådet att dra ner till två mål per dag. På morgonen och när du äter middag typ 17-18? Sedan hinner du med en längre rastning med en hel del rörelse, kanske någon dryg timme efter maten och sedan en kortis innan ni skall sova.

Kan också varmt rekommendera att lära hunden vad bajsa betyder. Då kan man "påminna" sin hund när man är ute och man vet att det borde vara dags. Så är min äldre tik. Hon kan liksom vara för upptagen med att nosa och så. Då kan man säga till henne att gå och bajsa. Om hon fortsätter nosa så säger man till igen och då blir det oftast resultat.

Börja i samband med att du ser att hunden är på gång att bajsa. Ute naturligtvis. Upprepa ordet flera gånger och lägg in beröm när den lyckas. Ganska snart fattar den. Jag var inte ens medveten om att min hund lärde sig det. Har nu även gjort samma sak med "pinka" så att jag kan be henne göra det innan vi skall t.ex. gå ett spår eller gå ut på apellplanen. Oerhört praktiskt.

Sen en undran. Bajsar hon på samma ställe varje gång inne eller byter hon plats? Om det är på samma ställe så se till att hon inte kommer dit. Lycka till!

knapp

Vad alla har tur som har hundar som säger till! Det har ingen av mina nånsin gjort, leonbergern började sätta sig vid dörren (som ligger ganska undanskymt där hon bor nu så man missar henne lätt) oavsett om hon vill leka eller ut, och det började hon med först när hon var kanske 9-10 månader och rumsren sen länge..

Kan tillägga att hon lärt sig ordet bajsa så om an är stressad eller hon upptagen så kan man tjata henne till att bajja :D

Kl:

Tack för alla tips och råd allihopa, känns bra att veta att man inte är ensam om detta problem!

Jag kommer att prova att dra ner maten till två gånger om dagen, på morgonen och sedan vid 18-tiden på kvällen så får vi se hur det artar sig. Det enda problem jag ser med det är att hon är så himla hungrig jämt, men det kanske hon får leva med helt enkelt.
Buren fortsäter jag med som jag tänkt. Igår funkade det bra, bajsade ute och ingen olycka inne.

Tyvärr strular min uppkoppling så jag har inte kunnat vara så aktiv i tråden som jag hade önskat men nu verkar det fungera.

Fortsätt gärna att skriva, alltid roligt att läsa om andras erfarenheter.

:bow::bow::bow:

Det enda problem jag ser med det är att hon är så himla hungrig jämt, men det kanske hon får leva med helt enkelt.

Hur mycket mat får hon då?

Har levt med en hund som aldrig lärde sig att man inte fick göra ifrån sig inne, däremot fattade hon att matte föredrog att hon gjorde det ute. :D Men knep det så hände det olyckor. Hennes rumsrenhetsträning påbörjades dock alldeles för sent.

Om hon är sju månader kanske det är dags att överväga att gå över på vuxenfoder? Då kan du ge större mängder vilket ökar mättnadskänslan hos hunden. Om hon nu inte bara är en konstant hungrig individ - såna finns ju också *glor lite menande på Loka*. Annars kan man ju prova att dryga ut maten med lite rivna morötter eller ris.

Uppdatering:

Vill bara tala om att problemet verkar har löst sig, även om hon givetvis inte är vad jag kallar rumsren ännu.

Det som krävdes var att jag ändrade min attityd och gick ut med henne oftare (och vid rätt tidpunkt) än vad jag gjorde tidigare. Sedan jag startade tråden har inga olyckor hänt inne.

Hon får nu mat två gånger om dagen och sen rastar jag henne en timme efter sista målet och då gör hon alltid ifrån sig ute. Vi har nu hittat en rutin som passar oss och det verkar fungera bra. Buren har jag knappt behövt använda, det har räckt med att jag varit mer uppmärksam och mer "på allerten" :D

Tänk vad bra Buke är!

Skönt att höra att nya rutinen fungerar! :) Bara att nöta på så fastnar det till slut.

P.S. Jag skriker inte i protest om du kastar in en bild på sötingen... ;) Har haft cavalier själv förut.

Haha! Jag ska se vad jag kan göra, återkommer med bilder under morgondagen ...:banana:

Här kommer bilder från i höstas på sötnosarna!

Hedda140407163.jpg

Hedda140407154.jpg

Stoora fina bilder...

hej du.. jag har samma hopplösa problem med min hund.. (papillontik)
Hon är 4 år nu och jag har haft henne i drygt 1 år..
hon både kissar och bajsar inne även om jag är ute med henne femtioelva gånger om dagen.. visst nu kan jag inte kontrollera vad hon äter då jag för tillfället bor hos min pv:s föräldrar (flyttar nästa helg) och hon får prec. vad hon vill.. och vilka tider hon vill.. *suck*
Kommer nog aldrig få någon reda på hennes vikt (svår att hålla i hull)..

Men jag har tränat och tränat och gått med henne prec. så som man gör när de är valpar.. efter mat, sov, lek, dricka osv. men inte F*N blir det bra för det.. SÅ.. jag blev arg en dag och krängde på henne löpskyddet.. DÅ var där inget på morgonen eller under dagen mm.. så.. nu går hon med den nästan konstant.. tar av den vid utgång och gör det till en kul grej att ta av den för då får man ju gå ut och göra allt det där ute..
Visst.. man ska väll inte behöva ta till såpass drastiska lösningar, men vad gör man inte.. hon kan ju som ex. få för sig att hoppa upp i min pv:s föräldrars säng och göra det där.. eller soffan mm.. Trött blir man.. Har prövat med hundtränare (3 olika) och de sa till mig allihop att hon är ett hopplöst fall.. Men det är torrt på golvet nu med skyddet iaf.. :angel:

Lycka till

Min valp är sex månader nu och har varit rumsren sen två månader tillbaka ungefär. Ända sedan hon kom har jag gjort så att varje gång hon har pipit (oavsett anledning) har jag lyft ut henne direkt på uteplatsen. Efter bara två veckor pep hon varje gång hon behövde ut och kissa eller bajsa, funkade superbra. Om hon behöver gå ut när jag sover så kommer hon in i sovrummet och piper precis bredvid sängen så jag reser mig och då kilar hon till dörren, hur smidigt som helst. Det har funkat för oss iaf:)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka