Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Julskinka, lax och prinskorvar i all ära. Redan efter julmiddagen med jobbet är jag rätt mätt vad gäller de traditionella julerätterna. Vad har Bukeoraklet för tips på annorlunda julanrättningar? Gärna med mycket smak och inte allt för avancerad tillagning
Vi åt indiskt förra julen, bästa julmaten ever!I år ska vi äta Indisk mat på julafton!! Det ska bli SÅ härligt! Duka vackert med rött och guld och så en massa små rätter; olika sorters bröd, chutneys, olika sorters ris (vanligt Basmati, saffran, vegetable rice osv) , onion bhajis (felstavat...?) , saag alo (säkert också felstavat...), och några andra rätter varav en med kyckling, i övrigt bara vegetariskt. Öl till.
Det blev så sedan dottern blivit vegetarian, nästan helt vegan och det därför var svårt att hitta typiska julrätter som passade henne OCH hennes pappa, som är engelsman och får spader vid blotta tanken på sill och andra svenska jultraditioner. Det blev ett tvärt kast österut och ett samfälligt JA!! till Indiskt julbord! (Nån som har fler tips att komma med?? Efterrätten kan bli knepig, jag är inte helt förtjust i indiska desserter.)
Jag har varit nyfiken på det här med kålrot, men smakar det inte bara...kålrot?Griljerad kålrot.
Minns inte, var några år sedan, o andra sidan gillar jag både kålrot o senap.Jag har varit nyfiken på det här med kålrot, men smakar det inte bara...kålrot?
Vi gör alltid sushi till julbordet! Bryter av fint med lite wasabi och soja. Alltså inga jättemängder utan en-två rullar bara.
Sambons moster brukar göra någon slags bulgur-anrättning med saffran och granatäpple som är supergod.
Vegansk mandel- och solrospastej brukar vi också ha på julbordet. Eller ja, det brukar i stort sett vara helt veganskt/vegetariskt med undantag för någon liten fisk. Även om julen traditionellt sett är en väldigt "köttig" högtid finns mängder av supergod vegansk/vegetarisk mat, men de två är de enda jag kommer på just nu
I år ska vi äta Indisk mat på julafton!! Det ska bli SÅ härligt! Duka vackert med rött och guld och så en massa små rätter; olika sorters bröd, chutneys, olika sorters ris (vanligt Basmati, saffran, vegetable rice osv) , onion bhajis (felstavat...?) , saag alo (säkert också felstavat...), och några andra rätter varav en med kyckling, i övrigt bara vegetariskt. Öl till.
Det blev så sedan dottern blivit vegetarian, nästan helt vegan och det därför var svårt att hitta typiska julrätter som passade henne OCH hennes pappa, som är engelsman och får spader vid blotta tanken på sill och andra svenska jultraditioner. Det blev ett tvärt kast österut och ett samfälligt JA!! till Indiskt julbord! (Nån som har fler tips att komma med?? Efterrätten kan bli knepig, jag är inte helt förtjust i indiska desserter.)
Vad är långkål? Hasselbackspotatis till skinkan låter gott!Långkål och hasselbackspotatis! Är för mig helt självklar julmat tillsammans med skinkan men har insett med åren att det inte alls finns överallt. Vansinnigt gott är det i varje fall!
Jag gjorde en kycklinggryta som innehöll julmust och ingefära igår, det skulle kanske vara något? Busenkel att göra, Googla julmuskyckling så får du upp recept