Annorlunda fyllning till marsipantårta?

Tweety1985A

Trådstartare
Sambon fyller 30 om några veckor och ska ha stor fest. Vi ska ha ett par olika tårtor, bla en blåbärstårta med blåbär o vanilj inuti och en marsipantårta, har hittat en häftig tårtbild med en John Deere traktor på, och så blir det gröm marsipan. Men eftersom jag har sylt och vaniljkräm i den andra tårtan vill jag inte ha det klassiska med sylt och vanilj i marsipantårtan.

Så frågan är, vad kan man då hitta på för rolig fyllning? Om man vill slippa sylt helt tex. Har funderat på citronmousse, fromage, choklad osv men får itne ihop det riktigt. Det måste vara något som är lätt att göra, helst något som går att köpa i affär, har mkt att ordna med och väldigt lite tid dagarna innan. Tipsa gärna om saker ni själva provat, så vi inte står där med oätliga tårtor haha!

Sv: Annorlunda fyllning till marsipantårta?

Jag brukar göra tårta med hallonmousse på ett lager och chockladmousse på det andra, det brukar vara väldigt uppskattat.
Ekström har mousse som man bara blandar med mjölk och vispar ihop och det blir väldigt bra.

Hallongrädde gillar jag (tinade frysta hallon blandas i grädde med lite vaniljsocker/socker)

Vit chokladmousse(enkelt att göra själv,finns många recept att googla)

Vaniljcreme/grädde med tex krossad toblerone

Som Malin_L skriver så finns det ju många mousser i påsvariant också som är enkelt och smidigt.

Googla tårta eller tårtfyllning så kommer du få så många idéer att det skulle krävas 10-15 tårtor att prova alla som verkar goda. ;) Med dagens alla bak- och matbloggar finns det tips och recept i överflöd!

Tack för era förslag, lät gott alltihop! Tror ni det blir gott att köra hallonmousse och tobleronegrädde? En kombo av det som lät godast, haha!

Att googla har jag provat, och problemet är just att jag hittar för många recept:p, och därför lade jag frågan här, så att ni bukare kan få tipsa mej om tårtor ni själva provat att göra. Finns ju massvis med varianter men frågan är vad som är gott och inte, och hur smakerna passar ihop med marsipan.

Jag gjorde en marispantårta med hallonmousse och lemoncurdgrädde i. Mycket god och uppskattad. Hallonmousse och vaniljkräm funkar också eller chokladmousse.

Du kan väl göra tårtan några dagar i förväg och ställa på frys.
Marsipanen klär du med på födelsedagen.

Nu har du ju fått en del olika tips men om du nu ska göra en John Deere-tårta ska du ju absolut ha "oljefyllning" alltså svart fyllning typ lakrits. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka