Annorlunda foderblandning

L

Limenta

När jag & dottern köpte ungponnyn fick vi med en, enligt mig, annorlunda foderblandning som de tidigare ägarna gett honom, två ggr per dag.

- 1 dl melass
- 5 dl havre
- 2 dl betfor
- 1 msk rapsolja
- 0.5 msk fiskleverolja
- 1 torkad banan
- 2 dl korn
- 1 msk jodsalt
- 1 msk hemmagjord blandning (persilja, körvel, mejram, citronmeliss, bellpeppar & vitlök)

Någon som sett en liknande blandning? Vad är allt till för? Behöver vi fortsätta med detta? Tacksam för svar.

Sv: Annorlunda foderblandning

Ååååj... låter som mycke konstigheter. Melassen, oljan, bananen och örterna skulle jag sluta med på en gång. Sedan skulle jag analysera grovfoderet och göra en ordentlig foderstat med ett bra grovfoder och havre och/eller kornsom grund. Utöver det kan du om det behövs balansera upp med antingen betfor, olja (för energi) eller lusern, vetekli (för protein). Ett mineralfoder kan också bli aktuellt beroende på hur värdena ser ut.

När man köper en häst är det viktigt att tänka på två saker:
1) Att inte byta foder för snabbt.
2) Att inte hålla sig kvar vid den gammla foderstaten för länge. Grovfodret kan skilja sig mycket!

Foderstaten du nämde ovan är en av de konstigaste jag sett på länge!! Banan??? (känns inte riktigt som ett naturligt fodermedel!).

Folk har så konstiga ideer om foder. Många hanterar sin okunskap med att slänga på lite av varje för säkerhetsskull.

Senast ändrad av en moderator:

Nu ger vi honom i och för sig samma sak som vi ger de andra två (ett fblsto & en welshvalack).
Havre, betfor, lusern & vitamintillskott, det funkar utmärkt, men de fd. ägarna säger att vi gör fel, blev lite fundersam.

Varför är olja dåligt? :)

Det låter som mycket bättre foder i mina öron! Stå på dig! Förstår inte varför folk kronglar till sina foderstater i onödan. En del saker de stoppar i hästarna är t.o.m. skadligt t.ex. har nya studier visat att vitlök även i små mängder har en negativ effekt på emunförsvaret (finns vissa ämnen i lökväxter som hästen inte kan bryta ner).

Olja är inte dåligt. Som du ser skrev jag med det som ett alternativ för ökad energi. Men att ge olja utan en ordentlig analys av grovfodret känns fel (svårt att bedömma om det behövs). Många ger visserligen olja (då främst fisklever) till sina hästar i små doser för att de ska bli blanka i pälsen etc. Men jag ser det främst som ett enegi tillskott.

Tack för svaret :) De fd. pratar inte med oss längre, vi är "okunniga" i deras ögon. Förlåt, men jag har problem med sånt folk.

Visa att ni kan då! Visa en analys på fodret och varför ni ger den mat ni ger. Det är väl onödigt att blanda så himla många olika ingredienser när man kan få i hästen i stort sett samma intag på några färre fodermedel.

men säkert en god röra:angel:

Det där hade jag slutat med, det finns bra foder som ger hästen vad den behöver som är mycket mindre komplicerade. Sedan kan du direkt ta bort jod för det säger man att man skall undvika till hästar. Örter kan vara verksamma och då skall man inte ge det under längre tider och utan att man vet hur de påverkar för de kan också ge skador efter en längre tid. Ta hjälp av ett foderstatsprogram och gör en höanalys på höt du köper i höst ( om du inte skall fodra hö istället för bete i sommar för då kan det vara värt att göra en höanalys tidigare) så får du fram en bättre foderstat.

Jag med, det är urjobbigt att argumentera med folk som är bomsäkra på sin sak, men som inte kan presentera ett enda fakta. Ibland slänger jag ur mig frågor till sådana tex hur många gram smältbart råprotein anser du att din häst behöver per dag? Om vi då har 40 gram smlt råprotein per kilo och du ger 10 kg per dag, då har du givit 400 gram och ditt superkraftfoder vad ger det per kilo? Jag hade en gång en som fodrade några hekto av ett fodermedel som de köpte superdyrt och det innehöll bla halm och majs. För deras häst saknas nästan 200 gram smältbart råprotein per dag. Gissa om det syntes på hästen? Men tror de de lyssnade på mitt råd att slänga på ett par kilo lucern i foderstaten? Nej, för de visste bäst och ett proffs hade lovordat deras dyra halmblandning.

Liknande trådar

Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: pinky
·
M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 277
Foder & Strö Har ni några bra förslag på vad jag mer kan ge min häst för foder? Jag har en arabvalack på 4 år, nu rids han 5-6 dagar i veckan...
Svar
1
· Visningar
646
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31