Annorlunda efter kastrering?

S

_smirnofff_

Ni som haft hingst, som ni kastrerat.

Har hästen förändrats mycket när den blev valack?:crazy:

Sv: Annorlunda efter kastrering?

min häst kasterarades innan han fyllde 2 men jag märkte ingen direkt skillnad, han har alltid varit lugn. men sen är det kanske skillnad om man har en hingst som är äldre och man kastererar den.

Min kastrerades i slutet på november -08. Han var då 5,5 år gammal.

Han var aldrig jobbig eller direkt hingstig. Enda anledningen till kastrationen var att jag ville stå i ett stall som inte ville ta emot hingstar, vilket ofta är fallet.

Jag var rädd att han skulle tappa sin hållning, utstrålning och bli loj. Han har inte tappat något av det. Han har lika mycket energi men är något mindre explosiv. I hans fall är det dock enbart positivt då det ibland kunde bli lite väl bra.

Så jag har aldrig ångrat (hittills) mitt beslut att kastrera. :)

En av fuxarna kastrerades som sextonåring. Han var godkänd hingst med massor av avkommor men fick pungbråck och lokal blodförgiftning så det var bara att ta fram stora saxen. :eek: Han har alltid varit en väldigt lugn och klok häst, och har inte varit "hingstig" i den meningen. Efter kastreringen blev han om möjligt lite lugnare, men det var ingen stor skillnad i humör och beteende. Däremot behövde han ganska snart mindre foder, eftersom det inte gick åt så mycket kraft till att vara hingst.

Jag märkte ingen skillnad. Han var 2½ år när han blev valack.

Jag hade en favorit när jag jobbade som hästskötare.
Han var 3,5år och hingstig som attan. Eftersom han blev lite liten så kastrerades han och det blev en otrolig skillnad.
Det tog ett par veckor men sen blev han mycket lugnare och mer avslappnad.
Fysiskt märkte jag ingen skillnad och han blev en riktigt bra sporthäst, tror inte att hade varit bättre som hingst.

Jag kastrerade min arab i nov 07 och det enda som märkes var att han vart lugnare och inte alls lika orolig. Hållning och temprament har inte ändrats nånting. Det enda jag kan märka i ridningen är att han har mycket mer energi och viljan att jobba är mer positiv.

Ingen mer som vill dela med sig?

Min häst som var klapphingst, kastrerades som 6 åring och han är nu 7 år och han är väl ungefär likadan som han var innan i temperament osv .. :)

Kastrerade min nuvarande valack i feb som 2 åring. Han var lite liten och hade svårt att hålla hullet. Inte hingstig men var lite envis och ville gärna ha sin vilja igenom. Var väldigt rädd om kulorna och man fick inte borsta insidan av låren och knep med svansen. Efter kastration har han vuxit en del och håller idag hullet jättebra. Är nu 4 i år. Inget fjantig vid bakben eller svans. Dock är envisheten kvar:p.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka