Annmäla vanvård?

F

FiaOchSaffe

Min tråd med bilder togs bort så jag ställer frågan så här istället.

Vad tror ni görs om man anmäler någon för vanvård då de har en häst som inte har någon bärrand utan går på sulan. Jag har vittnen som kan intyga att hästen mådde bra i sommras. Och de som har hästen nu har haft henne ett par år så om hoven var fel när de köpte henne så hade det hunnit vara mycket bättre nu. Man ser tydligt på hoven att den antingen blivit fel verkad eller inte verkad alls på ett bra tag.

Dessutom finns det inget riktigt stall på gården utan endast ett utröjt område där de påstår att det varit stall, men som knappast skulle rymma fem boxar eller ens spiltor.

Vad tror ni skulle göras? skulle det bli bätte eller hur ska man bete sig?

Det är min gammal ponny det rör, och hon är över 20 år. Svider i hjärtat gör det verkligen :cry:

Hade du bilder?... Jag gör ett temaarbete om vanvård på hästar, så om du har kanske du kan skicka dom te mej?

De kanske inte var nåt svar på din fråga, men ändå.. :o

det är inte min ponny längre och då känns det lite fel att lämna vidare dem till sånt. Vet att det finns massor med bilder på internet som är lämpligare att använda...

Mådde hästen bra i somras och den fortfarande har samma ägare så är det svårt att utgå från att de vanvårdar hästen och den inte råkat ut för något sedan dess.

I övrigt så anser jag att man i första hand ska anmäla ägaren för misstänkt vanvård (om det nu inte går att prata med dem), hellre en gång för mycket än en gång för lite och förhoppningsvis så kommer någon som kollar upp och då är det ju i så fall ingen skada skedd om man förhastat sig. Det hjälper sällan att diskutera enskilda fall på internet häststackarna mår knappast bättre av det och man riskerar att diskussionen närmar sig förtal.

Jag svarade i förra tråden, och jag tycker fortfarande att du ska kontakta kommunen så att dom kan skicka ut en djurskyddsinspektör.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka