Annat träns..?

M

monet

Hej:laugh: Jag har en stor d-ponny på tio år, jag rider mest i skogen med honom ibland själv ibland följer vår shettis med:) Han är ganska lugn när man själv är lugn men han kan vara rätt envis! Jag rider nästan bara barbacka och det funkar jättebra i alla gångarter=) Jag har ett "vanligt" träns med nosrem och tvådelat bett, jag funderar nu på om jag ska byta träns då jag rider lite westernstil och gör Nh övningar. Vilket träns rekommenderar ni? Bettlöst eller nått annat? Eller ska jag abslout inte byta?
Jag har ridit i 4 år och haft egen häst i 2 år=)

Sv: Annat träns..?

Det som hästen gillar bäst skulle jag rekommendera :idea:
Prova lite olika och se vad han gillar.

Personligen gillar jag att rida i repgrimma, jag har också ett S-hackamore som ligger himla fint och som äldsta hästen verkade gilla bäst.

Inom western rider de väl en del med bosal? Kan du kanske testa också, om du gillar bettlöst.

Hästen är garanterat den som kan tala om bäst vad som passar för er :idea:

Om det funkar väldigt bra med det som du har nu så ser jag egentligen ingen anledning till att byta.
Vill du sattsa mer på western och tycker att det är väldigt roligt, så kan du ju alltid testa western utrustning (bett+träns) .. Är inte insatt i western men antar att den utrustningen passar bättre om man nu ska träna western, det är ju tillverkat för ett syfte.

Okej, Det låter bra! Kanske kan låna lite olika för det blir ju dyrt att köpa ett och sen kanske inte hästen trivs med det... Ska prova att rida lite med repgrimma;) Är det skillnad att rida med repgrimma och vanlig grimma? Har en repgrimma men har inte använt den när jag rider!=)

Jag tycker att en repgrimma är tydligare än en vanlig, man behöver "göra mindre" för att hästen ska känna vad man vill.
Jag knyter båda ändarna på repet i öglan under hakan, då inverkar den "mest rätt".

Okej ska man ta ett rep som "tyglar" isf ska jag testa det i helgen:) Det måste vara jätteskönt för min lilla pålle att slippa ha ett störigt bett i munnen!!

Ja, man kan knyta ledrepet som tyglar, eller så fäster man vanliga tyglar i öglan under hakan. Som man vill :D

Okej, då tar jag vanliga tyglar:) Är det nått jag måste tänka mer på första gången, eller är det att köra på som vanligt? Förlåt för alla frågor men tack för att du svarar!:bow:

Smart att börja på ridbanan kanske, om man inte vet hur hästen kommer reagera. Kolla att den lyder basic kommandon som "one-rein-stop" dvs att den stannar om du tar i bara ena tygeln.
Tänk på att bara använda en tygel i taget, tar du i båda tar det typ stopp mot hästens hals. Testa från marken så ser du hur det blir :idea:

Vill man vara extra säker, kan man ju ha träns och bett med tyglar under, OM hästen skulle bli lite väl busig ;)

Lycka till!

Tack för tipset:) Jag prövade idag, och satte på honom repgrimman med tyglarna, men som jag nämnt tidigare så är min häst riktigt envis!! Så när jag gick i riktning mot paddocken fick han för sig att han inte skulle dit:( han har inte ont eller så för åt andra hållet kunde han gå utan problem.... Jag försökte med allt (smacka, använda piskan, hoppa upp och rida, och dra) men inget funkade, han stod där han stod o vägrade:( när jag petade på honom med piskan så bara backade han, jag vet att jag inte får ge upp när han gör så, så till slut lyckades jag få han halvvägs till paddocken genom att rida, men sen ledde jag honom tillbaka i hagen. När jag red så ,kändes han så stark för han verkligen drog åt andra hållet! Finns det verkligen inget man kan göra när han envisas så? Han är riktigt snäll o gullig, absolut inte så attt han skulle bita mig eller sparka men han bara vägrar kör upp huvudet och backar ju mer man envisas, jag vet att backar han så ska man(o de gör jag) backa honom tills han inte vill men de hjälper sådär....:confused: tack om du orkat läsa och kan hjälpa mig.:laugh:

Jag behöver verkligen hjälp med att han stannar när jag ska leda han upp till paddocken! Det ända som hjälper är att hoppa upp o rida honom men jag vill såklart kunna leda honom upp dit... Eftersom att han utan problem kan gå åt hållet där skogen är misstänker jag att han tycker att de är dötråkigt att bara gå runt runt i skritt och trav i paddocken när man istället kan rida ut o få galoppera i skogen! Tror ni att de kan va så att han som jag tror tröttnat på paddocken? Jag tömkörde honom lite i paddocken idag(när jag väl fått upp honom) jag hoppas att han tycker att det var roligt så att han kanske vill upp dit nästa gång... Skulle man kunna ge honom nått gott varje gång man kommit in i paddocken?:d

Behöver akut hjälp med de jag skrev innan!:O hjälp mig... vet inte vad jag ska göra annars!:(

Jag loggar in igen, bara för att svara dig. I en annan tråd blev jag less på Bukefalos och bestämde mig för att inte logga in igen. Så det här blir mitt allra sista inlägg.

Spontant är det antagligen som du skriver, hästen är less på att göra tråkiga saker på ridbanan. Att belöna där med godis är en jättebra ide!
Du kan göra en liten "skattjakt" med små morotsbitar på/under/inuti olika saker, typ bommar, koner, stenar, staketribbor, staketstolp.
Så får du peka runt honom till godisbitarna, och kanske även be honom göra något "mer", typ en volt runt dig och sedan hitta godis på ett hinder.

Men egentligen tror jag att du behöver hjälp av en tränare som kan komma till dig, se vad hästen gör, och som då kan hjälpa dig bättre med dina problem.
Hör med folk i stallet osv om de känner till någon trevlig pedagogisk tränare som vill hjälpa dig med detta. Viktigt att du pratar med tränares referenser, så du vet att det är en tränare som jobbar på ett sätt som du kan tycka känns bra för dig. Prata också noga igenom dina problem med tränaren via telefon, då hör du nog om det känns som att ni är på samma "våglängd".

Lycka till nu, jag loggar inte in mer här på Bukefalos.

Tusen tack för att du svarade på detta! Jag tror att det kommer funka:) Vi får se... Synd att du inte vill vara kvar på bukefalos för du verkar jätteduktig. Men tack för den hjälp jag fått!:)

Liknande trådar

Träning Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Ponnyfoton
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar