Annat foder än Royal Canin

Druvan

Trådstartare
Finns det något torrfoder som är lika bra som Royal Canin (Outdoor), men bättre pris? Köper 10 kilos säckar, tror jag betalar ca 400 kr med uppfödarrabatt..

/fattig mammaledig

Sv: Annat foder än Royal Canin

Mjau kyckling tycker mina är himla gott (dom har RC också men föredrar Mjau) och vad jag har förstått så är det ett helt ok torrfoder.

Tack för tipset, såg att 10 kg Mjau blir ca 260 kr. Det är ju avsevärt mycket billigare faktiskt! Proteinmässigt ser det lika ut, men Mjau innehåller bara 14 % fett (RC innehåller 20 %). Någon som vet vad mer som skiljer?

En annan fråga: någon som har tips på kattsand billigare än Ever Clean? men ungefär lika bra? Känns ganska hutlöst att betala typ 200 spänn för en liten låda som räcker någon vecka eller två :angel:

Pussi kompakt finns på Ica och skillnaden mot Everclean är minimal. Den enda skillnaden jag upptäckt att de något större gruskornen gör att klumparna blir något större - det gör att den inte är riktigt lika dryg.

Men på min Ica kostar den 79 jämfört med Everclean för 179 i zooaffären... Ett lätt val, alltså.

Jag använder Pussi till min fertila hane. Visst är "märkessand" bättre men inte så det motiverar en hundralapp i månaden mer. De andra katterna går på 6 mm bränslepellets= ca 30 kr /mån för två katter. Lite mer städning iofs, men jag tycker det känns fräschare eftersom sand blir så dammigt.

Som dom andra säger, Pussy kompakt. Funkar jätte bra tycker jag iaf.
Pellets är ju jätte bra med, men jag tycker det luktar för mycket.. :(

Mjau torrfoder är det bästa alternativet av billigare typer, men har inte samma näringsinnehåll som royal. Du ska tex. vara försiktig med magnesium, kolhydrater och se till att fettmängden är den rätta för din katt. Proteinet är av största vikt.

Det som skiljer RC från tex mjau är att RC innehåller mer köttprodukter. Spannmålsbaserade produkter är inte lämpliga till katt då de inte kan bryta ned det. Vad som istället händer är att katten kan få en rubbad magsmältning och dessutom för lite näring eftersom den inte kan tillgodogöra sig näringen ur spannmålet.

Jag själv använder RC men funderar på att byta till Orijen, som inte innehåller spannmål öht.

Tänk också på att även om tex. mjau är billigare så äter de för det mesta mer av de billigare sorterna pga att näringsvärdet är för lågt... Prisskillnaden blir däröfr inte lika stor som man först kan tro.
Dessutom bör man absolut ge sina djur det foder som de behöver och bidrar till en god hälsa.

Äsh då, får väl fortsätta köra med Royal Canin! Varför ändra på ett vinnande koncept ;). Har föresten gett Royal Canin under alla år till både hundar och katter, som enda föda. Djuren har alltid varit tip top. Äldsta katten är 10 år- han har levt på Royal hela livet och alltid varit frisk och i strålande kondition :p.

Mjau torrfoder är det bästa alternativet av billigare typer, men har inte samma näringsinnehåll som royal. Du ska tex. vara försiktig med magnesium, kolhydrater och se till att fettmängden är den rätta för din katt. Proteinet är av största vikt.

Det som skiljer RC från tex mjau är att RC innehåller mer köttprodukter. Spannmålsbaserade produkter är inte lämpliga till katt då de inte kan bryta ned det. Vad som istället händer är att katten kan få en rubbad magsmältning och dessutom för lite näring eftersom den inte kan tillgodogöra sig näringen ur spannmålet.

Jag själv använder RC men funderar på att byta till Orijen, som inte innehåller spannmål öht.

Tänk också på att även om tex. mjau är billigare så äter de för det mesta mer av de billigare sorterna pga att näringsvärdet är för lågt... Prisskillnaden blir däröfr inte lika stor som man först kan tro.
Dessutom bör man absolut ge sina djur det foder som de behöver och bidrar till en god hälsa.

Hur vet du att RC innehåller mer köttprodukter än MJAU? RC boostar ju proteinhalten med majsgluten och eftersom vi ofta bedömer kötthalten löst efter proteinhalten luras vi att tro att foder med majsgluten innehåller mer kött än det egentligen gör. RC är lika spannmålsbaserat som MJAU (men RC har en sådär 30 olika produkter istället för MJAUs 4 olika torrfoder) men de delar upp allt spannmål i smådelar (även det ett "trick" för att det ska se bättre ut) istället för att göra som MJAU som samlar ihop ris, majs och korn till en term=spannmål.

En annan fråga: någon som har tips på kattsand billigare än Ever Clean? men ungefär lika bra? Känns ganska hutlöst att betala typ 200 spänn för en liten låda som räcker någon vecka eller två :angel:

Jag köper min kattsand på ICA Euroshoopers c:a 18.90kr för 5kg det räcker c:a 1 vecka för mina 5 katter billigt o bra men klumpar inte... om du nu var ute efter sådant. Men Willys har oxå ett billigt o bra... :idea:

Äsh då, får väl fortsätta köra med Royal Canin! Varför ändra på ett vinnande koncept ;). Har föresten gett Royal Canin under alla år till både hundar och katter, som enda föda. Djuren har alltid varit tip top. Äldsta katten är 10 år- han har levt på Royal hela livet och alltid varit frisk och i strålande kondition :p.

Jag kör oxå med RC o jag har oxå dåligt ställt MEN mina katter funkar JÄTTEBRA på det. Känns alltid bra o ge det fodret när man föder upp o ställer ut ibland mina Skogisar har bra päls o växer bra på det mm ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 702
Senast: Jamienoble
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 432
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 581
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama