Anmaska kanin

N

ninni_

Jag funderar på att avmaska min ena hona. Hon har gått ner lite i vikt den senaste månaden och är tunnare över ryggen. Är pigg, gör tokskutt i hagen och äter som en häst det hon får. Är utekanin. Har dubblat hennes pelletsgiva de senaste tre veckorna, hennes foderstat ser ut som följer nu: (Hon är en liten 1-1,5 kg kanin, 3 år)
Detta får hon 2 gånger / dag:

1,5 msk pellets
1 msk rågkross
½ msk fibrex
½ msk havre
½ morot/motsvarande

Dessutom 1 msk pretty pets varannan dag.

Min fråga är: ska jag vänta med att avmaska henne tills "efter" vinter? Om jag avmaskar henne, måste jag avmaska min andra hona då också (de går i samma hage [inte samtidigt =)] ).
OM ni tycker att jag ska avmaska; vilket medel ska man ha och hur mycket till denna lilla tös??

ninni, som på 9 år aldrig avmaskat en kanin :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anmaska kanin

Axilur flytande 0,2 ml per kg i 5 dagar. Ja men jag skulle bara avmaska om hon oxå är mycket smutsig i baken och lägger kletiga bajsar. Tydligt tecken + avmagring på mask. Men annars bör du kolla tänderna. Kindtänderna kan vetrinär se med en tratt.

Axiluren behöver du bara ge i tre dagar i sträck.

Men jag skulle också misstänka tänderna!
Är avföringen okey?

Sen tycker jag att du kan ge mer mat nu på vintern. Är kaninen en utekanin som du säger så behövs ju mycket mat för att hålla värmen. Mina hermeliner får närapå fri tillgång på en blandning av rabbfor och havre nu på vintern. Visst blir dom lite mulliga, men jag har inte en hona med hakpåse eller liknande.

Äter den hö som den ska? Kan den och får den pinnar att gnaga på?

Cipramil :)
medicin mot depression
maskarna blir så glada så de beger sig till en roligare plats :idea:

Nej enligt vetrinärs rekommendationer då kaniner är väldigt motståndskraftiga mot mediciner osv så ska de ha en lägre do i flera dagar, dvs 0,2 ml i dagar. Man kan ge 3 dagar 0,3 ml men min kanin fick då mask igen efter ett tag så...

Eller köp banminth för katter i gul kartong för 40 kr för 2 g. räcker då till 2 st 2 kgs kaniner och ges bara en gång. Men det är en stark dos på en gång och rekommenderas ej till unga djur eller sådana med låg vikt.

Bra att veta. Jag har räknat enligt anvisningen på förpackningen och antagit att maskarna och äggen skulle bete sig på samma sätt hos kaninen som hos tex katten.

Nästa gång så ska ajg komma ihåg det och köra fler dagar istället.

Tack!

Cipramil är en användare här på Bukefalos som är mkt kaninkunnig.

Hon har inga som helst fel på bajset, äter mycket hö och är öht vid god vigör, förutom viss tunnhet över ryggen. Om det är tänderna borde hon magra ner mer "överallt" eller vad man ska säga tycker jag, men vet inte??

Men hur tunn är hon på ryggen? Lite får den ju kännas hos keldjur, avelsdjur oxå. Det är egentligen för mycket fett på utställningsdjur för att standarden vill ha dem runda.

Liknande trådar

Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 518
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 966
Senast: Gargoyl
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: ameo
·
G
Övr. Djur Jag har två kaniner en kastrerad hane och en hona. Jag misstänker att honan är överviktig. Hon har en hakpåse... vilket vad jag har...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur