Anmäla vet?

Stereo

Trådstartare
Flera personer har nu varit på mig om att jag borde anmäla en viss veterinär, men jag vet varken hur man "gör" eller om det ens är rimligt. Hjälp?

Min häst togs in från hagen med sparkskada skenbenet vänster bak, ett litet sår bara, men han var näst intill blockhalt. Då jag var bortrest den dagen kom jag inte ut till stallet förrän sent på onsdag kväll och kunde bara bara konstatera att han var mycket halt, ganska svullen, men kunde stödja på benet då kan vilade det andra då och då.

Första tanken var griffelbensfraktur alt. att en brodd rivit i en sena på något vis.

Försöker få tag på min ordinarie veterinär torsdag FM, men då hon inte svarar ringer jag ut distriksveterinären, som kommer och konstaterar att hästen har fått en broddspark, att det blivit infekterat, att han behöver penicillin och smärtstillande, och att ingenting är brutet. Jag undrade om han ville se hur hästen gick, då han gick endast på tå vänster bak och liksom hoppade fram på något underligt vis. Han tyckte inte att det var nödvändigt - skulle jag kunna gå efter en spark på knäet? Näe, det skulle jag säkert inte kunna... - och sa att hästen skulle gå i sjukhage med stödbandage på andra bakbenet. Han kände inte ens på benet, bara tittade.

Fredag kom jag ut till stallet vid lunch, och mina stallkompisar undrade om det verkligen var så klokt att ha honom i sjukhage då han fortfarande knappt kunde gå. Efter lite diskussion ställde jag in honom i boxen och gjorde ett nytt försök att få tag på ordinarie veterinären - som efter att ha lyssnat på vad jag hade att säga snabbt ordinerade boxvila, stödbandage alla fyra, inget smärtstillande och kommenderade mig att ringa klinik first thing måndag morgon.

Måndag, efter drygt två dagars boxvila, går hästen mycket bättre. På klinik efter röntgen konstateras dock flera griffelbensfrakturer som sitter högt upp - en "bred" och flera små hårfina. Osäker prognos. Om jag förstod det rätt, ganska osannolikt att han kommer att fungera som ridhäst igen. Hon sa att om jag ville ta bort honom så kunde hon dömma ut honom. :crazy: Nu fick han sex veckors boxvila, sedan återbesök. Om han nu klarar sex veckors boxvila, jag är inte helt säker på det. :cry:

Jag hade inte tänkt tanken på att anmäla den första veterinären om inte tre personer hade föreslagit det, utan att ha pratat med varandra sinsemellan. Är det här felbehandling? Misstag kan ju alla göra... men nu var det ju så att det faktiskt var ganska mycket brutet, och han sa faktiskt "det är i alla fall ingenting brutet, det kan jag se" och när jag då nämnde att jag tänkt på griffelbensfraktur så sa han bara "nej, nej" och skakade på huvudet.

Min fina häst. :( Tack och lov verkar han inte ha speciellt ont och är lugn i boxen, men det syns redan på ögonen - efter tre dagar - att det är trååååkigt att stå i boxen. Tänk om han inte klarar det här? :cry:

Sv: Anmäla vet?

Om du känner att du blivit felbehandlad.. tja hästen... tycker jag att du ska anmäla!

Jag tycker att veterinärens bedömning var ganska rimlig, men att han kanske borde ha tagit i beaktande att en mindre fraktur eller fissur inte gick att utesluta utan röntgen. Att se hästen röra sig hade nog inte tillfört någon information, men en palpation av benet hade väl varit på sin plats. Veterinären behandlade utifrån att hästen fått en sårinfektion med förmodad lymfangit (antar jag), vilket iofs stämde och sannolikt var det enda som kunde konstateras ute i fält utan tillgång till röntgen.

Liten sjukhage kan kanske diskuteras, men antibiotika och antiinflammatoriskt var inte fel utifrån den bedömning som gjordes.
(Nej, inte smärtlindring vid frakturmisstanke, men någon sådan fanns ju inte... Griffelbenet är ju inte heller viktbärande på samma sätt som t ex skenbenet och faran är därmed inte så stor).

Jag tycker att du ska upplysa veterinären om att hästen faktiskt hade en fraktur. Veterinären får därmed en tankeställare och tar sig kanske en extra funderare nästa gång han bedömer en halt häst. Jag tror inte att ansvarsnämnden skulle fälla veterinären, men sådant vet man ju aldrig. Hästen har iallafall inte kommit till skada pga vets försumlighet, en tidigare diagnos hade inte förbättrat prognosen.

Hoppas hästen läker fint och att den klarar boxvilan. Jag tror egentligen att du lider mer än vad han gör, de flesta hästar finner sig trots allt i situationen. Prova radio, kanin, boll, mkt halm... Lycka till!

Jag skulle definitivt själv åkt och röntgat en så halt häst, en vet som kommer ut på plats kan omöjligt säga säkert om något är av eller om en spricka finns. Tror tyvärr inte att du får ut så mycket av att anmäla, annat än att vetrinären kanske blir försiktigare med vad h*n ger för prognos utan röntgen./Kicki

Stereo: Får hålla med TantEster. Rimlig infallsvinkel. Absolut ska du berätta för den första veterinären hur det verkligen förhöll sig. Tala om hur du känner. Men att anmäla verkar lite väl överdrivet. Din häst är skadad - det går inte att göra ogjort - och jag tror inte den första veterinären har förvärrat skadan påtagligt genom sitt agerande. Vi får bara hoppas att det går bra med läkning och boxvila. Du får försöka uppmuntra med sällskap, halm och leksaker. Lycka till!

Ja-a du... Knepigt.

Har själv varit med om "felbehandlande" veterinär som gjorde att jag inte kunde träna min häst ordentligt på ett år.
Först var jag inställd på att anmäla men tänkte sedan efter mycket noga.
Därefter pratade jag med veterinären som behandlat och berättade vad som blev följden av det h*n gjorde. Veterinären bad om förlåtelse flertalet gånger och jag fick pengar tillbaka.
Sa även till personen att jag inte tänkte anmäla men att h*n borde tänka på detta nästa gång h*n behandlade.
Personen var mycket tacksam!

Tänk på personen bakom licensen. Har han/hon familj att försörja?
Visst att vet. kanske gjorde fel men är personen ödmjuk så kommer han/hon vara dig mycket tacksam om du inte anmäler...

Tack för alla svar!

Jag håller med om att det känns lite magstarkt att anmäla, så jag går nog på er linje och talar bara om för vet. hur det faktiskt förhöll sig. Jag är dock fortfarande lite irriterad på honom att han så tvärsäkert avfärdade att det kunde vara en griffelbensfraktur. Frågade specifikt om det två gånger och han sa i princip 'nej, omöjligt.' :mad:

TantEster skrev:
(Nej, inte smärtlindring vid frakturmisstanke, men någon sådan fanns ju inte... Griffelbenet är ju inte heller viktbärande på samma sätt som t ex skenbenet och faran är därmed inte så stor).
Hur menar du med att det inte fanns någon frakturmisstanke? Det var det första jag tänkte på, menar jag.

:) Stereo, vars häst såg ganska nöjd ut i sin box idag.

Vad jobbigt!
Det är så jäkla knepigt, det där. Min förra häst fick en fraktur i hagen, men vad inte spec halt. Svullen var han, såg ut som lymfangit. Tar ut vet som också tycker det ser ut som lymfangit. Penecillin och avsvällande, hjälper inte. Byte av medicin, ingen förändring. Åker in och röntgar efter 2 v, ploppe får fara till himlen genom nödslakten.
Kul samvete man har.... :(

Håller tummarna för att det ska gå bra med din pålle!! :)

Stereo skrev:
Hur menar du med att det inte fanns någon frakturmisstanke? Det var det första jag tänkte på, menar jag.

:) Stereo, vars häst såg ganska nöjd ut i sin box idag.

Ja men inte behandlande veterinär, om så hade varit fallet att denne skrivit ut smärtstillande trots misstanke om fraktur då hade det varit felbehandling.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV