Anmäla vanvård?

Maira

Trådstartare
Där jag bodde innan är det en granne på övervåningen som har en Sankt Bernhard.

Denna hund får gå ut max två ggr under ett dygn (24 tim) ibland bara en. Har ytterligare en granne som reagerat på detta, han är pensionär och har därför när han varit hemma hela tiden många ggr märkt att det är så här.

När hunden väl kommer ut så går de till närliggande gräsplätt. Där får hunden kissa och bajsa och sedan gå in igen. Förövrigt ligger han bara där uppe lägenheten.

Vi har påtalat att hunden borde få komma ut mer. Har då fått som svar att det är inga problem eftersom hunden är så bra på att hålla sig... Ett annat argument är att hunden är ung och inte får ansträngas för mycket.

Hur hade ni agerat?

Sv: Anmäla vanvård?

Ja jag mår dåligt när jag tänker på det. Har mailat djurskyddsenheten. Borde gjort det för länge sen känns det som. Får lite dåligt samvete för det.

Vanvård är det nog inte, men hunden behöver klart aktiveras mer än så (finns ingen lag som säger exakt hur många gånger eller hur länge en hund måste komma ut). Om du ringer och gör en anmälan åker kontrollanter ut till ägaren, i första skedet lär de bara tala med ägaren för att kolla av läget sat se hur hundens livssituation ser ut.

Jordbruksverket säger "Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Jag hade en sån granne också. Hunden gick ut en gång per dygn, förutom då jag gick med den. Men vad kan en kontrollant göra? Konstatera att hunden är rätt omusklad ja, ge ägaren tips och råd. Men sen är det fortfarande upp till hundägaren att följa råden. Vilket de oftast inte gör.

Hur ska man egentligen gå tillväga? Man kan ju aldrig bevisa att hunden inte får komma ut tillräckligt.:confused:

Ja fast frågan är om det hjälper?

Hon har en okastrerad hankatt som far illa också. Den slänger hon ut och skiter sen i att den vill komma in. Alla vi andra i huset har hört den jama hjärtskärande, ser att den fryser och är hungrig. Den kan vara ute (som bäst) flera dagar, ibland veckor utan att få nån mat. Är porten öppen så springer han upp till övervåningen och sitter utanför hennes dörr och jamar, men hon skiter ändå i den.

Resultatet av det är att den hoppar in genom fönstret till oss och äter vår katts mat och försöker få bo inne hos oss, kurar ihop sig i nån säng osv. :cry:

Nu har ju vi flyttat så förmodligen får den väl både frysa och hungra.

Men jag menar, om ägaren ljuger, och säger att hon visst rastar hunden flera gånger om dagen? En hund i hull men som är dåligt musklad är ju inte synligt misskött. Då vet jag faktiskt inte vad man kan göra.

Det står helt enkelt ord mot ord.

Som djurskyddsinspektör tar man hänsyn till grannars utlåtanden, absolut. Det kommer antagligen bli så att djurägaren påpekas bristen på motion och ska åtgärda det på en gång. Sen kan en efterkontroll göras för att se/höra om djurägaren åtgärdat bristerna.
Att djurägaren skulle bötfällas eller straffas för en sådan sak är mindre troligt, om hunden är i okej tillstånd och har tillgång till mat, vatten, sovplats och lite motion (den får ju komma ut för att rastas, dock ej så mycket som skulle vara önskvärt).

Det är få personer som faktiskt fälls för vanvård.
Tycker dock att TS ska kontakta djurskyddsenheten.

Är det Jordbruksverket man vänder sig till?
Vi har en granne som slår sina hundar (och barn, han slet ner sonen i gatan i somras) ang barnen så är det ju soc som gäller, men hundarna?
Han har en schäfervalp nu som han rycker och sliter i konstant.
Räcker med att han tittar på den så sjunker hunden ihop.

Eller hur.
Såg dem förut, jag gick bakom dem och hunden vände på huvudet och tittade på mig. Genast ryckte han till i kopplet, röt åt den och hunden sjönk ihop och det verkligen skrek strykrädd om den :(

Malibu: ah tack

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 103
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Jag bor i en hyresrätt på nedre plan och har alltså en uteplats med altan och en liten gräsplätt. De ovanför har endast franskbalkong...
Svar
11
· Visningar
4 857
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka