Anmäla misstänkt vanvård.

Sv: Anmäla misstänkt vanvård.

Jag tycker att du borde åka förbi och kolla in stället innan du vidtar åtgärder.
Men desvärre så är det så att många psykist "rubbade" personer skaffar just häst och hund för att ha något att leva för. Desvärre så blir det inte alltid så väl. Många orkar inte ta hand om sitt djur, dem står i skit upp till knäna, inlåsta i ett mörker utan varken mat eller vatten. Som jag skrev i min blogg här om dagen. Det borde finnas körkort även för att få ha djur.

P.s Visar det sig att stället är i dåligt skick...tveka inte att anmäls...se bara till att det gör något åt det!
Har själv anmält ett ställe där dem hade stängt in hästarna i stallet, i vissa boxar (normal stora) stod hästarna två och två...utan mat...utan strö. Gubben som hade hästarna hade inte råd att köpa mat så han släppte ut dem vinertid i skogen så att dem fick hitta sig egen mat. 2år tog det innan han blev dömd och fälld för detta!

Men vad är egentligen bäst, att anmäla och att hon kommer på att det är du och blir arg och butter.... eller att ett evt. vanvårdsfall hjälpes och du har ett rent och fint samvete.

Ja jag tycker ju helt klart att det är oväsentligt om någon skulle bli sur eller förbannad på mig för att jag ingriper när ett djur far illa.
Ja skulle må sämre om jag visste att en häst hade det dåligt, än om någon blev sur på mig.

2 år innan man blir dömd.? Låter ju helt sjukt det brukar ta minst 1 månad om man vet vad och vilka man ska kontakta.(sen har man ingen rätt att ha djur efter det )tycker det borde finnas ett rättsystem på folk med djur alla ska tyvärr ej ha det!!! Gör det rätta gumman och se till så djuren blir fråntagna honom/henne det är djuren värda!!!!

Återigen så blir jag grovt förvånad över att folk avråder en människa från att anmäla ett eventuellt vanvårdsfall. Det vore mkt bättre om man riskerar att denna pålle får stå och lida i flera år då? :idea:

TS: Ring och förklara hur det ligger till! Säg att du via ryktesvägar har hört att det är så, men inte vet något själv. Sen kan väl dom själva agera utifrån det.

Om hästen inte far illa: Ingen skada skedd, men TS med vänner kan vara lugna.

Om hästen far illa: TS kan ha räddat hästens liv och/eller bespara den månadsvis med lidande.

Jag hittar inga nackdelar i det hela!!
TS kan ju vara anonym!
Har du sett hästen i hage någon gång? Har du möjlighet att bara "råka" promenera förbi och kika till hästen i hagen? Kan ge mer kött på benen innan man ringer.

Skulle man anmäla alla rykten man hör så skulle ju djurskyddet ha en hel del o göra.

Åk förbi gården och se hur det ser ut. Ser hästen pigg och fin ut skit i de. Annars kanske man kan göra en anmälan där du säger att du har hört av andra samt att du sett att hästen inte är i bästa skick.

För ett par år sedan blev jag anmäld ett antal gånger när hästarna stod ute i regnet sommartid + 20 grader med tillgång till ligghall... Kan ju säga att djurskyddet slutade att komma ut. Men tänk om det hade varit nått då de sista gångerna? Jag tycker man ska överväga innan man anmäler.

Tänk vad förnedrande för henne ifall rykterna inte är sanna. Jag hade tyckt det varit riktigt pinsamt ifall jag blev anmäld för vanvård pga. dumma rykten. Då kan det ju spridas ännu mer falska rykten. Nej, åk förbi och kolla, tycker inte det låter rättvist.

Återigen så blir jag grovt förvånad över att folk avråder en människa från att anmäla ett eventuellt vanvårdsfall. Det vore mkt bättre om man riskerar att denna pålle får stå och lida i flera år då? :idea:

TS: Ring och förklara hur det ligger till! Säg att du via ryktesvägar har hört att det är så, men inte vet något själv. Sen kan väl dom själva agera utifrån det.

Om hästen inte far illa: Ingen skada skedd, men TS med vänner kan vara lugna.

Om hästen far illa: TS kan ha räddat hästens liv och/eller bespara den månadsvis med lidande.

Jag hittar inga nackdelar i det hela!!
TS kan ju vara anonym!
Har du sett hästen i hage någon gång? Har du möjlighet att bara "råka" promenera förbi och kika till hästen i hagen? Kan ge mer kött på benen innan man ringer.

Jag blir förvånad över att TS fått råd att göra en anmälan baserad på rykten! :confused: Hur mycket rykten sprids inte i alla stall, byar och på större orter? Hur ska kvinnan som har hästen känna sig om hon blir anmäld trots att hon sköter sin häst?! Bara för att några inte har något bättre för sig än att snacka skit om folk! :mad:

Nä, TS måste själv ta reda på hur det ligger till och sen göra en anmälan om hästen vanvårdas. För gör den det ska det såklart anmälas!

Jag skulle gjort precis som du, överlåtit det här åt någon myndighet. Visst vore det bra att kanske kolla upp saken själv först, men dels kan det ju bli liv om du snokar runt där och jag personligen skulle inte ta den risken med tanke på att människan är psykiskt sjuk. Har alldeles för många personer i min närhet med psykiska problem, som kan vara väldigt skrämmande, så jag skulle tänka mig för både en och två gånger.
Men givetvis ska det kollas upp, det du beskriver låter ju fruktansvärt! Ta kontakt med myndigheterna, och sen får vi bara hoppas att det löser sig till det bästa för hästen!

Jag blir förvånad över att TS fått råd att göra en anmälan baserad på rykten! :confused: Hur mycket rykten sprids inte i alla stall, byar och på större orter? Hur ska kvinnan som har hästen känna sig om hon blir anmäld trots att hon sköter sin häst?! Bara för att några inte har något bättre för sig än att snacka skit om folk! :mad:

Nä, TS måste själv ta reda på hur det ligger till och sen göra en anmälan om hästen vanvårdas. För gör den det ska det såklart anmälas!

Varför måste TS riskera att utsätta sig för fara genom att åka hem till någon som mår psykiskt dåligt eller rent av ha psykiska problem. Visst hon äter tabletter, men vem har sagt att hon tar dom varje dag? Nej, Miljöförvaltningen är ju till för att just undersöka gårdar med djur, varför ska man inte blanda in dom? Jag vet inte hur det är i kommunen detta rör, men här åker Miljöförvaltningen runt och letar upp gårdar som håller djur, gör en undersökning och fortsätter sedan med detta en gång om året.. Vore kanske inte fel om dom gjorde sånt i hela Sverige, om resurser hade funnits.

Sen så får du läsa vad jag skrev! Jag citerar:

Ring och förklara hur det ligger till! Säg att du via ryktesvägar har hört att det är så, men inte vet något själv. Sen kan väl dom själva agera utifrån det.

Med andra ord, varför inte låta djurskydd avgöra om det är värt att åka och kolla upp?
Och dessutom förstod jag det som att hon bara hade en häst? Kommer inte ihåg när regeln går/gick igenom, men har för mig att det var 08-09. I sådana fall bryter hon mot regler redan där.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 631
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 670
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår... 2 3
Svar
41
· Visningar
10 254
Senast: Inte_Ung
·
J
Hästvård Har hamnat i en knepig sits här och vet inte hur jag ska kunna agera:( Kort bakgrund; Granne som vi inte står på god fot med redan... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 228
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka