Anmäla för fet häst?

PiperGarden

Trådstartare
Har en liten undran, vad tror ni inspektörer gör om man anmäler en ponny som är för fet? Cyklade nämligen förbi en häromdan och jag har aldrig sett något liknande! :eek: Jag och kompisen var helt säkra på att den var högdräktig (gärna tvillingar), tills vi vände och såg att det var en valack... Såklart en shettis som gick på gräs, såg dock pigg och frisk ut. Frågan är då vad man ska göra? Känner inte ägarna, vet inte ens vilken gård dom tillhör (gick med en till shettis, som var fet i normala mått, men såg mager ut jämte denna...). Anmäler man dom lär vet inspektörerna bara säga att den har ju mat och vatten? Men ägarna kanske behöver kunniga som säger till dom att deras ponny är skadligt fet? :idea:
Hur hade ni gjort?

Sv: Anmäla för fet häst?

Om hästen ser pigg och fräsch ut hade jag troligtvis inte gjort något alls. Om hästen hade sett ut att må dåligt av sin fetma hade jag nog försökt leta reda på ägarna och pratat med dem. Jag hade inte anmält om det inte är uppenbart att hästen lider/blir vanskött.

Precis, ponnyn var glad o rörde sig utan problem. Men så här en vecka efter så maler det i mitt huvud, då det känns riktigt dåligt att inte göra något alls. En ponny i det hullet kan ALDRIG må bra i längden, jag skojar inte att fettet var ner till knäna på den... I mina ögon är det vanskötsel att ha en så fet ponny på gräs, även om inte alla delar den synen. Därför jag vill höra andras åsikter.

Jag har anmält en människa för att ha haft feta hästar. Och ångrar det inte. Hästarna fick hälsosammare liv efter det.

Ibland kan inte inspektörerna göra något. Men man själv har gjort "nåt" i hopp om ett drägligare liv för hästen/hästarna.

Jag har anmält en människa för att ha haft feta hästar. Och ångrar det inte. Hästarna fick hälsosammare liv efter det.

Ibland kan inte inspektörerna göra något. Men man själv har gjort "nåt" i hopp om ett drägligare liv för hästen/hästarna.

Bra tänkt!

Precis, ponnyn var glad o rörde sig utan problem. Men så här en vecka efter så maler det i mitt huvud, då det känns riktigt dåligt att inte göra något alls. En ponny i det hullet kan ALDRIG må bra i längden, jag skojar inte att fettet var ner till knäna på den... I mina ögon är det vanskötsel att ha en så fet ponny på gräs, även om inte alla delar den synen. Därför jag vill höra andras åsikter.

Jag tycker absolut du ska göra ngt. Prata med ägaren först? Man kan tänka sig hur det skulle kännas annars, men det är ju det säkra före det osäkra - har man fött upp en häst till de mått du beskriver, kanske man inte bryr sig för hårt om en tjej kommer och säger att "du kanske borde göra ngt åt din häst.." ?

Problemet är lite att jag vet inte riktigt vilken gård ponnyerna tillhör?
Men ska nog ta mod till mig och cykla upp senare i veckan, man har ändå lite mer respekt som veterinärstuderande :) Så får vi se vad de säger, annars blir det nog anmälan. Vet inte hur det är med att lägga upp kort på andras ponnyer? Kompisen tog nämligen kort på den...

Snälla du!! Prata med ägarna isåfall. Jag tycker det har gått till överdrift med alla anmälningar. Det var en tjej för ett tag sedan som blev anmäld för vanvård på sin häst.Inspektören kom dit,det visade sig vara en fånghäst som stod i en sandhage,för att kunna se sina kamrater i hagen brevid. Hästen fick halm i hagen och en liten giva hö inne på morgonen och kvällen.
Enligt anmälaren så stod det "en stackars häst ensam i en jätteliten hage utan ett enda grässtrå och endast halm att äta" Inspektören var sur,och jag kanske inte behöver säga på vem.....
Det jag menar är att man inte alltid vet bakomliggande faktorer,nu tror jag kanske inte att det är så, men den här ponnyn kanske hade rymt från hagen brevid,där det var magrare bete. Shettisar brukar vara grymma rymmare. Är det solklara fall av djurplågeri så självklart,anmäl direkt. Annars tycker jag att man bör kolla upp det först.

Jag gillar varken för feta, eller för magra djur.
Men att anmäla för en sådan sak - när ponnyn i övrigt ser frisk och glad ut tycker jag inte är en bra ide´.

Eftersom det går en "normal" ponny i samma hage, så handlar det säkert om en häst som har lite lätt för att bli tjock - inte om vanvård.

Anmäla gör man vid VANVÅRD, inte små brister i hästhållningen - då pratar med ägarna, eller väljer att inte göra någonting...

Jag har också en för fet shettis just nu. Jag tyckte hon var lite lagom rund men plötsligt sa det BLOFF! Den går på magert bete nu och jag motionerar den fyra dagar i veckan, lite försiktigt med tanke på vikten. Jag skulle ta HEMSKT illa vid mig om någon kom förbi och började hota om anmälningar o dyl.
Jag tycker att du bör försöka leta rätt på ägaren och fråga lite försiktigt om den står under någon form av åtgärd.

Liknande trådar

Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 417
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
A
  • Låst
Hästmänniskan hejhej .:) Min farmor och farfar flyttade till en villa 1km ungefär från ett litet stall. Men jag visste inte att det var ett stall...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 384
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 029
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka