Anmäla eller inte?

Tender

Trådstartare
I somras-vintras hade min häst superbra(enligt mig :angel: ) kondition, kunde vara ute och rida i 4timmar och hon var inte trött, vet ej hur lång sträcka jag red då, det var mestadels skogsstigar, osv, MEN så sparkade hon på sig på sitt ena framben och fick stå en månad "för säkerhets skull", hon blev ej halt utan svullen. och är nu påväg tillbaka, har skrittat ut 1-2timmar om dagen i en månad och nu senaste månaden börjat trava/gallopera igen. tror ni att min häst kan vara klar att starta i en 5,5mil uppdelat på två dagar i slutet av juni? eller är det aldeles för mycket att hoppas på?

anmälningen går ut 31maj, så det är inte alltför lång betänketid kvar...

Sv: Anmäla eller inte?

jag kanske är lite "överförsiktig"..men jag skulle nog satsa på en två-tre milare (t.ex.) istället om ni ska starta så snart. med tanke på att hon stått en månad, även om hon inte vart halt så går ju kondisen ner när hästen inte tränar/arbetar.
men jag har ju inte sett hästen i fråga.. :grin:

konditionen försvinner inte så snabbt, det tar väl ca 8 veckor innan konditionen börjar brytas ner, om hästen är friskt förstås

tävlingen går inte på tid, så om jag vill kan man ju skritta väldigt stora delar.

2,5 mil i skritt tar väl ungefär 4timmar?
detär ett stort halvblod på 170cm.

det är "paus" för lunch på halva sträckan (om det nu gör någon skillnad?)

hur mycket hinnert man trappa upp på 5veckor?

ska ut på en 3timmarstur nästa helg, givetvis efter sista anmälningsdag, och man får inte efteranmäla, så det är därför jag rådfrågar här, annars brukar det väl inte vara sista anmälningsdag över en månad innan start?
efteranmäla kan man inte heller :(

räknade lite på ritten jag red igår, red ca 11km med snitthastighet 8km/h uppe på berget, där det vägen upp är konstant uppför, och hemmåt nedförs, hur mycket jobbigare är det att gå i "ganska brant" backe i 5km än plan mark? försökte hitta på eniro höjdskillnader så att man kan räkna ut lutning men hittade ingen sådan. har bara en bil-gps och jag tror inte den funkar i skogen :angel:

Jag tror inte att det är några problem alls. Du känner ju själv din häst och det är ju bara att prova. Går det inte så går det inte och då är det ju bara att åka hem.

Kondisen försvinner inte på en månad. Du kan säkert starta.
Har hört att 1 km backe tar lika mycket som 5 km planmark.
// Linda

Kondisen försvinner inte på en månad. Du kan säkert starta.
Har hört att 1 km backe tar lika mycket som 5 km planmark.
// Linda

då borde min pilutta kanske inte ha så stora problem? visst flåsar hon lite smått efter en stund uppförs, lite tyngre "vanlig" andning. men är pigg under hela turen, brukar knappt bli svettig (om det inte är väldigt varmt ute) :)

hur fort går kondisen ner? kan man mäta den på något annat sätt än puls?

Ta det lugnt o skritta i mellanåt. Jag tror inte längden är några problem om du bara håller nere hastigheten. Men du behöver inte skritta hela sträckan, bara pusta då och då.
// Linda

inte tänkt att trava så mycket, bara litegrann, hon skrittar i ca 7km/timman raksträcka, skulle säkert kunna gå snabbare om man skänkla på lite :)

tycker du att man måste prova att rida sträckan innan tävlingen? provkolla ungefär, eller är det kanske onödigt? kanske det räcker att rida 12km 2ggr i veckan (i skritt), 2dressyrpass i paddocken på 1-1,5h och 2ggr uteritt (med trav/galopp) på ca 1h?
har läst igenom boken "naturen som ridhus", mkt bra tips osv men jag är så himla velig ;)

Du hinner med två lite längre ritter innan tävlingen. Men längre än 2 mil behöver du inte rida.
Så rid en 15km nu och om två veckor en 20km. Låt hästen vila några dagar efter långritten och rid sen dina vanliga igen.
Dagarna innan tävling så rider du lite lättare pass. Kortare uteritter och lite gymnastik på ridbanan.
// Linda

"längre ritter 1,5 och 2 mil" :confused:
...räknar man det till längre ritter inför en 5-milare?

Jag är ju grön inom distans och tycker detta var en jättebra tråd om hur man kan tänka med sin träning inför en distansritt. Känner mig samtidigt både konfunderad samt glad att 1.5-2 mil räknas som längre ritt. Då kan nog jag och min sambo känna oss relativt "lugna" inför vår PP 30 km i augusti - dels har vi lång tid kvar att träna, men även för att våra vanliga ridturer brukar vara mellan 1,2-1,5 mil. Det rider vi ca 2-3 dagar per vecka (däremellan är det kortare turer samt dressyrpass i paddocken).

Dessvärre har vi nästan bara plan mark överallt, så det försöker vi balansera genom att låta hästarna kliva rätt ut i terrängen och inte bara gå på stigar och vägar. Försöker även ta med dem och rida på andra ställen där det är mer kuperat.

Ja det räknas till längre ritter...

jag upplever att det vanligaste bland "nybörjare" är att man tränar för mkt, eller det kanske bara är jag som tycker det?

jag håller med, förr tränade jag mitt sto för mycket, hon blev lite stel och konstig, kan inte riktigt förklara men det var en stor skillnad.
Fick rådet att trappa ner på träningen och sen dess har det gått kanon.
Snackade men lite olika veterinärer och dom säger rent allmänt tränar ofta ryttare sina hästar för hårt. Om det är sant eller inte vet jag ej

jag själv fick lite av en aha upplevelse när jag var hos staffan... han sa att om man skrittar 2 h/dag så kan man starta 1 lugn 10-12 milare på det...

det säger en hel del tycker jag...

...aaah... intressant läsning. Att man kan rida en lugn 10-milare med rejäl skritträning i botten :)

Fast anledningen till att just vi rider rundor på runt 1.5 mil per gång är inte för att vi kanske tror att vi måste det, utan för att våra bästa rundor är inte kortare än så :grin: Däremot har vi varit mycket noggranna med att rida mycket skritt och mycket i maklig trav. Galopperar väl såklart lite också, men tyngdpunkten ligger på skritt och trav. Största dilemmat för oss är ändå att det är så platt mark fast å andra sidan så orkade hästarna med en mil i MYCKET kuperat terräng när vi var i Tiveden och red härom helgen. Den sträckan kändes mycket längre än en mil, vilket jag antar beror på HUR den milen såg ut... :)

"längre ritter 1,5 och 2 mil" :confused:
...räknar man det till längre ritter inför en 5-milare?

Den tävlingen jag ska vara med på är ca 27km * 2 på relativt plan mark, så då blir 15km en "lång" tur, speciellt eftersom det är konstant uppförsbacke (har tur att bo precis brevid massa berg :D )

tänkt om lite nu och funderat, jag kommer nog ta flera 1,5timmar i skritt plan mark, den längre turen (skritt mestadels och lite trav) på ca 2-3timmar nästa helg, sedan ta det lungt några dagar och skrittdressyrjobba dagarna efter, och sedan skritta ut 1-1,5timmar plan mark så gott som dagligen när vädret tillåter. och en gång i mitten av månaden rida 12km turen där 6km är konstant ganska brant uppförs. varvat med något kortare pass på ca 1timma med trav och galopp i paddocken.

Du kan absolut starta!!! Rid med sunt förnuft så fixar sig allt och om du verkligen vill satsa på distans kommer du att se att hästarna oftast orkar och har mer kondition än vad man tror!

Och tyvärr är det ofta så att det vanligaste och största felet man gör är att överträna sin distans häst!!! ;)

(Min uppfattning är att en clear round på 50 km, klarar alla hästar som är friska och har en bra grundkontition!)

"Det är farten som dödar inte sträckan!"

Lycka till!!!

Den tävlingen jag ska vara med på är ca 27km * 2 på relativt plan mark, så då blir 15km en "lång" tur, speciellt eftersom det är konstant uppförsbacke (har tur att bo precis brevid massa berg :D )

tänkt om lite nu och funderat, jag kommer nog ta flera 1,5timmar i skritt plan mark, den längre turen (skritt mestadels och lite trav) på ca 2-3timmar nästa helg, sedan ta det lungt några dagar och skrittdressyrjobba dagarna efter, och sedan skritta ut 1-1,5timmar plan mark så gott som dagligen när vädret tillåter. och en gång i mitten av månaden rida 12km turen där 6km är konstant ganska brant uppförs. varvat med något kortare pass på ca 1timma med trav och galopp i paddocken.

När jag tränade inför 120-160 km ritter red jag ca. 4 pass i veckan på ca. 40-60 min. 1 pass lite hårdare med uppför och galopp jobb på ca. 1 timme och 1 pass väldigt lungt typ 20 min longering och minst 1 vilodag per vecka ofta 2! Varannan helg red jag en tur på ca. 1,5 mil som tog 1 timme och 15 minuter. Och 1 gång i månaden red jag en längre träningsrunda på ca. 3 mil (vilket tog ca. 2,5 timmar)...

Mycket mycket sällan red jag längre! I stort sett endast på tävlingar... och som regel fick hästarna vila lika många dagar efter som tävlingen eller träningsturen var lång...

Alltså start i 80 km gav hästen 8 dagars ledigt med vila i hagen efter och ompyssling...

Detta funkade för mig och skulle jag ha tränat mer hade inte hästarna hållt för tävlingarna är jag rätt säker på!

Så Tender, du fixar lätt de 5 mil du talar om och säkerligen mer... bara prova får du se!!! ;)

:)

det jag mest är orolig för är hennes ben, men det blir bara bättre och bättre, är så himla nojjig.. fast i värsta fall får man ju åka hem om det blir lite långt :)
i helgen blir det ca 2mil, med lunchrast i mitten (ska ut med körklubben), det som är så synd är att anmälningstiden går ut på fredag och utflykten söndag.. man vill ju prova innan typ :angel:

jag tror aldrig att jag lyckats "överträna" min häst, för dagen efter är hon alltid pigg och glad, nån gång är hon "trött i huvudet" om hon sovit borta några dagar osv, men vem är inte det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka