Sv: Anmäla eller inte??
Skillnaden så som jag ser den är att man får en chans att förklara sig, lyckas man inte med det får man skylla sig själv om man blir anmäld
(dvs om man verkligen behandlar hästen dåligt) Problemet är väl mer att det faktiskt inte behöver vara något fel och känslan att någon sitter och tycker att man behandlar sina djur dåligt (och kanske får med sig andra och sedan går ryktet) när man i själva verket inte gör det kan inte vara så rolig!
Jag är en person som gärna tar emot konstruktiv kritik, så har man något vettigt att komma med så förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att säga det till mig personligen i all välvilja? Jag ser tyvärr inte samma välvilja i en anmälan om misskötsel???
Förstår vad du menar men ändå anser inte jag att det är någon skillnad på att förklara sig för en okänd (eller visst någorlunda känd granne kanske, men man kan som sagt inte känna personen i fråga speciellt väl om de nu felaktigt tror att man eventuellt missköter sina djur anser jag) kontra en inspektör egentligen..
Om någon anser att du missköter dina hästar så mycket att de vill prata med dig om det, så är det kanske inte i direkt välmening de kommer till dig, och jag antar att det är lättare att få slut på ett rykte genom att ta ut en utbildad inspektör som går igenom gården och hästarna. Kanske tom att jag själv skulle göra det efter att min granne hade ifrågasatt min skötsel av djuren för att verkligen bevisa för tvivlare att de inte far illa.
Och frågan är om man verkligen skulle ta emot ett sådant samtal från en granne med öppet sinne? Det är verkligen lätt att ingå i någon slags försvarsposition och då är diskutionen redan igång.
Sen har jag en farhåga till, och det är.. hur ska du kunna bemöta vad personen säger, om det är du som konfronterar en misstänkt vanvårdare innan anmälan. Tex. om hästägaren säger att hästen måste gå ute i regn och rusk och se allmänt illamående ut, för att den har den och den åkomman.. vad gör du då, och hur vet du att den verkligen har det? Eller att ägaren säger att den har en ligghall som inte är synlig då.. du har ingen rätt att gå in på gården och titta efter.
Nej, det är för mycket antaganden och spekulationer.. bättre att skicka in en anmälan, och att en inspektör som kan jobbet och även kan kräva att hästägaren bevisar eventuella sådana omständigheter, och göra bedömningen.
Sen om det inte skulle vara några problem när inspektören har varit där, så är det överspelat.
Jag skulle inte ta illa upp om det kom ut en inspektör till mitt stall.. Jag tycker tom att det känns skönt att det är flera än jag som bryr som om hur djuren här i landet mår.Även om det då givetvis kanske kan bli lite misstag då och då, men jag tror de är få.. Tror faktiskt att man kan se ganska lätt hur en häst ser ut att må om man använder sitt sunda förnuft som många har hänvisat till i tråden innan.
Men det är ju bara vad jag tycker, och skulle ha gjort....