Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag frågade även vad lagen Egentligen sa... ord för ord, eftersom det står att en ligghall Bör ha och inte Ska ha 3 väggar och ett tak.
Det stämmer att hästägaren ska kunna påvisa skyddet, och hur denne ordnar det är upp till honom/henne. Men sen är det upp till mig som djurskyddsinspektör att godkänna eller ej.
Nej, det gör det inte. Om någon inspektör godkänt detta skulle det vara mycket intressant att ta del av dennes motivering.
Vet du alla turer i ärendet? ...och är det så att inspektören godkänt detta vintertid är det enligt min mening inte acceptabelt.
Eftersom lagen klart och tydligt säger ligghall - hur kan du tolka ordet hall till att en vägg utgör detta?
2 §7 För att uppfylla kraven i artikel 6 i förordning (EG) nr 882/2004 samt 24 §andra stycket djurskyddslagen ska en person som utför offentlig kontroll vara utbildad i följande ämnesområden:
1. Djurskyddslagstiftningen.
2. Olika kontrollmetoder.
3. Olika djurslag och former av djurhållning.
4. Risker för djurens välfärd inom olika former av djurhållning.
5. Bedömning av bristande efterlevnad av djurskyddslagstiftningen.
6. Rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av offentlig kontroll, d.v.s. relevanta delar av förvaltningsrätten, straffrätten och processrätten.
Allmänna råd till 3 kap. 2 §
Lämplig grundutbildning är t.ex. utbildning som biolog, agronom,
lantmästare, miljö- och hälsoskyddsinspektör eller veterinär, med de
kompletteringar som behövs.
Vidareutbildning
3 § En kontrollmyndighet ska se till att personal som utför offentlig kontroll,utöver kraven i 4 §, löpande utvecklar sitt kunnande inom de områden som anges i 2 §. Personalen ska särskilt utbilda sig på sådana typer av djurhållning som bedrivs inom det geografiska verksamhetsområdet.
man blir ju mörkrädd
*knapplån*
Nu har jag ringt till vårt miljökontor, för jag tänkte att jag kanske är knäpp som inte fattar vad lagen Egentligen säger... om man ska tolka lagen som Ord (och inte baktanke).
Vårt ombud sa så här till mig:
"Det är upp till hästägaren att påvisa att hästen har skydd mot väder och vind och en torr plats att ligga på.
Om ägaren kan påvisa att en vägg räcker, så räcker alltså en vägg." Enligt Vårt ombud...
Här uppe räcker det faktist med en vägg om hästen står med skog och marken inte är blöt. Vi har itne samma leriga hagar som i skåne tex.
Jag frågade även vad lagen Egentligen sa... ord för ord, eftersom det står att en ligghall Bör ha och inte Ska ha 3 väggar och ett tak.
Svaret vart att nej, lagen säger inte att du måste ha 3 väggar, den rekommenderar det och sedan ska hästägaren kunna motivera sin "ligghall".
I praktiken räcker en vägg med halm.
Jag har även jobbat på gotland på en gård som hade 25 hästar på lösdrift ute i skogen. Allt de hade var skogen och ett enormt tak, så högt upp att en lastbil kunde köra under utan problem om jag inte minns fel.
Denna "ligghall" (ett tak på 8 pålar) var godkänd.
Med detta sagt vill jag påvisa att lagen om ligghall egentligen inte säger något alls... utan att det är ombuden som ska övertygas. och hos oss verkar de väldigt tillmötesgående eftersom jag med säkerhet vet att en hästägare har sina hästar i en skog... Inga väggar eller tak alls där.
I stort sett samam svar som jag fick för ett år sedan när jag kontrollerade vad som var en ligghall i skåne. Svaret som jag baserar min åsikt att en vägg räcker, enligt lagen.
Sen är det en självklarhet för mig att om väder, hagar och mark inte är bra nog för en vägg, så räcker heller inte en vägg.
Lösdriften jag hade min unghingst på förr här uppe, hade 1 och 1/2 vägg samt tak. Den var godkänd.
.
Det finns MÅNGA fall där djurägaren - både till kor och häst - råkat riktigt illa ut för att de trott på att du inte behöver ligghall om det finns skog.
I en del fall har det av inspektörer KRÄVTS BYGGNAD - andra lösningar har inte ens varit att diskutera utan då en byggnad (hus) inte kunde uppföras på den arrenderade marken blev hästarna omhändertagna. Då fanns ett vindskydd i form av "tältställning med duk och omgiven av halmbalar som extra väggar". Det räckte inte.
Jag delar i mångt och mycket vad en del av er sagt men det hjälper inte. Det ÄR lag på ligghall när inte betestillväxt sker och om djuret är ute mer än 16 timmar.
Men du svarade inte på min fråga, så jag ställer den igen: Vem anser du ska bedöma om anmälningen är korrekt?
På vilket sätt blir inte livet detsamma, om det vid inspektionen konstateras att djurägaren sköter sina djur alldeles utmärkt och att anmälaren således inte hade kunskap nog att förstå det, men ändå brydde sig?
Även om du är ärlig och skulle säga som det är till någon som kom och pratade med dig om något den var osäker över, innan en eventuell anmälan, så finns det tyvärr mångamånga som kan ljuga och försköna utan att blinka. ...och tyvärr är det dessa som ofta missköter sina djur.
Man blir bara mer och mer snurrig när man läser mer och mer. Känns som texterna bara flyter samman och man undrar vem man verkligen ska lita på och vem man ska vända sig till när man skaffat gård för att göra det bästa för djuren utan att gå själv i personlig konkurs. Att ha djur kostar, kostar mer än sitt egna boende egentligen!
Om anmälan visar sig vara obefogad ska det inte utgå någon avgift.
På vilket sätt var det svar på mina frågor??