Anledning till hälta?

M

Manetmannen

Bakgrund:

Jag har en valack som har lätt för att bli stel i kroppen i överlag.

Min häst skrittades under en vecka gavs b-vitaminer på grund av att han hade en jobbig period i pälsfällningen för ett par veckor sedan. Var sedan med och hopptränade (lättare träning) i samrådan med min tränare och han kändes jättefin. Efter träningen så förutspådde min tränare att min häst antagligen skulle ha rejäl träningsvärk dagarna efter och att han antagligen behövde joggas av. Dagen efter var han riktigt stel och gick på dubbla spår, detta kunde dock korrigeras tämligen enkelt och han blev bättre.

Dag två var han också stel och ville inte ta ut steget fullt ut med höger framben, efter lite lösgörande skrittarbete så såg han genast mycket bättre ut. Skrittade honom dag tre och han kändes ok, dag fyra var han fortfarande något stel, men efter lösgörande arbete igen så var han superfin, precis som vanligt. Dag fem fanns inga tecken på stelhet överhuvudtaget, dag sex fick han vila eftersom jag hade jobbat en heldag och var riktigt trött och slut.

Dag sju så vankades det träning igen, jag kände igenom honom och fann inget avvikande. Sadlade och gick iväg till ridhuset, men desto längre vi gick desto mer ovillig blev han. Har en sträcka på kanske en km till ridhuset och min tränare som redan var där kom ut och tittade på honom, det var ingen tvekan om saken, han var halt och han såg inte alls normal ut. Lite värme i höger fram, men ingen större skillnad mot för de andra benen. Ingen svullnad eller någonting.

Hovslagaren kom ut dagen efter, vad hon kunde se och känna, ingen hovböld. Min häst var bättre, markerade lite och var stel i överlag, idag när jag var dit så kunde jag inte riktigt avgöra hur det såg ut när jag ledde honom. Han var inte alls lika stel i kroppen, men han markerade lite i trav på volt.

Inga svullnader, ingen puls, ingen värme.

Vad kan detta vara? Hjälp mig att spekulera.

Självklart ska jag ringa vet. och boka tid det första jag gör i morgon och veterinär jag pratat med sa att vi skulle avvakta till måndag i och med att hästen inte var i ett akut skede.

Sv: Anledning till hälta?

Ledinflammation är väl inte otroligt. Boka tid hos en klinik för utredning, att ta ut en veterinär är ju rent gissningsarbete och det går inte att göra någon utredning.

Sv: Anledning till hälta?

Jag skulle också gissa på inflammation och huvudproblemet behöver inte nödvändigtis vara i det benet som visat symptom. Det kan mycket väl sitta diagonalt bak också.

Säger som Lovisaeleonora att det är bättra att boka tid på klinik och göra en ordentlig hältutredning än att ta ut en veterinär. Många gånger kan röntgen, ultraljud osv behöva användas för att hitta felet och på klinik finns alla dessa saker.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025