anledning att inte operera lösa benbitar?

Sv: anledning att inte operera lösa benbitar?

Vi har ett sto som vid köp hade ett yttepytte litet löst fragment i vardera bakkota. Vi köpte henne med den vetskapen när hon var 4 år, fullt igång och efter rådfrågning med flera veterinärer som också tagit del av röntgenplåtarna. Samtliga sa att de var placerade bra och med högsta sannolikhet aldrig kommer påverka hästens hållbarhet.

MEN vi valde ändå att plocka bort dem båda senare även om hon inte på något vis var besvärad. Största anledningen var att vi eventuellt planerade att sälja och då det var en fin häst för 100000+ var vi medvetna om att framtida spekulanter vill ha en häst som går att fullförsäkra utan reservationer. Operation och uppvak gick toppen och då fick hon ändå vändas under narkosen. Veterinären sa även efteråt att de verkligen satt precis så bra som röntgenplåtarna visade och att operation förmodligen inte hade varit nödvändig, de hade inte skavt någonstans men han tyckte ändå det var ett klokt beslut för att minska ens egna oro. Vi använde en av Sveriges absolut duktigaste veterinärer på just lösa benbitar..och kände oss supertrygga med att lämna vårt sto till honom.

Hon var lugn under hela konvalecent tiden, några dagar på box, sedan ett par veckor i rasthage och därefter ut i stor hage och ridas igång. Hon har fortfarande inga som helst bekymmer och har dessutom visat sig vara en mycket lovande tävlingshäst så nu blir det ingen försäljning ändå. Men det känns tryggt att ha tagit bort fragmenten så att man aldrig behöver oroa sig över att hon kanske skulle vara besvärad. Tillägga är kanske att det handlar om en ganska liten häst ca. 160cm vilket kanske gör åtminstonde uppvaket något mindre dramatiskt.

Jag tycker du är klok om du ber säljaren att operera och därefter ser på utvecklingen efteråt. Fullkomligt slaktar hästen konvalecensen kan ju det ge dramatiska följder för läkningen.. Jag resonerar så att en häst med röntgenförändringar bör ligga under 100000kr (givetvis finns undantag!) då det är först över 100' som försäkringsbolag kräver röntgenplåtar som underlag för en fullförsäkring. (Kan hända att jag är ute och cyklar nu....).

Senast ändrad:

*KL*

Den anledning jag ser är ju narkosrisken och infektionsrisken. Har man en bit som sitter så till att expertisen anser att det inte är sannolikt den kommer störa, och man ändå opererar 'för säkerhets skull' och hästend dör under narkosen eller får en ledinfektion efter/i samband med OP så känns det nog inte så kul.

Sen är det ju det där med att det är omöjligt säga om de ger problem. Man kan tro - men veta är svårt. Min K hade en POF/birkelandsfraktur i en bakkota. Ganska liten, och enligt två oberoende experter varav den ena en av de mest respekterade i Sverige i frågan var det 'helt osannolikt' att den skulle störa då den satt så bra till. Och båda avrådde OP då risken var så mkt större än vinsten sas. (Detta var btw MK)

Vi visste om biten from hon var ca 2 år.

Som treåring, när hon kom till nivån i inridningen att hon reds 30 min/dag 3 ggr i v i alla gångarter och var riden ca 6 mån började den ge små problem. Vi upptäckte dem av en slump. UA på böjprov, UA i longering. Jag råkade ha sadeln med och vet var nyfiken så hon fick se henne riden (besöket var bara en 'hälsokoll', hästen kändes bra). Det fanns under ryttare i trav en tydlig varvskillnad. I sig inget som alls oroade, det var hästens första pass på ridbana/böjt spår, och hon var 'som en normal treåring' i det dåliga varvet. Dock var hon superfin i andra. Dvs skillnaden var tydlig. Hade hon sett ut som det dåliga varvet i båda varven hade ingen reagerat dock.

Så bara för vi var där och visste om POFen bedövade vi. Hästen helt jämn i båda varven, vet trodde inte ens det kunde bli sådan skillnad.

Fick trassla lite med fbolaget som tyckte hon hade för små symptom, men hon op sen. Allt gick bra och hon blev helt återställd.

Men det där visar ju dels hur svårt det är ÄVEN för experterna säga något säkert, och hur snart efter ganska liten belastning det kan ge problem.

Ungponnyn (5 år) nu har (suck) en POF i en bakkota. Han är nyss inriden, är riden i 1½ månad då han är sen pga varit skadat tidigare. Vi är uppe i samma nivå som 'den andra' var, dvs uteritter ca 3 ggr/v ca 30 min/gång. Har varit kanonfin, men senaste veckan har det 'rasat'. Ohalt initialt, ohalt på longering men en liiiten varvskillnad i trav, ua i galopp. Reagerade dock 2 grader lågt och 1 grad högt på böjprov av ena bak och böjöm. Bedövning kotan är han jämn i båda varven. Rtg visar rätt stor POF i bakkotan.

Så, jag förstår utan minsta tvekan att man vill ta bort 'för säkerhets skull'. Samtidigt vet jag inte om jag skulle 'våga' ta bort benbit utan att det gett problem, för tänk om det är just då som det går fel, och hästen dör :crazy:

Så, som köpare skulle jag INTE köpa en med POF utan kräva op innan köp eller avstå köp. Som säljare/ägare skulle jag nog dock inte rutinmässigt våga ta bort, men däremot ha extremt noga koll (och noja...)

Senast ändrad:

Så, som köpare skulle jag INTE köpa en med POF utan kräva op innan köp eller avstå köp. Som säljare/ägare skulle jag nog dock inte rutinmässigt våga ta bort, men däremot ha extremt noga koll (och noja...)

Det är precis så jag har tänkt om det nu blir aktuellt med hästen jag tänker på. Jag köper honom INTE utan att op innan köp. Och är det inget som skulle gå att lösa med säljaren (har pratat med henne om detta och hon var inte helt ovillig men man vet ju aldrig) så blir det inget, utan hon får försöka sälja hästen till någon som chansar.
Men nu de närmaste dagarna -med start idag, ska jag ut och prova ett par hästar som inte har några lösa benbitar eller liknande. Kan ju hända att jag hittar "min" häst nu. -Även om jag har fallit totalt för hästen med benbiten.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 875
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort... Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var...
2
Svar
35
· Visningar
4 876
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros