Anlägga sandstrand

Det är antagligen en anmälnings/tillståndspliktig (antingen vattenverksamhet eller miljöfarlig verksamhet) verksamhet som du behöver kontakta länsstyrelsen om innan. Kan också vara strandskyddsärende eftersom det klassas som muddring och/eller utfyllnad i vatten.

Vi lade ut en pressening på isen när det var som kallast, sen öste vi på sand i mängder.
På hösten hade vi städat sjöbotten.
Sen skötte det sig självt mer eller mindre.

Vi sökte och fick tillstånd för detta, men det är 20 år sedan minst...

Det är gjort för drygt 40 år sen, men det är igenväxt med vass och sanden är i princip försvunnen. Man kan se lite sand vid strandkanten. Det har varit sand ca 5-6 m upp på land, nu är det mesta gräs. Vet ej hur man gjort, men det är nån slags matta under, och jag tror de lagt stockar under den. Kanske nån slags grund, jag vet inte.
Vi lade ut en pressening på isen när det var som kallast, sen öste vi på sand i mängder.
På hösten hade vi städat sjöbotten.
Sen skötte det sig självt mer eller mindre.
Vi sökte och fick tillstånd för detta, men det är 20 år sedan minst...
Ni hade inte grävt ut nånting i sjöbotten? Är det sand kvar hos er? Har ni fyllt på med sand senare?

Det är gjort för drygt 40 år sen, men det är igenväxt med vass och sanden är i princip försvunnen. Man kan se lite sand vid strandkanten. Det har varit sand ca 5-6 m upp på land, nu är det mesta gräs. Vet ej hur man gjort, men det är nån slags matta under, och jag tror de lagt stockar under den. Kanske nån slags grund, jag vet inte.

Ni hade inte grävt ut nånting i sjöbotten? Är det sand kvar hos er? Har ni fyllt på med sand senare?

Nej, vi grävde inte ut. Sand flyttar sig, så man måste fylla på då och då.
Där är det numer Sjösten istället, mycket trevligt.

Nej, vi grävde inte ut. Sand flyttar sig, så man måste fylla på då och då.
Där är det numer Sjösten istället, mycket trevligt.
Har inte hört talas om sjösten istället för sand, intressant! Så ni la på sjösten på sanden istället och tycker det är bättre? Har ni det bara i vattnet eller både på land och i vattnet? Sjösten, ligger det kvar längre? Hur stora/grova stenar har ni?
Jag hoppas vi kan ta bort mattan och lägga dit en ny, utan att gräva, och sen lägga sand ( eller sjösten? :) ) på den nya mattan. Det verkar bli dyrt att ta dit grävare och lastbilar med sand, hoppas det räcker med bara sand!
@VLMF, tack för tipset, visste inte det behövdes tillstånd! :)

Ja i och med att ni kommer påverka det etablerade ekosystemet så är det viktigt vilken tid på året det görs för att minimera skador, därav kan det vara miljöfarlig verksamhet, men det avgörs från fall till fall :) Kontakta länsstyrelsen i ditt län!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka