M

Mitis

Då vi inte har några kaniner längre funderar vi på om vi ska ha några andra djur i kaninernas gamla hus. Huset är 150 x 150 cm och oisolerat. (kommer eventuellt att isoleras i sommar) Precis bakom huset finns ett dike som r vattefyllt 70 % av året.

Vi har funderat på att ha marsvinen där sommartid, men å andra sidar har mina 5 marsvin en 3 x 5 meter stor utebur att bo i. Känns som om den räcker ganska gott åt dom

Det andra vi har funderat på är ankor. Har inte haft så mycket kontakt med ankor mer än att det fanns 3 i ett stall jag hade hästen i förut.
En av våra grannar har myskankor, men dom är jag inte så förtjust i. Dom låter hemskt och är folkilskna.
Finns det någon snäll ankras? Jag minns att ankorna i stallet var väldigt tama och snälla. Har för mig att dom var helvita?

Sv: Ankor

våra myskankor är då inte folkilskna och deras läte dvs när dom väser lite det är bara deras sätt att prata. annars har jag inte hört något annat komma från deras mun. Det måste ha varit ett dåligt exempel på myskankor du har träffat på. Det jag istället kan säga är att dom skiter en hel del.
Sen är mina inte sånna djur som vill gosa direkt, men en bekant hade ett gäng som kom vaggandes när hon ropade på dom sen kunde hon ut och gå med dom och klappa dom och så.
Så om dom är trevliga eller ej, beror nog på individen och "uppfostran" mer än rasen.

Ankor är mysiga, men man måste tänka på att de ska ha tillgång till vatten att bada i för att må bra. Sommartid är det en baggis, men det kan vara ett hjärtans bök och stök och jobbigt när det är vinter och vattnet fryser.
kan man bara få det att fungera bra är det jättekul djur.
Finns flera fina svenska lantraser för den som vill göra en insats,

på vintern behöver dom väl inget att bada i direkt?
för på vintern fryser ju vattnet naturligt, och hade dom då levt ute hade dom inte kunna bada...

Jo Myskankor badar gärna året runt. Det räcker med en hink eller liten balja på vintern.
Mina myskankor är tysta och lugna, ganska tama och äter gärna ur handen. Går ofta lösa men dom skiter mycket:mad:
Dom ruvar gärna.

Ankor behöver bada för att må bra och för att sköta sin fjäderdräkt ordentligt. Ankor lever naturligt där det finns öppna vatten året om

Ja och änder badar ALLTID på vintern - men änder är inte ankor.

Ankor behöver vatten att bada i varje dag - vintertid kan man lösa det genom att ha ett mindre kar ute och hälla i några hinkar varje morgon så dom får blaska av sig - sen tömmer man karet innan det fryser.
Vattnet man har inne behöver vara omöjligt att bada i - för då gör dom det och det blir VÅTT

Vi har myskänder och de är jättetrevliga. Våra går lösa (när det inte är risk fär fågelinfluensa). Det finns två nackdelar med dem. De skräpar ner om de är många och de blir gärna för många. Alla honor är inte bra på att ta hand om ungarna och dessutom tar skatorna gärna dem. Just nu har jag två ungar här inne. Deras mamma lämnade dem och det är för kallt för dem ute om man inte har lampa till dem.

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 445
Senast: Cilva
·
D
Lantbruksdjur Hej på er! Har en fråga till er som känner till ankors beteende bättre än jag. Jag funderar på att skaffa myskankor, eller andra ankor...
Svar
6
· Visningar
3 025
Senast: Jenka
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·
S
Däggdjur Hej alla glada bukefalister! jag har tänkt att fråga mamma om vi kanske skulle kunna skaffa några gerbiler då jag tycker de verkar helt...
Svar
7
· Visningar
1 562
Senast: sally_lipton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25