Anja Beran-kursen

buffy_

Trådstartare
Nån som deltog (red, fotfolk) på Anja-kursen i helgen?
Personligen var jag lite besviken på några av ekipagen men tyckte Anja själv var imponerande.

Sv: Anja Beran-kursen

Vad menar du med att du var besviken på ekipagen? Hade du förväntat dig att det skulle vara fler äldre hästar som hunnit längre i sin utbildning eller vad menar du?
Jag tycker alltid att det är väldigt trevligt att se en så kompetent tränare arbeta med olika ekipage. Jag tycker också att det var ganska stor variation på typ av häst även om många var iberiska så hade de olika förutsättningar.

Väldigt inspirerande tycker jag :)

Buhu jag var inbokad som fotfolk men fick tyvärr förhinder (har barn) så missade :(

Nejdå, upplägget med hästar i olika utbildningsståndpunkter var toppen!
Visst, hade gärna sett fler olika typer men annars, jättebra.
Var kanske lite oklar och uttryckte mig väl negativt, gillade det mesta jag såg och Anja var engagerande. Dock en del handridning som jag uppriktigt sagt inte tyckte Anja fick ekipagen tillräckligt uppmärksamma på att de gjorde. Visst påpekade hon gång på gång att man ska ha hästen på sätet och att ryttarna skulle släppa tygel och ge innerhanden så fort de fick chans. Men tyckte inte att man såg en klar förbättring på det området, även om jag tyckte samtliga ekipage gjorde positiva framsteg.

Fast det kanske inte är helt enkelt att ändra sin ridning över en helg. Just det där med att ge innerhanden är ju svårt och det klarar dom flesta oftast inte att göra förrän hästen är rak, annars måste man vara noga med att möta upp med innerskänkeln istället för innerhanden.

Nu har jag ingen som helst aning om vem Anja Beran är så jag lägger mig inte i den biten.

Håller helt med!
Blä nu låter jag som en neggtant :) men blev förvånad över hur mycket det grejjades hos en del. Ska tillägga att några ryttare var super och tog de ganska omfattande instruktionerna jättebra.

Jag kan lugnt säga att när jag red för henne så ändrade jag min ridning över en helg!

man kan inte bara sluta handrida - man måste få något att ersätta handridningen med

Oftast är det så komplicerat och kräver så mykcet koordinationsträning att skulle det tas på en clinic så blri det inget annat gjort

Min tränare löser det genom att ge folk en pinne att hålla i - för då kan man inte handrida.
och sedan läggs fokus på det som man skall göra istället

men eleverna köper det

jag vet inte varför inte alla gör så- för att för många elever inte skulle gilla det?
eller att tränaren inte har övningar så denne ger något att ersätta handen med? Den kanske inte är så medveten om vad den själv gör?

Jag vet inte men många överser med rätt stora brister, som om, de inte tas bort kommer skapa problem hela vägen

Senast ändrad:

Rom byggdes inte på en dag heter det ju.

Jag tror kanske att tränare har olika sätt att prioritera helt enkelt.

Själv har jag svårt att förstå hur det som "stor" tränare går att bortse från att säga något om handridningen, för det skulle ju kunna vara så enkelt! Kanske rädslan finns att det utmynnar i att ryttaren då upplever att det faktiskt går sämre att rida - och då även kasserar tränaren, för den är ju dålig som bara gör att det går sämre.

Sen när det är en stor clinic så kanske det inte känns så kul som tränare att faktiskt stanna upp och uppmärksamma något som är så TABU som handridning. Det skulle ju göra att den stackars eleven skäms ihjäl och kanske tom känner sig kränkt! Kanske bättre att leva med elefanten i rummet ett tag till, tills tränaren och eleven har upprättat ett gott förtroende för varandra, innan elefanten får kliva in i ljuset. Sen under lite mindre offentliga tillfällen ta upp frågan.

Jag bara spekulerar...

Tänkte bara inflika att det kommenterades att handen skulle tänka framåt och att innerskänkeln skulle användas mer. Det är väl standard för gemene ryttare på amatörnivå att höra tror jag iaf :)
Tyvärr fick tråden negativ klang och det var ju helt mitt eget fel!

Jag hade äran att få rida för Anja, antagligen en av vår tids mest kompetenta ryttare och med ett fantastiskt "öga" som tränare.

Tyckte att det var ganska god spridning på ekipagen och att det visade att det finns en tydligt tråd genom hela hästes utbildning, att det inte handlar om magi och mirakel utan som Anja själv uttryckte det "a lot of work, little by little, gymnastic every day and no miracles"

För den som inte känner till Anja Beran så finns mer info på www.anjaberan.de

Frida

På dvd:erna verkar hon ju fantastiskt duktig på arbete vid handen men det var inget hon prioriterade jättemkt nu, fast några av ekipagen började vid handen.
Alla de gjorde förflyttningar med volt som utgångspunkt.
Men det var lite svårt att (nere i ridhuset) fatta vad som gjorde att Anja ville ha mer tvärning eller mindre tvärning och mer böjning.

Det var en frågestund efter hennes föredrag (som var väldigt givande) och där kom frågan upp men då var svaret ungefär att det var olika övningar anpassade just till den hästen. Att arbete genom ryggen var prio ett och hon menade att ett lugnt tuggande på bettet var ett tecken på det.

Viss språkförbistring rådde tyckte jag (hennes engelska är inte jättebra), men givande hur som.
Roliga övningar!
Men tror man måste ha ett hästöga av Guds Nåde för att kunna anpassa de så precist till ekipagen som hon gjorde.

Ett citat från Anjas hemsida, som jag tycker om. Skillnaden att rida med eftergift; en nyckel till harmonisk ridning:

This philosophy requires great respect for the living creature. Whereas "firm contact" - which conceals tensions and often makes horses appear dull, lacking impulsion and lightness - is commonly practised in modern dressage sport, the classical rider instead minimises his aids as soon as the horse begins to respond. In this way the rider makes the horse attentive, encourages impulsion and self-carriage.

:)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka