Ångrar mitt hästköp!

P

Polly_88

Jag köpte en häst (ett sto)för ett par veckor sedan som verkade bra på alla vis då jag provred. Redan då vi kom hem till mitt stall började problemen visa sig. Hon är opåliglig, biter och sparkas. När jag red ut själv vägrade hon gå och stegrade sig. Hon har stegrat sig ett par gånger vid olika tillfällen. Hon verkar väldigt otrygg och rädd för allt. Förra ägaren nämnde inget om detta, förutom att hon var krubbitare och kunde nafsa lite ibland. Det lät ju inte alls så farligt. Men nu känner jag att jag inte klarar av denna hästen. Det är ju en riktig problemhäst! Alla i mitt stall har reagerat över hur besvärlig min häst är, de vågar knappast vara i närheten.

Min fråga är: Räknas detta som ett dolt fel? Kan jag reklamera hästen tror ni?
Eller vad ska jag göra?:(

Sv: Ångrar mitt hästköp!

Svårt att tro att du skulle kunna nå framgång med en talan om dolt fel för att hon är otrygg.

Endera borde du ha märkt det vid en närmare kontakt med hästen innan köpet eller så har hon ändrat beteende (vilket ju är vanligt, ofta under en övergångstid) efter köpet.

Det är vad jag tror att säljaren skulle invända och jag har lite svårt att tro att du skulle kunna överbevisa denne.

Typiskt sto som testar efter flytt. Hon litar inte på dig och du blir rädd. Har du ingen som kan hjälpa dig? Boka tid hos tränare med det bums (kan du få hem en tränare är det ännu bättre) alt be förra ägaren hjälpa dig.

Hon har ju inte ens hunnit bo in sig på ett par veckor...
Avvakta lite, ta det lite lugnare ett tag och gör bara saker du vet att ni klarar av.

Låt henne landa innan du dömmer ut henne helt. Ta det lugnt, be om hjälp och skaffa dig en tränare du litar på. Tänk även på att vara lugn men bestämd! Säg tydligt ifrån att sparkar och hugg inte är något du accepterar!

Detta anses knappast som ett dolt fel.

Ge henne tid att anpassa sej.Är ju en helt naturlig reaktion då de byter miljö.Tar ju tid för både häst och ryttare att anpassa sej till varandra.Håll på mkt med henne så att du vinner hennes förtroende och stressa inte .Lycka till.

Jag tycker du ska ge henne lite tid. På provridningen var hon ju i sin hemmamiljö.
Tycker det är lite synd att man dömer ut en häst så fort den inte gör som man förväntat sig. Man har ju tagit hästen från en trygghet till en främmande miljö och förväntar sig att den snabbt ska anpassa sig och vara helt till lags.
Det är ju en individ man köper, ingen robot.

Min första häst var nervös och stressad första halvåret, sen blev han världens coolaste och goaste häst. Jag ledde runt honom på promenader och borstade i stort sett mest första tiden. Han behövde bara lite tid och trygghet.

Mitt sto började med att sparka till min sambo på knät och gå ner i diket med min kompis när hon provred henne, var helt omöjlig att få att gå från stallplan.
Efter en tid med mkt borstande och gos är hon nu en klippa att rida och vara med.

Om du har ett kontrakt,samt har besiktat hästen innan köp så tycker jag att du ska ringa säljaren och be att få lämna tillbaka hästen.Har det bara gått två veckor så bör det kunna gå att reklamera,har själv haft ett exakt likadant fall,men enda anledningen att det inte gick att reklamera den hästen var för att köparen hade väntat för länge(tre månader).Hade köparen hört av sig direkt när problemet började så hade det inte varit problem,men hon valde att vänta och se om hästen blev bättre när den fick bo in sig..det blev den inte,men då var det försent.När sånt här händer är det viktigt att agera direkt!
Tack vare detta läste jag otroligt mycket om juridik och alla säger samma sak! Agera direkt när problemen börjar!
Förhoppningsvis tar ägaren tillbaka hästen direkt.Annars kan det bli en segdragen brevväxling mellan advokater tyvärr..

Dolt fel är det inte. Däremot skriver man ju i kontraktet vad man ska ha hästen till, går det inte ens att sitta på den kan du ju försöka med att den inte fungerar på den punkten.

Jag förstår inte varför man ska ha så bråttom att nyttja sin nya häst? Tänk på att i stort sett alla hästar ändras när de kommer till nya omgivningar,kompisar,människor. Har då en häst som är lite resarverad eller kanske inte känner tillit till människor så snabbt så måste den reagera för att visa hur otrygg den känner sig. Låt hästarna få bo in sig först innan det ska ridas och ställas krav. Minst 1 månad tycker jag man ska ge hästen under tiden tar man det lugnt och endast umgås. Därför blir man lite " lurad" när man tittar på häst.Där är den van vid miljön och omgivningarna och folket.Man får hem en nervös och kanske lite stressad häst. Många känner absolut inte igen hästen man tittade/provred. Men försök tänka er in i hästens liv i de stunder. Var lugn,konsekvent och låt det få ta lite tid.

Jag kan bara hålla med de flesta här. Ta det lugnt...hon kommer sig snart om du är lugn men bestämd. De hästar vi har köpt har varit lika dana den första tiden. En ponny vi köpte var så nervös den första månaden att svetten rann av honom efter 10 minuters ridning hemma i padocken. Han tappade i vikt, åt dåligt och "sov" aldrig. Men han blev den mest underbara ponny efterhand. Vårt halvboldssto satte oss på prov ordentligt. Hon var som en klippa när vi provred henne. Den första veckan hemma, inga problem. Snäll, lugn och gick precis där man bad henne. Men vecka 2:eek: Hon gick på bakbenen när man skulle leda henne till hagen, sur och tvär, vägrade gå till ridbanan o s v. Dottern fick ta några ordentliga diskussioner med henne. Vänligt men mycket bestämt tala om vilka regler som gäller hos oss. Nu är hon jättefin, dock ett sto med egen vilja men inga problem att hantera.

håller med föregående, tycker du ska avvakta. Jag skulle aldrig köpt en häst efter bara ha provridigt den i sin egen hemmiljö utan jag vill ha den på prov innan jag bestämmer mig.

Först och främst så ring och diskutera problemet med den förra ägaren om det inte är gjort redan.

Sen tror jag också att mycket ligger i flytten.

Hoppas det löser sig för er på bästa sätt, hur det än blir.
Men som sagt, ring förra ägaren NU.

För många år sedan när jag skulle köpa min första häst, så föll jag för ett 5årigt ganska oerfaret sto med ett årsföl som hon fortfarande gick med. Jag var inte så kunnig på den tiden, hade hållt på med hästar några år. Nu i efterhand hade jag ju inte köpt en så oerfaren häst då jag var det själv. Men som sagt, hästen var jättetrevlig och lugn och jag fattade inte bättre.

Fick hem hästen och problemen kom direkt. Hon hade ju vid flytten skilts från sitt föl och det tyckte hon så klart inte om. Hon kunde inte vara i stallet själv, trodde nästan hon skulle spränga boxen. I hagen stannade hon inte i den hagen hon skulle utan hon sprängde trådar precis som det passade henne.
När jag skulle fånga henne stod hon lugnt ända tills jag kom fram, då vände hon och sparkade efter mig. Hon vägrade gå in i stallet när jag skulle ta in henne. Ställde sig då. Efter någon vecka skulle jag testa att rida. Hann inte mer än komma upp förens hon ställde sig på bakbenen.

Jag var lipfärdig och väldigt rädd för min häst. De andra mer erfarna tjejerna i stallet fick hjälpa mig hantera henne.

Efter två veckor ringde jag till säljaren och fick faktiskt lämna tillbaka henne. Hon var inte så glad över det och hoppades att jag inte gjort hästen galen. Jag var så lättad när jag körde tillbaka hästen. Har heller aldrig sett en så glad häst och föl när de fick träffa varandra igen.

Lärde mig något av läxan och köpte istället en äldre lugn och stabil arabherre. Redan från dag ett han kom hem till mig så var han lugnet själv. Gud var roligt det var att vara hästägare med en häst som han.

Så mitt råd till dig är att kolla om du får lämna tillbaka hästen. Det ska inte kännas obehagligt att umgås med sin häst. Sedan är det väl så att en del hästar tar ett tag på sig att bo in sig, men det ska ändå inte kännas att man är rädd för hästen, då blir det nog svårt att vända det. Jag hade iaf inte klarat det med min första.

Har själv sålt en häst som köparna ångrade sitt köp av.
De kontaktade mig, och jag lovade pengarna åter, utom för vetbesiktningen, och de fick köra henne tillbaka.
Löste sig bra.

Jag sålde senare till en flicka som nu haft henne i 1½ år och som är jättenöjd.

Iband är det så att två ej passar ihop. Då tycker jag att det är lättare att ta hästen i retur och finna nytt hem, än vad det är för köparen att göra det. Hur lätt är det att sälja en häst man inte själv ens vill ha?

Alternativet kan vara att verkligen finna ett dolt fel och processa. Genom att ta hästen i retur, slipper man denna långa och kostbara process.

I mitt fall var det en egen uppfödning som vi verkligen gillade. Vi önskade henne verkligen ett hem där hon blev älskad.

Skicka tillbaka den omgående skulle jag säga!!!!!!!!:confused:

Rent juridiskt kan jag inte se att du har rätt att lämna tillbaka hästen av det som framkommit hittills.

Det finns ingen garanti att hästen är hos dig som den är på hemmaplan. Det är nog rätt ovanligt att hästen kan flytta från ett ställe till ett annat utan att själv förändras en smula. En del är lugna den första tiden, men testar efter några månader. En del testar direkt, särskilt om de märker att de får utrymme till det.

Jag tror inte säljaren har lurat dig, jag är rätt övertygad om att det har med flytten att göra, alltså inget säljaren har ansvar för.

Stackars dig - men jag tror inte det kan vara ett dolt fel om hästen ändrat humör.

Som de andra skrivit är det vanligt med ändrat beteende när man byter stall och ägare. Det tar tid för hästen att "landa" och känna sig bekväm med nya rutiner, ny miljö och nya kompisar. Så här års så finns det ju ytterligare en sak som kan påverka ett stos humör; brunsten!

Men jobba mycket från marken, var tydlig (inte brysk!) så hon förstår att hon kan lita på dig och att hon ska respektera dig. Ta promenader så ni kommer ut från gården och försök få följa med en kompishäst när ni rider ut i början. När det lugnat ner sig så kommer du förhoppningsvis att ha samma goa häst som du provred.

Det finns några saker som kan ställa till det.

Är det en f.d. ridskolehäst? Tänk då på att hon förmodligen inte alls är van att ridas ut ensam och att hon är van att få jobba mycket, kanske flera timmar om dagen, fem dagar i veckan.

Hur mycket träffade du hästen före köpet? När ridskolan här la ner var det en tjej som köpte den suraste och grinigaste hästen som bara funkade med en enda person (skötaren). Tjejen hade provridit i 10 minuter, i ridhuset (jag tror hon inte var ensam där heller) och var inte ens med när hästen gjordes i ordning :cool: När hon åkte iväg var vi många som tyckte synd om henne och undrade om hon skulle fixa det, för det var ett synnerligen bestämt och otrevligt sto! Men har du träffat ditt sto flera gånger före köp och provridit och hanterat henne och sett att hon är trevlig, så är hon det förmodligen också - i alla fall under omständigheter som hon trivs i.

Skiljer sig stallmiljön mycket från det hon är van vid? Det finns hästar som uppskattar lite liv och rörelse, lika väl som det finns hästar som uppför sig som om de aldrig sett en bil på gårdsplan förut! De flesta hästar vill i alla fall ha lugn och ro och kan tycka att en ridskolemiljö med skrikiga och hoppiga ungar blir för mycket. Fundera över om hon inte trivs med något.

Om du känner att du kanske skulle kunna bli lite rädd för henne - ta hjälp i tid så hon inte tar över, då får du svårare att upprätta ledarskapet.

Lycka till och grattis till din nya häst!

Enda chansen att reklamera hästen är ju om säljaren bevisligen ljugit. Och det är stor chans att hon hos säljaren aldrig uppfört sig som hon gör hos dig. Inte första gången i så fall som en häst fungerar som den ska hos säljaren för att inte fungera alls hos köparen! Anledningen kan man jag ju bara gissa, jag känner ju varken dig, säljaren eller hästen.
Ett exempel jag har är en tävlingshäst som hos säljaren hade tagit massor med rosetter upp tom 1,30, tom vinster. Och aldrig upplevts som svårriden eller något. Köparen kom inte runt EN bana trots att hon kämpade i över ett år! Säljaren är skicklig ryttare. Men jag såg också provridningen, köparen var en helt ok ryttare. Summan av det hela måste ju då vara att hästen och köparen inte alls kom överens.

Vad jag skulle göra är att ta kontakt med säljaren och tala om vilka problem du har. Vad jag tror faktiskt det är det enda du KAN göra också!
För drar du in juridik i det hela och börjar kräva att köpet ska gå tillbaka, då är bevisbördan när det gäller temperamentsförändringar skitsvår! Eftersom du ju inte vet hur hästen fungerade hos säljaren!
Kanske säljaren kommer med förslag på lösningar? Säljaren kanske kan ge dig råd, komma och besöka dig och hästen, köpa tillbaka den osv. Men då måste du ju fråga!

Lycka till i allafall och hoppas det reder upp sig för dig!

Jag köpte en häst (ett sto)för ett par veckor sedan som verkade bra på alla vis då jag provred. Redan då vi kom hem till mitt stall började problemen visa sig. Hon är opåliglig, biter och sparkas. När jag red ut själv vägrade hon gå och stegrade sig. Hon har stegrat sig ett par gånger vid olika tillfällen. Hon verkar väldigt otrygg och rädd för allt. Förra ägaren nämnde inget om detta, förutom att hon var krubbitare och kunde nafsa lite ibland. Det lät ju inte alls så farligt. Men nu känner jag att jag inte klarar av denna hästen. Det är ju en riktig problemhäst! Alla i mitt stall har reagerat över hur besvärlig min häst är, de vågar knappast vara i närheten.

Min fråga är: Räknas detta som ett dolt fel? Kan jag reklamera hästen tror ni?
Eller vad ska jag göra?:(

Jag kan bara instämma i vad många fler innan mig skrivit, nämligen att låta hästen landa... Herregud, det tar tid att klimatisera sig till ny miljö och ny matte... Ge det tid, borsta, promenera, mys och må gott tillsammans ett tag utan massa direkta krav, var lugn, men ändå bestämd, (hon får ju inte bitas eller sparkas) så ska du se det löser sig...

LYCKA TILL:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 197
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med... 2
Svar
39
· Visningar
6 083
Senast: acj
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon... 2
Svar
38
· Visningar
5 753
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?